کاهش آب بدن در ماه رمضان به چه مواردی بستگی دارد؟

اشتراک گذاری :

نودیها:میزان کاهش آب بدن در یک فرد روزه دار سالم، به دمای محیط، رطوبت، سطح فعالیت فیزیکی و مدت زمانی که از نوشیدن آب می گذرد بستگی دارد. بنابراین، وقتی که ماه رمضان به تابستان نزدیک می شود، انتظار می رود به دلیل افزایش دما و طول روز، فشار بیشتری به علت کاهش آب، به بدن وارد شود. در این مطلب یکسری نکاتی را مطرح می کنیم تا از بروز مشکلات جدی در ماه رمضان پیشگیری کنید.

– بهتر است افطار با مایعات گرم و یک ماده قندی مناسب و یا حجم کمی از سوپ غلات آغاز شود.

– توصیه می شود روزه داران برای حفظ آب بدن در وعده سحر از سبزیجات، مواد نشاسته ای کند هضم، مثل نان های سبوس دار و میوه ها استفاده کنند.

– حذف وعده سحری سبب افت قند خون و بروز علائم آن مثل سردرد، گیجی، و کاهش تمرکز می شود.

– محدود کردن مصرف پروتئین و نمک برای کاهش تشنگی مؤثر است و برای جلوگیری از گرسنگی باید از غذاهای پر پروتئین استفاده کرد.

– برای جلوگیری از تشنگی باید بین وعده افطار تا سحر به طور متناوب مایعات نوشیده شود. در وعده سحری غذاهای دارای پروتئین ها و کربوهیدرات های پیچیده و فیبرهای زیاد گنجانده شوند.

– برای جلو گیری از کاهش آب بدن و عوارض ناشی از آن بهتر است فرد روزه دار از روبرو شدن با دمای بالای هوا پرهیز کند و میزان فعالیت خود را نیز در این زمان تنظیم کند.

در این باره بیشتر بخوانید: تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان

چند توصیه مهم برای روزه داران

۱) در ماه رمضان افراد به مصرف انواع میوه ها، سبزیجات و همچنین لبنیات توجه داشته باشند.

۲) بهتر است هر سه وعده افطار، شام و سحری در رژیم غذایی گنجانده شوند تا بدن با کمبود مواد مورد نیاز مواجه نشود.

۳) وعده افطار خیلی سنگین نباشد.

۴) فاصله مناسب میان وعده شام تا زمان خواب (حدود ۳ ساعت) رعایت شود.

۵) وعده سحری نیز اهمیت قابل توجهی دارد و حذف آن عوارض زیادی مثل سردرد، عصبانیت و ضعف را در پی خواهد داشت.

۶) مصرف یک باره مایعات در وعده سحر نه تنها باعث جلوگیری از تشنگی در طی روز ه داری نمی شود، بلکه باعث دفع سریع تر آب از بدن و تشدید آن خواهد شد. بنابراین، بهتر است مایعات در فاصله زمانی بین افطار تا سحر به صورت تدریجی مصرف شود.

۷) در این ماه مصرف کربوهیدرات های ساده و مواد قندی افزایش چشمگیری داشته و به مصرف سبزیجات و میوه ها کمتر توجه می شود.

در این باره بیشتر بخوانید:رفع تشنگی در ماه مبارک رمضان

خلاصه

– مطالعات زیادی در خصوص میزان انرژی دریافت شده در ماه رمضان انجام شده است. بعضی از این مطالعات عدم تغییر در انرژی دریافتی در این ماه را نشان داده اند. در این بررسی ها، یا مصرف درشت مغذی ها تغییری نداشته است، یا به دنبال کاهش مصرف یک درشت مغذی، مصرف سایر مو اد به صورت جبرانی افزایش پیدا کرده که حاصل آن، عدم تغییر در جذب انرژی است.

– حاصل بعضی از این مطالعات هم کاهش مصرف انرژی را نشان داده اند. مطالعات زیادی هم افزایش مصرف انرژی را نشان داده اند که اکثر این تحقیقات بعد از سال ۲۰۰۰ میلادی انجام شده است. در بررسی های تغذیه ای هم که بر روی ورزشکاران در ماه رمضان انجام شده تغییری در جذب انرژی مشاهده نشده است، هر چند روزه گرفتن از توان بدنی این افراد می کاهد.

دکتر سلام

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 6

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

کلیپ/آیا میدانید با استفاده از یک خودکار ایرانی چند نفر مشغول به کار می شوند؟

پ مه 25 , 2017
  دانلود کانل تلگرامی پرفسورکرمی برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن [کل آراء: 0 میانگین: 0]Related Images:Visits: 6

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...