«گشت ۲»وسلیقه مردم در فیلم های سینما

اشتراک گذاری :

نودیها:هفته پیش «گشت۲» رکورد فروش«فروشنده»را شکست، این اتفاق بهانه ای شده تا پرفروش ترین فیلم های سینمای ایران را مرور کنیم تا ببینیم سلیقه مان به سمت چه فیلم هایی بوده.

 

پرفروش ترین فیلم های سینما چه ویژگی هایی دارند؟ چرا به مذاق مردم خوش آمده اند؟ موقعیت آن ها پیش منتقدان چیست؟ در جشنواره ها چه جایگاهی به دست آورده اند؟ این گزارش با کنار هم قرار دادن موقعیت سه گانه فیلم های صدر جدول گیشه سالیان اخیر می خواهد به شمایی کلی از «سلیقه مردم» برسد. فراموش نشود؛ منظور از پرفروش در این فهرست، پر مخاطب نیست چرا که قیمت بلیت در سال های اخیر با ایام دور قابل قیاس نیست و همچنان فیلمی مثل «عقاب ها» پرمخاطب ترین فیلم سینمای ایران است.

گشت ۲/سعید سهیلی

موقعیت گیشه: تا الان ۱۷,۰۱۱,۹۶۰,۰۰۰ فروش داشته. پیشی گرفتن یک فیلم کمدی که کیفیتش نظر منتقدان و سخت پسندها را بدست نیاورده، از فیلم «فروشنده» یک «اتفاق خاص» است. حتی اگر بدانیم قیمت بلیت در سال جدید افزایش داشته. اما فراموش نمی کنیم که میزان اختلاف فیلم سعید سهیلی با فیلم اصغر فرهادی تا پایان اکران بیشتر خواهد شد و بر میزان مخاطبانش افزون تر. فراموش نمی کنیم که بخشی از موفقیت فیلم به فرامتن ارتباط دارد؛ به جنجال مسعود فراستی در کمیسیون فرهنگی مجلس و حرف های تند و تیزی که علیه فیلم زده بود. بخشی از موفقیت فیلم ریشه در سبقه ذهنی مخاطب از «گشت ارشاد ۱» و حاشیه هایش دارد. سهیلی اما معتقد است حواشی تا چند هفته کار می کند و بعد از آن کیفیت خود فیلم است که به کمک گیشه می آید. سعید سهیلی ریسک بزرگی برای ساخت «گشت ۲» کرد؛‌فیلمش را در شرایطی ساخت که حواشی «گشت ارشاد ۱» او را مدتی به حاشیه برد. از شوخی های تند و تیز اما نگذشت و آن ها را در «گشت ۲» جا داد. فیلم داشت توقیف می شد که در لحظه آخر به اکران نوروز پیوست. 

نظر مردم: بر اساس نظراتی که در سایت های سینما تیک و سلام سینما وجود دارد، غالب کسانی که «گشت ۲» را دیده اند، از آن راضی نیستند. بیشتر مخاطبان، فیلم سعید سهیلی را با «گشت ارشاد ۱» مقایسه می کنند و معتقدند آن یکی بهتر بوده. می گویند داستان فیلم دوپاره است و همین بزرگترین پاشنه آشیلش شده. ابتدا نظرات مثبت را مرور می کنیم. یکی از هموطنان این طور نوشته:« واااااااای آخه مگه میشه فیلم آنقدر خوووووووب؟!! عااااااالی بوووود ارزش دوباره دیدن رو داره. آقای فرخ نژاد حرف نداره بی نظیره.ساعد و پولادم که جای خود دارن.» یکی دیگر از هموطنان این طور نظرش را عمومی کرده:«طنزی که به دل می شینه…بازی بی نظیر حمید فرخ نژاد مثل تمام کارهای ایشون به فیلم مایه طنز ضمنی میده. متن زیبا… بهترین فیلم طنز امسال…  و بسیار قوی تر از گشت۱.» این را هم بخوانید:«یه فیلم کاملا شاد و پر از خنده بود. خیلی از مشکلات جامعه رو در لفافه گفته بود.» برخی از نظرات منفی را هم مرور می کنیم:« فیلمی با سطح پایین – داستان پراکنده بی سر و ته – در کل گشت ۲ آبروی گشت ارشاد۱رو هم برده که از این تیم فیلمسازی بعید بود.» دیگری این طور نظر را به اشتراک گذاشته:« خیلی خیلی خیلی خیلی معمولی با طنز سطحی که فقط با دو تا دیالوگ و حرف غیر مستقیم می خواد تو طول این حدود یک ساعت و نیم، یک دقیقه و سی ثانیه باعث خنده مخاطبش بشه.» این کامنت هم بامزه است:«حیف پول..حیف وقت..کاش پسر خوبی بودم و به حرف فراستی گوش می کردم.» و نظر دیگر این که :«برای کسی که طنز سطحی رو دوست داره مثل خندیدن به فحش دادن و سربه سر هم گذاشتن چند تا رفیق ، می تونه فیلم خوبی باشه. وگرنه فیلمنامه قوی نبود و انسجام نداشت .» 

