گزینه های احتمالی انتخابات ۹۶

اشتراک گذاری :

نودیها:تب انتخابات داغ شده و مردم منتظر هستند ببینید چه کسی آینده سیاسی آنها را رقم می زند. تمام آنچه که باید از زندگی و مواضع گزینه های احتمالی انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ بدانید را به اجمال ذکر می کنیم.

فضای سیاسی کشور به سمت انتخابات نزدیک می شود و درگوشی ها و شایعات مختلفی در مورد کاندیدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد. بر همین اساس بر آن شدیم تا با استفاده از شنیده ها، به بررسی کاندیداهای احتمالی جریانات سیاسی در کشور بپردازیم.

اصلاح طلبان :

۱- مسعود پزشکیان ، متولد (۷ مهر ۱۳۳۳) ، نایب رئیس اول دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو است.

پس از انقلاب دکتر پزشکیان با تأسیس انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده پزشکی و کلاس های قرآن و نهج البلاغه و جلسات بحث و مناظره، باعث تقویت نیروهای مذهبی و وحدت آنها در مقابل گروه‌های ضد انقلاب و تفکرات الحادی و التقاطی آنان شد.

پزشکیان در انتخابات هیئت رئیسه موقت مجلس دهم به عنوان نامزد فراکسیون امید برای نایب رییسی ثبت نام کرد و توانست با کسب ۱۵۸ رای نایب رئیس اول دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شود.

در آبان ۸۶، همزمان با ایام نام‌نویسی برای انتخابات مجلس هشتم، ۴ نفر از اعضای این حزب، که حاجی‌بابایی نیز در بین آن‌ها بود، اعضای حزب را به افول از آرمان‌های اولیه، خروج از مشی اعتدال و چرخش به سمت جریان‌های غیرمعتدل اصلاح طلب متهم کرده و با انتشار بیانیه‌ای استعفای خود را از این حزب اعلام نمودند.

۲- اسحاق جهانگیری (۲۰ دی ۱۳۳۶) ، معاون اول رئیس جمهور ایران و رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی است. وی در سال‌های ۱۳۶۳ تا ۱۳۷۰ در دور دوم و سوم مجلس شورای اسلامی، نماینده مردم جیرفت بود. جهانگیری در سال ۱۳۷۱ در دولت هاشمی رفسنجانی به سمت استاندار استان اصفهان منصوب شد و به‌جای غلامحسین کرباسچی نشست. وی از مؤسسان حزب کارگزاران سازندگی بود و هم‌اکنون عضو شورای مرکزی آن است. اسحاق جهانگیری در دولت اصلاحات در سال ۱۳۷۶ به‌عنوان وزیر معادن و فلزات انتخاب شده و بعد از ادغام وزارت صنایع و وزارت معادن و فلزات، به‌عنوان وزیر صنایع و معادن انتخاب شد. وی عضو هیئت علمی بنیاد باران است.  اسحاق جهانگیری در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۳۹۲ به‌عنوان معاون اول رئیس‌جمهور منصوب شد.

جهانگیری وزیر معادن و فلزات در دولت دولت اصلاحات بود و پس از ادغام وزارت‌خانه‌های معادن و صنایع به‌عنوان نخستین وزیر صنایع و معادن انتخاب شده. ماهنامه صنعت و توسعه در حال حاضر به صاحب‌امتیازی و مدیرمسئولی او منتشر می‌شود. وی همچنین از اعضای بنیان‌گذار حزب کارگزاران سازندگی و عضو شورای مرکزی آن و عضو هیئت علمی بنیاد باران است. حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۳۹۲، اسحاق جهانگیری را به‌عنوان معاون اول رئیس‌جمهور منصوب کرد.

۳- علی مطهری ( بهمن ۱۳۳۶) ، نایب رئیس دوم دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در دوره هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی است. 

علی مطهری در ۲ دی ۱۳۹۴ با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور، نامزد انتخابات مجلس دهم شد، اما در مراحل اولیه، صلاحیتش از سوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات به استناد بندهای ۱ و ۳ ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی یعنی “اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی” رد شد. او به رد صلاحیتش اعتراض کرد. شورای نگهبان در تجدید نظر راجع به صلاحیت‌ها، صلاحیت او را تأیید کرد.

نهایتاً در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، در لیست سی نفرهٔ ائتلاف فراگیر اصلاح طلبان حضور داشت و توانست با کسب ۱٬۴۴۷٬۷۱۳ رأی، در رتبهٔ دوم تهران، وارد مجلس دهم شود. 

۴- محمدرضا عارف ( ۲۷ آذر ۱۳۳۰) ، رئیس بنیاد امید ایرانیان، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و رئیس فراکسیون امید در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضو پیوسته و رئیس گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران و رئیس هیئت مدیرهٔ بنیاد باران است.

