کاهش وزن در ماه مبارک رمضان

اشتراک گذاری :

سایت نودیها :  خدیجه رحمانی ، متخصص تغذیه ،عضو هیئت علمی داشگاه شهید بهشتی تهران درباره روزه داری و رژیم های کاهش وزن اظهار کرد: کسانیکه رژیم کاهش وزن دارند ممکن است به دو دسته تقسیم بشوند. کسانیکه از قبل برنامه غذایی کاهش وزن را توسط متخصص گرفتند و می خواهند ادامه بدهند و گروه دوم افرادی که  از قبل رژیم نداشتند و فرصت مناسبی است تا در این ایام کاهش وزن داشته باشند. در گروه اول که برنامه غذایی برایشان تنظیم می‌شود، قطعا باید دو وعده غذایی برایشان در نظر گرفته شود و اگر سه وعده باشد، خیلی برنامه کاهش وزن را نخواهد داشت. توصیه مان این است که وعده صبحانه  را در افطاری مصرف کرده و ناهار را در زمان سحر مورد مصرف قرار دهند و اگر لازم شد، شام شان را بین این دو تقسیم کنند و اگر نیاز به وعده اضافی نباشد،  بهتر است حذف شود.

وی افزود:ماه رمضان فرصت بسیار مناسبی برای گروه دوم است، اما این کار شرط و شروط خودش را دارد که آن را باید اجرا کنند. وعده شام باید برای این افراد حذف شود، وعده صبحانه در افطاری مصرف شود  و وعده نهار در سحری و اگر بتوانند از مواد غذایی کالری زا معمولا آنهایی که مرسوم است در این ایام اجتناب کنند.

به گفته این متخصص، افرادی که قصد دارد در ماه رمضان رژیم بگیرند باید انواع و اقسام شیرینی ها را حذف کنند و تنها شیرینی مجاز که می توانند به مقدار محدود مصرف کنند ۲-۳ دانه خرما بین افطار و سحری یا دو قاشق غذاخوری کشمش  یا دو قاشق غذاخوری توت و یا سه قاشق مرباخوری عسل است. این افراد باید  زولبیا بامیه و شله زرد و انواع قند و شکر را نیز از وعده های غذایی حذف کنند. همین منابع قندی کفایت می کند. به شرطی که گروه های غذایی را در حد کافی و کامل دریافت کنند . در بحث آب دقت کنند گاها ممکن است بر اثر کمبود آب دریافنی فکر کنند دچار کاهش وزن شدند آن چیزی که در کاهش وزن مورد هدف است ، کاهش چربی است نه آب بدن وعضلات .

به گفته رحمانی افراد نباید وعده سحری را حذف کرده و ساعات طولانی را گرسنگی بکشند، چرا که بر اثر گرسنگی آب بدن کم شده و عضلات تحلیل رفته و ضعف عمومی را معمولا به همراه خواهد داشت. تفکری که برخی می گویند با خوردن آب هم چاق می شوند، بسیار غلط است. معمولا به موادی چاق کننده  گفته می شود که کالری داشته باشد.   آب اصلا کالری ندارد و کالری هایی که مصرف نمی شوند به چربی تبدیل شده و اضافه وزن می آورد. همچنین در ساعات آخر شب پیاده روی و ورزش و خوردن آب هنگام ورزش را فراموش نکنید چرا که بحث آب و مایعات در این گروه نقش حیاتی دارد.

عضو هیئت علمی داشگاه شهید بهشتی تهران همچنین درباره سفره سحری افرادی که رژیم غذایی دارند، افزود:نوعا از نظر کیفی، سفره افرادی که رژیم غذایی کاهش وزن دارند و افراد عادی، تفاوت عمده ای وجود ندارد. فقط یک تقاوت مهم وجود دارد و آن بحث چربی غذا است، افرادی که رژیم کاهش وزن دارند در حد یک تا دو قاشق مربا خوری، در کل روغن غذای سحرشان باید باشد. بحث محدودیت چربی برای این افراد از درجه اهمیت خاصی برخوردار است. حتی اگر در غذا روغن به کار نمی برند در حد یک تا دو قاشق روغن زیتون را می توانند  در سالاد استفاده کنند و بیشتر از آن مجاز نیستند.

وی ادامه داد: ترجیحا برای این گروه نان بیشتر از برنج و ماکارونی مصرف می شود چرا که دیر هضم تر است و سبوس دارد. حتما از پروتئین در وعده غذایی شان مصرف کنند و غذایشان پرگوشت نباشد چرا که نیاز به آب را در بدن افزایش می دهد. مصرف غذاهای گوشتی مانند کباب ومرغ در وعده سحری ممنوع است و گوشت باید بخشی از غذا مانند پلوهای مخلوط باشد.

این متخصص تغذیه درباره سفره افطار افراد دارای رژیم غذایی کاهش وزن،افزود: اصول کلی افطاری این افراد متمایز از افراد عادی نیست.شیر با یک دانه خرما برای شروع بسیار مناسب است.افرادی که به شیر آلرژی دارند و نمی توانند شیر را با معده خالی بخورند، می توانند از یک استکان آب ولرم استفاده کرده و به شدت از مصرف آب سرد بپرهیزند. و نان و پنیر و از سبزی ها استفاده کنند. در غذاها از سوپ های ساده فقط در حد یک پیاله استفاده کرده و به شدت از تمام آش های پرچرب و غذاهای سرخ شده و آماده بپرهیزند.

رحمانی افزود: این افراد باید  ۲ یا ۳ میوه از زمان افطار تا زمانی که بیدار هستند استفاده کرده و مایعات کافی بنوشند. افراد باید به ازای هر کیلوگرم وزن ۳۰ میلی لیتر از گروه مایعات  بنوشند. مثلا فرد ۶۰ کیلوگرمی باید ۱۸۰۰ میلی لیتر در حد یک و نیم لیتر و یک لیوان مازاد آب دریافت کرده و در فواصل افطار تا سحر و نه در حین افطار می توانند از گروه مایعات مصرف کنند.

وی در پایان تاکید کرد افرادی که از رژیم های کاهش وزن استفاده می کنند با این الگو دچار افزایش وزن نخواهند شد و قطعا کاهش وزن خواهند داشت.

میزان

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 15

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

بازیگرانی که به مهمانی‌های شبانه نروند بیکار می‌شوند

پ ژوئن 9 , 2016
یک بازیگر سینما و تلویزیون گفت که این روزها هر کسی که کمی پول ته جیب خود دارد تهیه کننده می شود و تمام اقوام خود را وارد یک کار می کند و درنهایت یکسری رنگ و حرکات باعنوان فیلم سینمایی و سریال ارائه می دهند. سایت نودیها :   […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...