گران‌ترین رمضان تاریخ رقم خورد؛ سفره روزه‌داران ۶۱ درصد آب رفت +نمودار

اشتراک گذاری :

نودیها:بانک مرکزی از گرانی بی‌سابقه اقلام خوراکی در آستانه ماه رمضان سال ۱۳۹۶ خبر داد به طوری که سفره رمضان امسال را می‌توان گران‌ترین رمضان تاریخ قلمداد کرد.

مسئولان دولت یازدهم بارها گفته‌اند که اقتصاد کشور را با تورم ۴۰ درصدی از دولت دهم تحویل گرفته و اکنون آن را به تورم تک‌رقمی تبدیل کرده‌اند تا سفره غذایی مردم بهبود یابد.

این در حالی است که آمارهای رسمی بانک مرکزی از کوچک شدن سفره مردم در دولت یازدهم خبر می‌دهد.

بر اساس گزارش بانک مرکزی از قیمت مواد خوراکی، تهیه سفره ماه رمضان امسال (در دوره تورم تک‌رقمی دولت یازدهم) نسبت به آخرین ماه رمضان در دولت دهم (دوره‌ تورم ۴۰ درصدی!) ۶۱ درصد گران‌تر بار می‌آید.

طالبی با ۲۵۵ درصد، رکورددار گرانی در دولت روحانی است و پس از آن خربزه با ۲۰۳ درصد، کره پاستوریزه با ۱۴۲ درصد، بادمجان با ۱۱۵ درصد و پیاز و کدوسبز با ۹۹ درصد قرار دارند.

  اگر فرض کنیم که مردم برای تامین یک  سفره کاملا ساده و کم‌خرج برای تمام ۳۰ شب افطار ماه رمضان نیازمند خرید ۱۰ کیلو برنج، ۱۰ کیلو ماست، ۵ بسته پنیر، یک کیلو کره، دو شانه تخم مرغ، ۱۰ کیلو برنج، یک کیلو از هر کدام انواع حبوبات، ۱۰ کیلو از هر کدام انواع میوه، ۱۰ کیلو از هر کدام انواع سبزی، ۲ کیلو گوشت گوسفند، ۲ کیلو گوشت گوساله، دو کیلو مرغ، ۲ کیلو قند، ۲ کیلو شکر، ۲ کیلو قند، یک بسته چای و یک حلب روغن نباتی باشند، تهیه سفره رمضانی سال ۹۲ حدود ۶۳۶ هزار تومان برای مردم آب می‌خورد.

اما در سال ۹۶ و در دوران تورم تک‌رقمی تامین سفره رمضانی مردم یک میلیون و ۲۸ هزار تومان هزینه در بر دارد.

به عبارتی امسال برای تهیه یک سفره رمضانی کاملا ساده باید ۳۹۲ هزار تومان پول بیشتری پرداخت کرد.

البته این مقایسه فقط درباره اقلام خوراکی سفره رمضانی است وگرنه  باید سایر هزینه‌های افزایش یافته در ۴ سال اخیر را هم در نظر گرفت، از افزایش قبوض آب و برق و گاز تا گران شدن بنزین و سایر هزینه‌های زندگی از جمله اجاره‌بها که فشار بر مردم را دوچندان کرده است. ضمن آن که موج بیکاری و رکود و کسادی را هم باید لحاظ کرد که امسال را سخت‌ترین سال برای اکثر اقشار جامعه کرده است.

مشرق

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 10

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

دانلود صوت حاج منصور ارضی/ گلچین مناجات شب اول رمضان ۹۶

ش مه 27 , 2017
دانلود عقیق برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن [کل آراء: 0 میانگین: 0]Related Images:Visits: 10

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...