او در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ ایران با شعار معیشت و منزلت و عقلانیت کاندید و تأیید صلاحیت شد، اما پس از یک ماه مبارزه انتخاباتی و پس از دریافت نامه‌ای از رئیس دولت اصلاحات، چهار روز پیش از رأی‌گیری انصراف داد.

عارف رئیس هیئت مدیرهٔ بنیاد باران و یکی از اعضای اصلی بنیانگذار حزب مشارکت است. او هم‌اکنون علاوه برداشتن سمت استادی در دانشکدهٔ برق دانشگاه صنعتی شریف، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو پیوستهٔ فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران  و از ۲۵ اسفند ۱۳۸۱ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است.

جبهه مردمی :

۵- محمدباقر قالیباف، (۱ شهریور ۱۳۴۰) ، وی شهردار کنونی تهران است. قالیباف پیش از این در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی انتظامی سمت فرماندهی داشته است.

محمدباقر قالیباف با شعار ایران سربلند در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ نامزد گردید. وی در این انتخابات با حدود شش میلیون رای نفر دوم شد. وی در تاریخ ۱۷ شهریور ۱۳۹۲ با اکثریت آرا در شورای شهر تهران برای سومین بار شهردار تهران شد.

قالیباف در سال ۱۳۸۴ در انتخابات ریاست جمهوری ایران (۱۳۸۴) وارد صحنه انتخابات شد و در اولین تجربه انتخاباتی خود با کسب ۴٫۰۷ میلیون رای به دست آورد که پس از علی اکبر هاشمی رفسنجانی، محمود احمدی‌نژاد و مهدی کروبی، بالاتر از چهره‌هایی چون مصطفی معین، علی لاریجانی و محسن مهرعلیزاده، قرار گرفت و در نهایت با رای قابل توجهی مواجه نشد.

۶- سید مصطفی میرسلیم ( ۱۹ خرداد ۱۳۲۶) ، از اعضای حزب جمهوری اسلامی بود. وی مؤسس و رئیس اولین مرکز تحقیقات موتور ایران و ناظر عالی طراحی و ساخت اولین موتور پایه گازسوز(موتور ملی ایران) است. او ریاست فدراسیون نجات غریق و غواصی ایران و عنوان “حامی فدراسیون نجات غریق جهانی ایران” را بر عهده دارد. در ۹ دی ماه ۱۳۹۵ خورشیدی، وی رسماً به‌عنوان نامزد نهایی حزب موتلفه اسلامی برای شرکت در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران معرفی شد.

میرسلیم از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۲ مشاور رئیس‌جمهور در امور تحقیقات و از ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۶ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوم اکبر هاشمی رفسنجانی بود. او هم‌اینک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفهٔ اسلامی است.

۷- علیرضا زاکانی ( ۱۳۴۴ در تهران) ، او نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم بوده و ریاست کمیسیون ویژه بررسی برجام، نتایج و پیامدهای آن را برعهده داشته است. او موفق به اخذ آرای کافی مردم تهران در انتخابات مجلس دهم نشد.

وی به همراه جمعی از نیروهای اصولگرا که از سالهای قبل در کنار یکدیگر به فعالیت سیاسی در راستای آرمانهای انقلاب پرداخته بودند، در مهرماه سال ۸۷، جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی را به طور رسمی تاسیس کردند، وی پیش از آن عضو شورای مرکزی ۱۱ نفره جبهه متحد اصولگرایان بود؛ هم اکنون نیز برای حضور فعال در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ در قالب جبهه مردمی انقلاب اسلامی فعالیت خود را آغاز کرده است.

پس از پایان مذاکرات هسته‌ای ایران و تدوین برنامه جامعه اقدام مشترک توسط ایران و کشورهای ۱+۵، نتایج به کشورها ارسال شد، که در این بین مجلس شورای اسلامی ایران، کمیسیون ویژه را مسئول بررسی این توافق کرد. علیرضا زاکانی مسئولیت این کمیسیون ویژه را که «کمیسیون ویژه بررسی برجام، پیامدها و نتایج» نام داشت، با رأی نمایندگان مجلس برعهده گرفت.