موقعیت پیش منتقدان: منتقدان فیلم را نپسندیده اند.

موقعیت جشنواره ای: در جشنواره سی و پنجم حضور داشت اما داوران به آن رویی خوش نشان ندادند.

فروشنده / اصغر فرهادی

موقعیت گیشه:سال پیش با ۱۵,۷۱۴,۹۱۹,۰۰۰ در صدر ایستاد . اتفاقی غافلگیر کننده که خیلی ها به رسیدن رقم فروش فیلم به این رقم خوش بین نبودند. «فروشنده» اما از روز اول مورد توجه مردم بود و با اتکا به کیفیت بالای خود، باعث شد یک فیلم غیر کمدی رتبه اول جدول را از آن خود کند. 

موقعیت پیش منتقدان: خیلی ها ایرادهایی اساسی به فیلم وارد کرده اند اما تعداد سینه چاکانش بیشتر است. این اختلاف نظر، نشان از اهمیت «فروشنده» دارد. 

موقعیت جشنواره ای: «فروشنده» به مذاق داوران کن خوش آمد که جایزه فیلمنامه و بازیگری را به آن اعطا کردند. اسکار بهترین فیلم خارجی دیگر جایزه مهم فیلم فرهادی در میان انبوه جوایزی است که به دست آورده. 

خوب، بد،جلف/ پیمان قاسمخانی

موقعیت گیشه:با موقعیت سینمای ایران در سال گذشته،پیش بینی فروش بالای «خوب،بد،جلف» کار سختی نبود.فیلم پیمان قاسمخانی مختصات کشاندن مخاطب به سالن ها را داشت و حالا به رقم ۱۵,۴۲۲,۳۳۲,۰۰۰ رسیده است. بر اساس کامنت های مردم در سایت های سینمایی، «خوب،بد،جلف» را پسندیده اند. 

موقعیت پیش منتقدان: اصولا منتقدان به فیلم های کمدی از مدل«خوب،بد،جلف» چندان نمی پردازند اما در مجموع، از نگاه غالب آن ها پیمان قاسمخانی در گام اول فیلمسازی نمره قبولی می گیرد. 

موقعیت جشنواره ای: فیلم سال پیش در بخش مسابقه جشنواره سی و پنجم حضور داشت اما مورد توجه داوران قرار نگرفت. «خوب،بد،جلف» به مذاق مردم خوش آمد و دیپلم افتخار بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را از آن خود کرد.

محمد رسول الله (ص)/مجید مجیدی

موقعیت گیشه: فیلم سینمایی «محمد رسول الله(ص)» پرفروش ترین فیلم گیشه سینمای ایران در سال ۹۴ شد با ۱۴,۶۲۰,۰۰۴,۰۰ فروش. هرچند در قیاس به هزینه تولید، رقم فروش آن پایین است اما با توجه به بضاعت گیشه سینمای ایران، نمی توان خرده ای گرفت. این فیلم بالاتر از «نهنگ عنبر» ایستاد.

