کابوس پیامک‌های تبلیغاتی کی تمام می‌شود؟

اشتراک گذاری :
نودیها:ارسال گاه و بی‌گاه پیامک‌های تبلیغاتی بلای جان بسیاری از مشترکان تلفن همراه شده و به نظر می‌رسد با وجود تلاش‌های صورت گرفته همچنان راه فرار قطعی برای نجات از مزاحمت‌های این پیام‌ها در دسترس نیست.
 کابوس پیامک‌های تبلیغاتی کی تمام می‌شود؟
داستان مزاحمت‌های مکرر این پیامک‌ها ماجرای دیروز و امروز نبوده و سالهاست این مشکل بلای جان موبایل به دستان است. بر همین اساس پس از سالها گلایه مشترکان از دریافت پیامک‌های تبلیغاتی با وجود اعلام انصراف از دریافت آنها، سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی به عنوان نهاد ناظر و قانونگذار حوزه ارتباطی کشور، اپراتورهای تلفن همراه را به ایجاد سامانه ای ملزم کرد که از طریق وارد کردن یک کد واحد امکان اطلاع از پیامک‌های تبلیغاتی و ارزش افزوده هر سه اپراتور ایجاد شده و مشترکان بتوانند بدون هراس از دست دادن پیامک‌های بانکی راه ارسال پیام‌های تبلیغاتی را ببندند.
اما چند ماه پس از آغاز به کار سامانه ۸۰۰ راهکار جدیدی برای ارسال پیامک‌های تبلیغاتی  انتخاب شده و بدین ترتیب عده‌ای با بهره‌گیری از سیم‌کارت‌های شخصی به جای سرشماره‌های ارسال پیامک انبوه به ارسال این پیام‌ها پرداختند.
در این میان برخی شرکت‌ها با خرید چندین سیم‌کارت‌ اعتباری اقدام به سودجویی به شیوه‌ای جدید کرده و حتی به ارسال پیامک‌هایی با موضوع تبلیغات غیراخلاقی پرداخته و بدین واسطه سایت‌هایی را نیز معرفی کردند. سایت‌هایی که گاهی برای ارائه محتویات جنسی به صورت سالانه قیمت‌هایی تا حدود ۵۰۰ هزار تومان نیز پیشنهاد می‌دادند. از سوی دیگر هنگام تماس با شماره‌ای که به ارسال این پیامک‌ها پرداخته در آن سوی خط هیچ فردی پاسخگو نبود.
در آن مقطع زمانی در پیگیری این موضوع از سوی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات، حسین فلاح جوشقانی به ارائه توضیحاتی پرداخته و گفت: اپراتور و سازمان تنظیم مقررات تنها در حد پروانه ارائه شده می‌توانند در این عرصه ورود کنند و پیگیری این موضوعات به مراجع قضایی مربوطه برمی گردد.
سرپرست معاونت نظارت سازمان تنظیم مقررات رادیویی در توضیح بیشتر این مطلب عنوان کرد: پیش از این مشترکان پیامک‌های مختلف تبلیغاتی و ارزش افزوده را دریافت می‌کردند، اما پس از مدتی با ابلاغ مصوبه ۱۴۷ سازمان تنظیم مقررات تمام اپراتورها موظف شدند پیش از ارسال پیامک‌های انبوه در خصوص محتوای آنها از مراجع ذیصلاحی مانند وزارت ارشاد و یا در مورد محصولات پزشکی، وزارت بهداشت تاییدیه لازم را دریافت کرده و سپس اقدام به ارسال پیامک کنند.
وی ادامه داد: پس از مدتی نیز سامانه ۸۰۰ راه‌اندازی شد تا با راه‌اندازی آن امکانی ایجاد شود که مشترکان تمام اپراتورها بتوانند از طریق تماس با یک شماره ثابت و واحد عدم علاقه‌مندی خود به دریافت پیامک‌های تبلیغاتی و ارزش افزوده را اعلام کنند.
سرپرست معاونت نظارت سازمان تنظیم مقررات ارتباطات افزود: براین اساس پدیده‌ای رواج گرفت که البته این پدیده هم قبلا وجود داشت اما این پدیده با قطع پیامک‌های تبلیغاتی شدت گرفت و بدین ترتیب عده‌ای اقدام به ارسال پیامک‌های مختلف با شماره‌های شخصی کردند که در این میان دایره محتوایی این تبلیغات از مواردی مانند تور کشورهای مختلف تا تبلیغ محصولات جنسی گسترده است.