۸- حجت الاسلام والمسلمین حاج سید رضا تقوی (۱۳۲۵) ، وی ریاست شورای سیاستگذاری ائمه جمعه را از سال ۱۳۸۸ بر عهده دارد و همچنین از اعضای سابق شورای عالی اتقلاب فرهنگی نیز می‌باشد.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی در تیر ۱۳۵۹به پیشنهاد دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم به کشور فیلیپین اعزام شد و به مدت یک ماه در جمع دانشجویان ایرانی و مسلمان آن کشور تبلیغ احکام اسلامی را بر عهده داشت . ایشان در ۲۲ اردیبهشت ۶۰ به امامت جمعه شهرکرد منصوب شد و تا ۱۳۶۵ ش این مسئولیت را بر عهده داشت. وی در این دوره علاوه بر عهده داری مسئولیت بنیاد شهید انقلاب اسلامی و سازمان تبلیغات شهرکرد به ارائه خدماتی چون : احیاء حوزه علمیه شهرکرد ،بازسازی و مرمت مدرسه امامیه ؛ احداث بنای مکتب فاطمه (س) و انتشار نشریه بلاغ ، وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی پرداخت. وی نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در دوره دوم بود.

در سال ۲۰۱۳ نام “رستم قاسمی” به عنوان وزیر نفت ایران، در فهرست ۵۰۰ نفره قدرتمندترین افراد جهان که هر ساله از سوی نشریه “فارن پالیسی” منتشر می‌شود، قرار داشت.

۹- سید پرویز فتاح قره‌باغی (۱۳۴۰) ، وی پیش از این وزیر نیرو دولت نهم، جانشین قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و مدیرعامل بنیاد تعاون سپاه بوده است. 

فتاح قره‌باغی در سال ۱۳۸۲ مدرک کارشناسی ارشد صنایع (گرایش سیستم‌ها) را از دانشگاه صنعتی امیرکبیر دریافت کرد. وی قبول‌شدهٔ آزمون دکترا است و به دو زبان انگلیسی و زبان ترکی آذربایجانی تسلط دارد. 

جریانِ احمدی نژاد :

۱۰- حمیدرضا بقایی ، (۱۳۴۸) ، وی رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری (از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰) و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور بوده است. وی در سازمان‌های دولتی مختلفی از جمله سازمان صدا و سیما، شهرداری تهران، وزارت علوم و سازمان میراث فرهنگی دارای مسئولیت ها و سوابقی می‌باشد. بقایی با انتشار نامه ای رسما اعلام کرد در انتخابات ۹۶ حاضر می شود.

دولت :

۱۱- حسن روحانی ، (۲۱ آبان ۱۳۲۷) ، رئیس‌جمهور فعلی جمهوری اسلامی ایران، استاد پژوهشی مرکز تحقیقات استراتژیک و همچنین نماینده مردم استان تهران در مجلس خبرگان رهبری از سال ۱۳۷۸،  و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از سال ۱۳۷۰ است. روحانی از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۸۴ دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و رئیس تیم هسته‌ای و مذاکره‌کننده ارشد ایران با سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و بریتانیا در مورد برنامه هسته‌ای ایران  از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۹۲ عضو شورای عالی امنیت ملی به نمایندگی از رهبر جمهوری اسلامی ایران و از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۹۲ رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز بوده است. روحانی سابقه پنج دوره نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی را دارد و نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در دوره چهارم و دوره پنجم، بوده است.

در ۲۲ فروردین ۱۳۹۲، حسن روحانی با نام “دولت تدبیر و امید”، شعار اعتدال‌گرایی برای انتخابات ریاست جمهوری رسماً اعلام نامزدی کرد. وی در ۱۷ اردیبهشت، با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور، نام خود را برای رقابت ۲۴ خرداد ثبت کرد. سرانجام وی با اعلام وزارت کشور با کسب ۱۸٬۶۱۳٬۳۲۹ رأی رسماً به عنوان هفتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران برگزیده شد.

۱۲- سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی (۱۳۳۸) ، متخصص چشم‌پزشکی و فوق تخصص جراحی قرنیه، رئیس بیمارستان تخصصی چشم‌پزشکی نور، رئیس بخش قرنیه بیمارستان فارابی، رئیس دانشکده پزشکی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کابینه حسن روحانی است.

پس از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس دولت یازدهم ایران و ارائه اسامی وزرای پیشنهادی کابینه‌اش به مجلس شورای اسلامی، نام حسن هاشمی در بین اسامی به عنوان وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مطرح شد. وی پیش از حضور در مجلس در بخشی از مصاحبه با خبرگزاری فارس، به شرح برخی اقدامات و نظرات خود پرداخت.

مستقل :

۱۳- سید محمد غرضی (متولد ۲۳ بهمن ۱۳۲۰) ، او استاندار کردستان و خوزستان، نماینده اولین دوره مجلس شورای اسلامی از اصفهان بود. او از زمان تأسیس تا ۱۳۸۹، در پنج دوره سه ساله، ریاست سازمان نظام مهندسی کشور را بر عهده داشت. غرضی به مدت یک سال عضو اولین دوره شورای اسلامی شهر تهران بود. هم اکنون رئیس هیئت مدیره و مسئول مدیریت شرکت مشانیر، بزرگترین شرکت مشاور وزارت نیرو است.