موقعیت پیش منتقدان: نظر واحدی درباره فیلم وجود ندارد؛‌برخی آن را ستودند و برخی هم ایرادهایی به آن وارد کردند؛‌از جمله مسعود فراستی. 

موقعیت جشنواره ای: سازندگان تصمیم گرفتند فیلم را به خاطر پیش گیری از شائبه ها در بخش رقابتی جشنواره فجر اکران نکنند. چندی بعد «محمد رسول الله(ص) » به عنوان نماینده سینمای ایران به آکادمی اسکار معرفی شد که توفیقی بدست نیاورد. 

من سالوادور نیستم/منوچهر هادی

موقعیت گیشه:سال پیش در گیشه یکه تازی می کرد تا این که «فروشنده» رقم فروش ۱۴,۳۳۰,۴۹۱,۰۰۰ آن را پشت سر گذاشت. اتکا «من سالوادور نیستم» به رضا عطاران و موقعیت دوگانه ای است که در آن گیر می افتد و به سبک خود واکنش نشان می دهد.«من سالوادور…» بر اساس المان های گیشه ساخته شده و کارگردان جز مزه پراکنی از عطاران چیز بیشتری نمی خواسته. انتخاب خانم کارول ویدوتی برای فیلم، حسب قواعد گیشه بوده است. فروش«من سالوادور…» نشان می دهد مردم فیلم هایی که و با برخی مفاهیم تثبیت شده شوخی کند و لبخندی به لب بنشاند را دوست دارند. 

موقعیت پیش منتقدان: سخت پسندها و منتقدها کاری به فیلم هایی از طیف «من سالوادور…» ندارند.

موقعیت جشنواره ای: «من سالوادور نیستم»‌برای جشنواره ها ساخته نشده و در جشنواره ای حضور نداشت.

سلام بمبئی / قربان محمد پور

موقعیت گیشه: «سلام بمبئی» سال پیش رتبه سوم جدول پرفروش ترین فیلم سال را بدست آورد. فیلم قربان محمد پور توانست به فروش ۱۳,۶۶۶,۸۱۲,۰۰۰ برسد. چند بار تاخیر در اکران و نیز حضور محمد رضا گلزار و نیز بازیگران هندی، شاخک ها را حساس کرده بود که کارگردان ایرانی در بالیوود چه کرده؛ نتیجه آن که فیلم پس از ۲ روز اکران یک میلیاردی شد و رکورد سریع‌ترین زمان رسیدن به فروش میلیاردی را شکست. این ملودرام،خوراک خوبی است برای آن ها که از سینما توقع زیادی ندارند. 

موقعیت پیش منتقدان: منتقدان و رسانه های سینمایی به خود فیلم کاری نداشتند و اکران «سلام بمبئی» بهانه ای بود برای پرداختن به تعامل دوسویه سینمای ایران و بالیوود. 

موقعیت جشنواره ای: فیلم در جشنواره فجر حضور نداشت و اصلا مناسب این رویداد نیست. 

پنجاه کیلو آلبالو /مانی حقیقی

موقعیت گیشه: فیلم «پنجاه کیلو آلبالو» فروش غیر مترقبه ای داشت و برای گیشه یک غافلگیری بود. آن هم در شرایطی که نه ستاره ای مثل رضا عطاران را داشت و نه کارگردانش تا پیش از آن فیلم کمدی ساخته بود. مهم تر این که «پنجاه کیلو آلبالو» با متر و معیار مانی حقیقی نمی خواند. فیلم  اما معادله ها را به هم ریخت و با  13,655,948,000 فروش در رتبه چهارم پرفروش های سال ۹۵ قرار گرفت. 

موقعیت پیش منتقدان:منتقدان از ساخته مانی حقیقی متعجب بودند که چرا کارگردان روشنفکر ما یک فیلم در قواره آثار گیشه ای آن هم نه از نوع کمدی هایی مثل «مومیایی ۳» و امثالهم ساخته. غالبا علیه فیلم بودند و حتی مسعود فراستی عنوان «ما قبل بد و عقب افتاده» برای توصیفش بکار برد. 