وی با بیان اینکه در این شیوه عده‌ای تعدادی از مشترکان تلفن همراه را به طور اتفاقی انتخاب کرده و پیامک‌های خود را به جای شماره‌های ارسال پیامک انبوه با شماره‌های شخصی ارسال می‌کنند، گفت: برای مقابله با این موضوع ما از اپراتورهای مختلف خواسته‌ایم در صورتی که این شرکت‌ها با اپراتور فعالیت و یا ارتباط کاری داشته و به عنوان مثال از دیتابیس اپراتور استفاده می‌کنند هرچه سریع‌تر این ارتباط قطع شود، اما زمانی که ارسال این پیامک‌ها به شیوه‌ی شخصی صورت بگیرد، اپراتور یا سازمان تنظیم مقررات قادر به بررسی محتوای پیامک‌ها و نظارت محتوایی بر آنها نبوده و نمی‌تواند در این عرصه ورود کند.
فلاح همچنین متذکر شد: البته براساس پروانه‌ای که برای اپراتورها صادر شده نحوه‌ی رسیدگی به تخلفات دیده شده است، اما با توجه به لزوم رعایت حقوق شهروندی، اپراتور در موارد شخصی نمی‌تواند محتوای پیامک‌های مشترکان خود را رصد کند، برهمین اساس اگر در این حوزه تخلفی صورت می‌گیرد، لازم است این مساله از سوی مراجع قضایی مربوطه پیگیری شود.
اما حال و چند ماه پس از این اظهارات بحث ارسال پیامک‌های تبلیغاتی از شماره‌های شخصی چنان بالا گرفته که اعلام شده قابلیت ارسال پیامک تمامی سیم‌کارت‌هایی که به صورت شخصی برای سایر مشترکین پیامک انبوه تبلیغاتی ارسال می‌کنند، مسدود می‌شود.
معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به تازگی با اشاره به اینکه براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی، خدمات پیامک انبوه، خدماتی است که پیامک‌ها از طریق فرستنده مشخص و از طریق شبکه‌های ارتباطی بدون درخواست قبلی کاربران و پرداخت هزینه توسط آنان دریافت می‌شود و جنبه تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی دارد، گفت: ارسال پیامک تبلیغاتی از شماره‌های شخصی از مصادیق پیامک انبوه بوده و طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی، ارایه‌کنندگان خدمات ارتباطی باید امکان فعال‌سازی و یا غیر فعال‌کردن دریافت پیامک‌های انبوه از این طریق را برای کاربران فراهم کنند.
وی تصریح کرد: بر همین اساس رگولاتوری اپراتورها را ملزم کرده است تا زمان ایجاد این امکان برای کاربران، در صورتی که مشترکین از طریق سیم‌کارت شخصی خود به ارسال پیامک انبوه تبلیغاتی اقدام کنند، امکان ارسال پیامک آنها مسدود شود.
فلاح جوشقانی درباره برداشته شدن مسدودسازی ارسال پیامک سیم‌کارتهای شخصی نیز گفت: پس از ایجاد امکان فعال‌سازی و غیر فعال‌سازی دریافت پیامک انبوه برای کاربران و تایید رگولاتوری، پس از اطلاع‌رسانی، امکان باز کردن قابلیت ارسال پیامک انبوه برای این دسته از سیم‌کارتهای مشترکان فراهم می‌شود.
حال باید دید آیا در نهایت به این شیوه می‌توان به قطع پیامک‌های تبلیغاتی امید داشت البته این موضوع همچنان جای سئوال دارد که آیا در عمل هم اپراتورهای موبایل در دوره‌ای که درآمدهای پیامکی آنها به واسطه روی کار آمدن شبکه‌های اجتماعی افتی قابل توجه داشته، می‌توانند از این شیوه جدید درآمدزایی پیامکی صرف نظر کنند یا خیر!؟
رجا نیوز
برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 9

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

چرا موهایتان زودتر از دیگران سفید می شود؟

د اکتبر 24 , 2016
نودیها:اکثر مردم سفید شدن مو را دلیل پیری می‌دانند، اما اگر موهای شما خیلی زود سفید شده است، به یاد داشته باشید که این موضوع سن‌تان را تعریف نمی‌کند بلکه حس پیری فقط در ذهن‌تان است. قبل از اینکه بدانیم موها چرا خاکستری و سفید می شوند، باید در مورد […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...