کمک اطلاعاتی امریکا به صدام، علت اصلی لو رفتن کربلای ۴ و ۱۷۵ شهدای غواص

اشتراک گذاری :

 تفحص ۱۷۵ غواص دست بسته شهید عملیات کربلا ۴ آنقدر تکان دهنده بود که هر کسی که نام ایرانی دارد، صرف نظر از گرایش و تفکر و نگاهش را متاثر کند تا اعلام نظری کند، ابراز موضعی کند و احساسش را بیان کند.

اما شاید مهمترین دلیل برای این تاثر را باید در نحوه شهادت مظلومانه این شهیدان جستجو کرد. این که لو رفتن عملیات کربلای ۴ موجب در دام افتادن این شهداء و سپس شهادت مظلومانه آنها شد، از هم بیشتر احساسات را برانگیخته است.

اما به راستی علت لو رفتن عملیات کربلای ۴ چه بود؟

هر چند بسیاری تلاش کردهاند تا دلایل متفاوت و البته بحث برانگیزی را برای یافتن علت لو رفتن این عملیات مطرح کنند، اما بررسی منابع غربی نشان می دهد همکاری اطلاعاتی امریکا با دولت صدام پس از شسکت ماجرای مک فارلین، عامل اصلی لو رفتن و شکست این عملیات بوده است.

این نکته را    دیوید کریست “مورخ ارشد” و مشاور سابق وزارت دفاع ایالات متحده، در مرداد ۱۳۹۲ در مصاحبه ای با بی بی سی فارسی اعلام کرده است.

حسین باستانی خبرنگار بی بی سی این گفتگو را اینگونه روایت کرده است که دیوید کریست تایید کرد که ایالات متحده با ارائه اطلاعات عملیات کربلای ۴ به عراقی ها، باعث شکست این عملیات شده است. به طور کلی آمریکا، حداقل از حدود دو سال قبل از عملیات کربلای ۴ تصمیم به حمایت اطلاعاتی از حکومت عراق گرفته بود. مطابق یک سند از طبقه بندی خارج شده، در سال ۱۹۸۴ رونالد ریگان در دستوری دولت آمریکا را موظف به جلوگیری از سقوط صدام در مقابله با جمهوری اسلامی ایران کرده بود. دستوری که در سال های بعد، به کمک های اطلاعاتی موثر واشنگتن به بغداد انجامید.

این در حالی است که مارک پری نویسنده و تحلیل‌گر آمریکایی در کتاب «کسوف؛ آخرین روزهای سیا» در این باره نوشته است: وزارت دفاع آمریکا اطلاعات و مشخصات دیپلمات‌های ایرانی و برنامه‌های تدوین شده برای حمله به ایران، با ذکر نقاط حساس برای بمباران نقاط مختلف ایران را دراختیار دولت عراق قرار می‌داد.

 در ماه اوت ۱۹۸۶ سازمان سیا یک سیستم بسیار پیچیده و امن ایجاد کرد که واشنگتن را مستقیماً به عراق وصل می کرد. برای دو ماه متوالی صدام حسین از طریق ایستگاه بغداد اطلاعات مستقیمی در باره آرایش های نظامی ایران دریافت می داشت. این مرکز هم چنین قادر بود اطلاعات بسیار دقیقی را برای فرماندهان عراق تهیه کند. این اطلاعات برای آن ارائه می‌شدند که فعالانه به رژیم عراق علیه ایران برتری و امتیاز بدهد. و نکته قابل توجه آنجاست که تاریخ عملیات کربلا  ۲۵/ ۱۲/ ۱۹۸۶ و در همین ماه‎های مورد اشاره مارک پری روی داده است.

حسین علایی فرمانده قرارگاه نوح نیز در گفتگو با ایسنا علت افشاء اسرار عملیات کربلای ۴ را اینگونه روایت می‎کند:    از اسفندماه سال ۱۳۶۰ همکاری اطلاعاتی آمریکا با عراق آغاز شد. این همکاری اطلاعاتی دچار افت و خیزهایی بود تا اینکه با شکست ماجرای مک فارلین در اوایل نیمه دوم سال ۱۳۶۵، ایالات متحده تصمیم گرفت تا اطلاعات بدست آمده از طریق هواپیماهای آواکس و ماهواره‌های فضایی درباره مواضع نیروهای ایرانی را در اختیار ارتش عراق قرار دهد.

و این در حالی است که وفیق السامرایی مقام اطلاعاتی ارشد ارتش صدام، در کتاب خاطرات ویرانی دروازه شرقی روایت همکاری اطلاعاتی با امریکا را به صراحت تایید کرده است: ما اطلاعاتی از سوی سرویس‌های اطلاعاتی مرکزی امریکا (CIA) دریافت کردیم. این اطلاعات نشان می‌داد ایران بخشی از توپخانه خود را از منطقه شرق اروندرود به عقب کشیده است. به این نتیجه رسیدیم که ایران بخش عمده توپخانه خود را از منطقه فاو و اروندرود به عقب کشیده است و این بیانگر عقب‌نشینی بخشی از یگان‌های سپاه پاسداران نیز بود. زمان مناسب برای بازپس‌گیری فاو و ایجاد اختلال در موازنه نظامی ایران در جنگ – به جای کشیده شدن به دنبال ایرانی‌ها در نبردهای سخت کوهستانی- فرارسیده بود. صدام خیلی زود با پیشنهاد ما موافقت نمود و کار آماده‌سازی نیروها برای اجرای عملیات آزادسازی فاو آغاز گردید.

اینکه غواصان مظلوم ۱۰۰۰ شهید و ۲۰۰۰ مفقود الاثر مظلوم عملیات کربلای چهار، با کمک اطلاعاتی امریکا به صدام اینگونه مظلومانه به شهادت رسیدند، امری ثابت شده برای آگاهان مسائل نظامی و تاریخ جنگ است، اما سوال اینجاست که با وجود این تجربه غمبار، کدام عقل سلیمی حکم کرده است که بواسطه توافقی هسته‎ای، دسترسی‎های جدیدی به امریکا برای جمع آوری اطلاعات از توان نظامی ایران داده شود!؟

آیا در صورت ارائه این دسترسی‎ها باید منتظر کربلا چهارهای به مراتب پر خسارت تر باشیم!؟

منبع : رجانیوز

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 11

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

جزئیات تشییع پیکر مطهر ۲۷۰ شهید تازه تفحص شده در تهران

س ژوئن 16 , 2015
مراسم تشییع پیکر پاک و مطهر ۲۷۰ شهید تازه تفحص شده هشت سال دفاع مقدس، امروز سه‌شنبه ۲۶ خرداد ماه از ساعت ۱۶ آغاز خواهد شد. تشییع این شهدا از میدان بهارستان (مقابل درب غربی مجلس شورای اسلامی ایران) آغاز شده و سپس با حضور گسترده مردم و مسئولین به […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...