موقعیت جشنواره ای: فیلم در جشنواره حضور نداشت و کلا فیلم جشنواره ای نیست. 

شهرموش ها ۲

موقعیت گیشه: با ۱۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان عنوان پرفروش ترین فیلم سال ۹۳ را بدست آورد و از نظر میزان فروش، رکورد «اخراجی ها ۲» را شکست. می شد پیش بینی کرد که فیلم مرضیه برومند، پای بچه های دهه شصت و فرزندان شان را به سینما باز می کند. این اتفاق هم افتاد و فارغ از ضعیف های فیلمنامه،«شهر موش ها ۲» مخاطب را راضی از سالن خارج می کرد. به بیانی دیگر،‌ایستادن فیلم در صدر پرفروش ترین فیلم سال ۹۳ ، نشان از سلیقه نوستالژیک مردم دارد. 

موقعیت پیش منتقدان: «شهرموش ها ۲» مورد توجه سینمایی نویس ها بود و درباره آن تحلیل نوشته شد و مصاحبه با سازندگان انجام شد. فیلم استاندارد لازم فیلم کودک را دارد و طبیعی است که مورد توجه باشد. 

موقعیت جشنواره ای: فیلم در جشنواره حضور نداشت. 

ابد و یک روز/سعید روستایی

موقعیت گیشه: ۱۱,۴۸۲,۸۸۶,۰۰۰. این عدد برای فیلم تلخ «ابد و یک روز» رقم شگفت انگیزی است. مردم اما نشان دادند گاهی برای فیلم های تلخ صف می کشند. فیلم سعید روستایی سال پیش در رتبه پنجم جدول قرار گرفت. 

موقعیت پیش منتقدان: از مهم ترین فیلم های مورد بحث منتقدان و سینمایی نویس ها بود. درباره«ابد و یک روز» بارها در رسانه های سینمایی گفته شد و از جنبه های مختلف مورد تحلیل قرار گرفت. غالبا فیلم روستایی را دوست داشتند و در نهایت جشن انجمن منتقدان هفت تندیس و یک دیپلم افتخار گرفت. 

موقعیت جشنواره ای: پدیده جشنواره سی و چهارم فجر بود و داوران را شگفت زده کرد. سیمرغ بهترین کارگردانی،فیلمنامه ،‌مکمل مردو اصلی زن مهم ترین جوایز آن است . «ابد و یک روز» در جشن خانه سینما با شش جایزه پیشتاز بود. 

بارکد / مصطفی کیایی

موقعیت گیشه: فیلم کمدی مصطفی کیایی این بار هم به مذاق مخاطبان سینما خوش آمد.«بارکد» ۱۱,۱۸۷,۳۷۹,۰۰۰ فروش داشت و رتبه پنج پرفروش های سال ۹۵ را به خود اختصاص داد. «بارکد» از معدود کمدی هایی است که بدون روز اضافی و با خلق موقعیت های جذاب محبوب شده. این یعنی اگر خوراک خوب برسد، مردم استقبال می کنند. 

موقعیت پیش منتقدان: همکاران سینمایی نویس و منتقدان نسبتا به ساخته های مصطفی کیایی همیشه توجه ای خاص دارند. «بارکد» هم مورد توجه بود که البته این بار تعداد کسانی که فیلم را دوست نداشتند،‌بیشتر است. پرداختن به «بارکد» یعنی فیلم مهمی است و این برای کارگردان کافی است. 

موقعیت جشنواره ای: «بارکد» سومین فیلم برتر از نگاه تماشاگران در جشنواره سی و چهارم فجر شد اما در بخش مسابقه سیمرغی بدست نیاورد. 

