چگونه نازایی را تشخیص دهیم؟

اشتراک گذاری :

دانشیار و مسئول فنی مرکز فوق تخصصی مادر ساری گفت: در صورتی که زوجی در طی یک سال اقدام به بارداری، ناموفق باشند باید جهت بررسی‌های تشخیصی و درمانی به مراکز تخصصی درمان مراجعه کنند.

سپیده پیوندی با اشاره به چگونگی تشخیص نازایی، گفت: با توجه به اینکه با افزایش سن قدرت باروری کاهش و میزان سقط افزایش می‌یابد، توصیه می‌شود در صورتی که پس از شش ماه، باروری رخ نداد حتما به مراکز تخصصی مراجعه شود.

دانشیار و مسئول فنی مرکز فوق تخصصی مادر ساری تصریح کرد: در بیمارانی که اختلال قاعدگی دارند، قاعدگی آنها تنها با مصرف دارو رخ می‌دهد و کسانی که سابقه قبلی عمل جراحی شکمی و عمل جراحی بیضه دارند و نیز افرادی که سابقه عفونت‌های مکرر سیستم تناسلی را دارند، به علت آنکه در معرض خطر بیشتری از نظر نازایی هستند، توصیه می‌شود سریع‌تر به پزشک متخصص مراجعه کنند.

وی ادامه داد: در مراکز درمان نازایی پس از معاینه خانم و آقا، آزمایشات اولیه لازم جهت ارزیابی تعداد و بررسی تحرک و شکل اسپرم، آزمایش اسپرموگرام و … انجام می‌شود.

پیوندی تصریح کرد: ارزیابی هورمونی خانم جهت بررسی تخمک‌گذاری، سونوگرافی واژینال رحم و تخمدان‌ها (جهت بررسی اختلالات رحم و تخمدان ) و ارزیابی بازبودن لوله‌های رحمی لازم است و با این آزمایشات حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد علت نازایی مشخص می‌شود.

وی افزود: در صورتی که با انجام این آزمایشات علت مشخص نشود، ممکن است نیاز به عمل جراحی لاپاروسکوپی و سایر تست‌های تکمیلی باشد. حتی در مواردی که علت نازایی نامشخص است استفاده از روش‌های کمک باروری مثل IUI و میکروانجکشن شانس بارداری این افراد را افزایش می‌دهد.

وی یادآور شد: تخمک تا ۲۴ ساعت پس از تخمک‌گذاری قدرت باروری دارد و توصیه می‌شود که خانم‌هایی که سیکل ۲۸ روزه دارند پس از اتمام سیکل قاعدگی و معادل روز ۱۰ سیکل فعالیت جنسی را شروع کنند.

این متخصص افزود: با استفاده از کیت‌های ادراری که روز تخمک‌گذاری را تعیین یا اندازه‌گیری درجه حرارت بدن و ارزیابی ترشحات واژن یا کنترل سایز فولیکول در حال رشد در تخمدان با انجام سونوگرافی می‌توان زمان تقریبی تخمک‌گذاری را تعیین کرد.

این متخصص زنان عنوان کرد: در مورد نقش تغذیه در باروری باید متذکر شد که حفظ آداب صحیح زندگی، داشتن وزن مناسب و پرهیز از سیگار و الکل نقش مثبتی در سلامت باروری دارد، اما در مورد اینکه رژیم گیاهخواری، مصرف مولتی ویتامین‌ها و فرآورده‌های طب گیاهی سنتی بتوانند سبب افزایش قدرت باروری شوند یا بر روی جنسیت فرزند تاثیر گذارند، مطالعات بسیار اندک و محدود است.

وی با اشاره به اینکه افزایش سطح جیوه موجود در گردش خون ناشی از مصرف زیاد غذاهای دریایی آلوده می‌تواند قدرت باروری را کاهش دهد، افزود: مصرف یک فنجان قهوه در روز اثر منفی در باروری ندارد، اما مصرف بیش از حد کافئین و مصرف بیش از پنج فنجان در روز همراه با کاهش قدرت باروری و احتمالا افزایش سقط است.

این متخصص زنان گفت: استفاده از حمام‌های داغ و سونا بطور مداوم از طریق افزایش درجه حرارت بیضه و اختلال اسپرم سبب کاهش باروری مردان می‌شود و به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

ایسنا

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 46

محمد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

جناب خان در دوسالگی

س سپتامبر 8 , 2015
برای بزرگ دیدن تصویر ذخیره کنید برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن [کل آراء: 0 میانگین: 0]Related Images:Visits: 46

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...