کدام گل‌های تزیینی باعث مسمومیت می‌شوند؟

اشتراک گذاری :

نودیها:دکتر صفورا محبی، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی فسا با اشاره به هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها (یکم تا هفتم آبان) بیان کرد: متاسفانه مسمومیت با گیاهان یکی از شایع‌ترین علل بروز مسمومیت‌های اتفاقی در کودکان به شمار می‌آید. برخی از گیاهان تزئینی موجود در آپارتمان‌ها و باغچه‌ها می‌تواند سبب بروز مسمومیت در انسان شود، به این جهت توصیه می‌شود، نام گیاهان اطراف خود را بدانیم و از سمی نبودن آنها اطمینان حاصل کنیم، و اگر جزو گیاهان سمی باشد مراقب کودکان باشیم، زیرا مسمومیت با گیاهانی مانند خرزهره، دیفن باخیا، گل انگشتانه، آزالیا، شوکران و کرچک می‌تواند کشنده باشد. به عنوان مثال شیره سمی دیفن باخیا و کالادیوم که در اکثر منازل یافت می‌شود، در صورت خورده شدن می‌تواند سبب تورم، خارش و سوزش مخاط دهان، خفگی و یا آسیب گوارشی فرد مسموم شود.

وی افزود: چند باور غلط در میان مردم وجود دارد و آن اینکه برخی تصور می‌کنند مصرف یک گیاه توسط حیوانات اهلی و وحشی دلیلی بر غیر سمی بودن آن است، در حالی که برخی گیاهان فقط مسمومیت در انسان ایجاد می‌کند. یا اینکه اکثریت تصور می‌کنند قارچ‌های سمی از ظاهرشان قابل تشخیص است در صورتی که تشخیص قارچ‌های سمی از انواع غیر سمی از روی شکل ظاهری آنها کاری دشوار بوده و نیاز به تجربه و تبحر دارد. برخی از قارچ‌های سمی در صورت مصرف خوراکی می‌تواند باعث نارسایی حاد کبدی و مرگ شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی فسا اظهار کرد: عوام تصور می‌کنند گیاهان دارویی به دلیل طبیعی بودن هیچ عارضه‌ای ایجاد نمی‌کند در حالی که باید باور کرد که گیاهان دارویی داروهای حقیقی با عوارض جانبی واقعی هستند. همانطور که مصرف نامناسب و بیش از حد یک داروی شیمیایی می‌تواند عواقب خطرناکی به دنبال داشته باشد. عدم رعایت در مصرف دوزاژ صحیح داروها و فرآورده‌های گیاهی نیز می‌تواند مشکلات جدی و گاهی اوقات جبران ناپذیری برای فرد ایجاد کند.

دکتر محبی در خصوص مسمومیت در کودکان گفت: کنجکاوی ذاتی کودکان زیر ۵ سال و وجود جذابیت در شکل و رنگ بخش‌های مختلف یک گیاه سمی منجر به بلعیده شدن آن توسط کودک می‌شود پس بهترین روش پیشگیری از بروز مسمومیت در کودکان، خودداری از نگهداری گیاهان تزئینی دارای میوه و ظاهر جذاب برای کودکان است.
باشگاه خبرنگاران

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 11

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

دکترحسن عباسی و تبعات منفی خدمت سربازی+دانلود

س اکتبر 25 , 2016
دانلود انصار کلیپ برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن [کل آراء: 0 میانگین: 0]Related Images:Visits: 11

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...