پیش تازی کمدی ها

فیلم های کمدی بیشترین سهم را در صدر پرفروش های جدول سینمای ایران دارند. «گشت ۲» سعید سهیلی، «خوب، بد،جلف» پیمان قاسمخانی ،«من سالوادور نیستم» منوچهر هادی،«پنجاه کیلو آلبالو» مانی حقیقی و «بارکد» مصطفی کیایی مجموعا حدود ۷۱ میلیارد تومان فروش داشته اند. 

از میان هشت فیلم پرفروش سینما ،‌سه مورد کاملا جدی هستند و جمعا نزدیک به ۴۱ میلیارد تومان فروش داشته اند.«فروشنده» اصغر فرهادی و «محمد رسول الله (ص)» مجید مجیدی به ترتیب سال ۹۵ و ۹۴ در صدر ایستادند و «ابد و یک روز» سال پیش چهارم جدول فروش بود.

در میان فهرست هشت فیلم پرفروش سینمای ایران در سالیان اخیر یک فیلم ملودرام دیده می شود و یک فیلم عروسکی. «سلام بمبئی» ساخته قربان محمد پور ملودرام۱۳,۶۶۶,۸۱۲,۰۰۰ فروش داشته و «شهر موش ها» مرضیه برومند ۱۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان. یعنی نزدیک به ۲۵ میلیارد. 

پرفروش های دهه اخیر

۱۳۸۵ 

آتش‌بس /تهمینه میلانی

میزان فروش :۱،۰۰۴،۰۰۰،۰۰۰تومان

ژانر: اجتماعی

۱۳۸۶ 

اخراجی ها ۱/مسعود ده نمکی

میزان فروش: ۶ میلیارد و سی صد میلیون تومان

ژانر: کمدی 

۱۳۸۷ 

 همیشه پای یک زن در میان است/  کمال تبریزی

میزان فروش:۲ میلیارد و ششصد میلیون تومان

ژانر: کمدی

۱۳۸۸

اخراجی‌ها ۲ /مسعود ده‌نمکی

میزان فروش:  ۸،۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰

ژانر: کمدی

۱۳۸۹ 

ملک سلیمان /شهریار بحرانی

میزان فروش: ۱۵,۹۴۷,۹۶۸,۰۰۰

ژانر: تاریخی –مذهبی

پوپک و مش ماشاالله/فرزاد موتمن

میزان فروش: ۹,۰۶۹,۲۰۸,۰۰۰ 

ژانر: کمدی

۱۳۹۰ 

ورود آقایان ممنوع /رامبد جوان

میزان فروش: ۳۰,۴۱۰,۸۳۰,۰۰ 

ژانر: کمدی

۱۳۹۱

کلاه قرمزی و بچه‌ننه /ایرج طهماسب

میزان فروش: ۳۳,۰۷۰,۴۷۷,۰۰۰ 

۱۳۹۲

رسوایی /مسعود ده‌نمکی

میزان فروش: ۲۴,۹۲۴,۷۷۰,۰۰۰

ژانر: اجتماعی

 1393

شهر موش‌ها۲/مرضیه برومند

میزان فروش:  59,850,979,000

ژانر: عروسکی

۱۳۹۴

محمد رسول الله/ مجید مجیدی 

میزان فروش: ۱۴,۶۲۰,۰۰۴,۰۰۰

ژانر: مذهبی – تاریخی

۱۳۹۵

فروشنده/ اصغر فرهادی

میزان فر.ش: ۱۵,۷۱۴,۹۱۹,۰۰۰

ژانر: اجتماعی 

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 18

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

رزماری حافظه دانش‌آموزان را تقویت می‌کند

د مه 8 , 2017
نودیها:محققان دانشگاه نورثامبریا به تازگی دریافتند استشمام عطر رزماری منجر به تقویت حافظه دانش‌آموزان می‌شود.  نتایج یک مطالعه نشان داده است، کودکان مشغول به کار در یک اتاق که عطر رزماری در آن متراکم است، به تست‌های حافظه بسیار بهتر پاسخ می‌دهند.  مارک ماس و ویکتوریا ارل، این آزمایش را […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...