گرانی لبنیات برای فرار دولت از پرداخت ماهانه ۷۵ میلیارد تومان به دامداران

اشتراک گذاری :

شیر و لبنیات دوباره به عنوان کالاهای پیشرو در گرانی، عنان قیمت از کف داده‌اند اما این بار این افزایش قیمت نه از سوی فعالین صنایع لبنی بلکه از سمت دولت صورت گرفته است.

بنابراین گزارش، برای درک چند و چون گرانی این  محصول باید علت را از مواردی خارج از فعالین لبنی پیگر شد. گفتنی است که در سال گذشته مجوز افزایش ۱۵ درصدی قیمت لبنیات در کنار افزایش قیمت شیر خام داده شد اما این افزایش قیمت با استدلال عدم کشش بازار به طورکامل درابتدای امر اجرا نشد.

اما در ماه‌های مختلف به خاطر بالارفتن هزینه‌های تولید، نظیر آب برق و دستمزد کارگر، صنایع افزایش قیمت دادند این امر باعث شد که برخلاف خواست دولت و دامداران قیمت شیر خام دامداران به نرخ مصوب ۱۴۴۰ تومانی خود نرسد.

دولت از پرداخت یارانه ۷۵ میلیاردی تومانی شیر خام به دامداران شانه خالی کرد
دولت نیز از طرفی به عهدی که به دامداران درخصوص پرداخت مابه التفاوت ماهیانه ۷۵ میلیارد تومانی خود داده بود پایبند نشد و در نتیجه نعمت زاده درنشست خود با خبرنگاران اعتراف کرد که دیگر توان پرداخت ندارد.

افزایش قیمت لبنیات این بار به نفع دامداران
این امر باعث شد که دامداران با ضرر و زیان روبرو‌ شوند به طوری که برخی از آنها اقدام به حذف گاو‌های شیری خود کردند. دولت نیز  تحت یک فشار غیر منتظره این بار افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی را به نفع دامداران اعمال کرد. افزایش قیمتی که صنایع لبنی موافق آن نیستند و دلیل خود را عدم کشش لازم در بازار مصرف می دانند.

برای تشریح مخالفت صنایع با این افزایش قیمت می توان به دلایلی مانند کاهش فروش و حراج‌ در فروشگاه زنجیره‌ای اشاره کرد که محصول خود را بر اساس قیمت مصوب سال قبل نیز نتوانستند به فروش برسانند.

محمد فربد نائب رئیس انجمن صنایع لبنی در باره دلایل بالا بردن قیمت پیش از موعد به تسنیم  گفت: صنایع نه تنها تخلفی نداشته اند بلکه از نرخ مصوب دولت در سال گذشته محصولات خود را به قیمت کمتری فروخته اند و تنها تعداد معدودی از صنایع قیمت های خود را به سقف مجاز رسانده اند.
کاوه سخنگوی سازمان حمایت تولید کنندگان و مصرف کنندگان نیز با تایید این امر به تسنیم می گوید: در سال گذشته نیز نرخ مصوب برخی از کالاهای پر مصرف افزایش یافت اما این افزایش قیمت در بسیاری از صنایع با تاخیر انجام شد و تخلفی صورت نگرفته است.
وی می افزاید که  بازرسان این سازمان در سطح شهر حضور دارند و تخلفاتی را  نیز به صورت موردی مشاهده و اعمال قانون کردند .

افزایش قیمت بدون خواست صنایع لبنی 
در این  ارتباط مسئولین صنایع لبنی نظرات جالبی دارند، مدیرعامل اتحادیه فرآوده‌های لبنی در گفت‌و‌گو با تسنیم با بیان اینکه صنایع لبنی موافق افزایش نرخ لبنیات نیستند، می گوید: افزایش قیمت لبنیات باعث کاهش دوباره مصرف فرآورده‌های لبنی می‌شود و به صلاح صنایع و مصرف کنندگان نیست.

محمد‌ رضا اسماعیلی می افزاید :اقدام اخیر دولت درافزایش ۱۰ درصدی قیمت لبنیات بدون اعمال نظر صنایع لبنی بوده است به طوری که در جلسه اخیر که میزان افزایش قیمت لبنیات با ریاست محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس جمهوری تصویب شد ازصنف مربوطه برای حضور در جلسه دعوت به عمل نیامده بود.

وی خاطرنشان می کند که  اتحادیه فرآورده‌های لبنی دراین خصوص بسته پیشنهادی به دولت داد که در آن بدون افزایش قیمت و پرداخت یارانه دولت، شرایطی در نظر گرفته شده بود تاعلاوه برتامین خواست دامدارن نرخ لبنیات ثابت بماند.