مسعود میرکاظمی نیز همانند دیگر وزیران دولت نهم، تنها سابقه مدیریتی‌اش، به بخش‌های مختلف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازمی‌گردد، که با انتخاب محمود احمدی‌نژاد به‌عنوان رئیس‌جمهور، عهده‌دار وزارت بازرگانی دولت نهم شد.

غرضی با شعار دولت ضدتورم در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ نامزد گردید و با کسب حدود پانصد هزار رأی نفر در بین شش کاندیدا ششم شد. غرضی از جمله بنیانگذاران سپاه و یکی از اعضا گروه ۴ نفره فرماندهی آن پس از پیروزی انقلاب ایران بود. وی همچنین عضو گروه ۱۲ نفره هماهنگی و مسئول عملیاتهای سپاه بود.

پایداری :

۱۴- مسعود میرکاظمی (زاده ۱۳۳۹) ، او نماینده تهران در دوره نهم مجلس شورای اسلامی و رئیس اسبق کمیسیون انرژی مجلس بوده است. او در دولت نهم ۴ سال وزیر بازرگانی و در ابتدای دولت دهم نیز، برای مدت کمتر از ۲ سال، وزیر نفت بود.

مسعود میرکاظمی نیز همانند دیگر وزیران دولت نهم، تنها سابقه مدیریتی‌اش، به بخش‌های مختلف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازمی‌گردد، که با انتخاب محمود احمدی‌نژاد به‌عنوان رئیس‌جمهور، عهده‌دار وزارت بازرگانی دولت نهم شد. تنها سابقه مدیریت اجرایی وی، به سال ۱۳۷۶ بازمی‌گردد، که به‌عنوان مدیرعامل فروشگاه اتکا (متعلق به نیروهای مسلح) منصوب گردید و تا یک سال پیش از زمان پیوستن به دولت نهم، در این پست مشغول بکار بود.

یکتا :

۱۵- رستم قاسمی (۱۳۴۳) ، مشاور سابق معاون اول رئیس جمهور اسحاق جهانگیری و مشاور عالی وزیر دفاع ایران حسین دهقان است. او وزیر نفت در دولت دهم محمود احمدی‌نژاد بود.

در سال ۲۰۱۳ نام “رستم قاسمی” به عنوان وزیر نفت ایران، در فهرست ۵۰۰ نفره قدرتمندترین افراد جهان که هر ساله از سوی نشریه “فارن پالیسی” منتشر می‌شود، قرار داشت. نام رستم قاسمی بعنوان فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء در فهرست تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل، دولت فدرال ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و استرالیا قرار داشت که بعد از وزیر شدن، از فهرست تحریم‌های بین‌المللی خارج شد.

۱۶- حمیدرضا حاجی بابایی (۱۳۳۸) ، نمایندهٔ دوره پنجم، ششم، هفتم، هشتم و دهم مجلس شورای اسلامی است. او وزیر آموزش و پرورش در دولت دهم و کابینهٔ محمود احمدی‌نژاد بود. او در دوران نمایندگی‌اش عضو هیئت رئیسه و رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس بوده و نیز در کمیسیون‌های محاسبه و بودجه، تلفیق، اصل نود و امنیت ملی و سیاست خارجی عضویت داشته است.

وی از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۷۲ سوابق دبیری، مدیر آموزشگاه و ریاست آموزش پرورش در شهرستانهای استان همدان دارد. همچنین از سال ۷۲ بمدت سه سال سابقه تدریس در مراکز تربیت معلم و دوره عالی ضمن خدمت فرهنگیان و دانشگاه آزاد اسلامی داشته است.

حاجی بابایی یکی از اعضای حزب اعتدال و توسعه بود. اما در آبان ۸۶، همزمان با ایام نام‌نویسی برای انتخابات مجلس هشتم، ۴ نفر از اعضای این حزب، که حاجی‌بابایی نیز در بین آن‌ها بود، اعضای حزب را به افول از آرمان‌های اولیه، خروج از مشی اعتدال و چرخش به سمت جریان‌های غیرمعتدل اصلاح طلب متهم کرده و با انتشار بیانیه‌ای استعفای خود را از این حزب اعلام نمودند.

تبیان

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 25

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

دانلود "شور دارم راه میرم زیر بارون،بازم شبنم رو چشمام میشینه" / جواد مقدم فاطمیه ۹۵

ش فوریه 25 , 2017
دانلود روشنگری   برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن [کل آراء: 0 میانگین: 0]Related Images:Visits: 25

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...