مدیرعامل اتحادیه فرآوده‌های لبنی، ادامه داد:  شرایط فعلی (افرایش ۱۰ درصدی قیمت لبنیات) باعث کاهش مصرف سرانه شیرخام از میزان فعلی می‌شود وهمچنین با‌ کاهش قدرت خرید مردم صدمات جبران ناپذیری بروی سلامت آنها خواهد داشت.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی سرعت خروج لبنیات از سفره مردم را تسریع می‌بخشد، اظهار داشت:  قبل از افزایش قیمت شیر خام نیز بخشی از شیر خام تولیدی دامدارن به خاطر عدم کشش صنایع لبنی ناشی از کاهش قدرت خرید مردم، برای صادارت تبدیل به شیر خشک شد.

اسماعیلی تاکید کرد: تولید فرآوردهای لبنی مانند تولید محصولات کشاورزی است و باید نگاهی متفاوت به آن داشت تا با کاهش هزینه‌های تولید این محصول با قیمت کمتری به دست مصرف کننده برسد.

مدیرعامل اتحادیه فرآوده‌های لبنی بیان داشت: در قانون هدفمندی یارانه‌ها این موضوع پیش بینی شده بود و تسهیلاتی در ارتباط نحوه پرداخت آب و برق برای بخش درنظر گرفته شد، اما این قانون به مرحله اجرایی نرسید.

مدیرعامل اتحادیه فرآوده‌های لبنی اظهار داشت: بخش لبنیات با وجود این که کالایی تاثیر گذار در سلامت افراد بوده اما شامل پرداخت مالیات بر ارزش افزوده است.
بنا براین  گزراش قیمت انواع لبنیات در ماه های اخیر نیز افزایش قیمت های ۱۰ تا ۱۵ درصدی را تجربه کرده اند اما فعالان این بخش در این زمینه متعقد اند که این افزایش قیمت قانونی و ناشی از مجوز های است که کارگروه تنظیم بازار به آنها داده  است اما صنایع به دلیل عدم کشش بازار این افزایش قیمت را با تاخیر اعمال کرده اند.

غرش قیمت‌های شیر و لبنیات 
براساس گزارش میدانی خبرنگار تسنیم، قیمت دیروز شیربطری ۹۵۰ گرمی کم چرب یک برند ۲۴۰۰ و برند دیگر ۲۵۰۰ تومان بوده است. قیمت ماست ۹۰۰ گرمی ۱٫۵ درصد چربی نیز در برند‌های مختلف متفاوت است به طوری که این محصول ۲۳۰۰، ۲۳۵۰ و ۳۵۰۰ تومان و ماست نیم چرب ۲٫۵ درصد ۹۰۰ گرمی ۳۵۰۰ و ماست ۳ درصد ۹۰۰ گرمی در برندی دیگر ۳۳۰۰ تومان به فروش می رسد.

پنیر ۴۰۰ گرمی تولید شده به روش UF نیز ۴۵۰۰، ۴۶۰۰ و ۴۹۰۰ تومان در برند های مختلف به فروش می ‌رسد.
کره ۱۰۰ گرمی وارداتی نیز که شامل قیمت گذاری دولت نمی‌شود با وجود کاهش قیمت جهانی، دربازار مصرف افزایش قیمت داشته و به قیمت ۲۳۰۰ تومان فروخته می‌شود.

گفتنی است که دلیل مخالفت صنایع لبنی با افزایش قیمت مصوب لبنیات به دلیل رقابتی شدن بازار ،کاهش قدرت خرید مردم و عدم امکان افزایش دوباره قیمت این محصول دربازاراست.

اقدام دولت در بالا بردن نرخ فرآورد‌های لبنی را نیز می توان در فراهم آوردن شرایطی برای بالا بردن نرخ شیر خام توجیه کرد. این ادعا را با حضور بازرسان وزارت صنعت در کارخانه‌های لبنی برای تحقق اجباری نرخ خرید شیر خام می توان مطابقت داد.

منبع : خبرگزاری تسنیم

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 1

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

پیام تشکر رهبر انقلاب از نویسنده کتاب «راز آنچه مرقوم داشتند»/ ماجرای تلفن های تهدید آمیز به شهید مطلبی/ روایت همکار شهید احمدی روشن

س ژوئن 30 , 2015
از دانشگاه برمی‌گردم. در ازدحام جمعیت داخل مترو از لرزش خفیف تلفن همراهم متوجه آمدن پیامکی می‌شوم. به سختی قدری جابه‌جا می‌شوم و با اکراه دست می‌کنم داخل کیفم و گوشی را برمی‌دارم و پیام را می‌خوانم: «خبر فوری: در پی عروج شهادت‌گونه حجت‌الاسلام مهدی مطلبی مراسم مناجات شعبانیه با […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...