چه کنیم فرزندانمان دچار بلوغ زودرس نشوند؟

اشتراک گذاری :
تابوهای جوامع سنتی و ممنوعیتهای عرفی، یکی از علل مهم گرایش نوجوانان و جوانان به سمت منابع غیر رسمی و گاه مبتذل برای رسیدن به پاسخ پرسش­های طبیعی دوران رشدشان است؛ گرایشی که می­تواند منجر به انحرافات ذهنی و جنسی و گاه بلوغ زودرس جنسی در کودکان شود.

تابوهای جوامع سنتی و ممنوعیتهای عرفی، یکی از علل مهم گرایش نوجوانان و جوانان به سمت منابع غیر رسمی و گاه مبتذل برای رسیدن به پاسخ پرسش­های طبیعی دوران رشدشان است؛ گرایشی که می­تواند منجر به انحرافات ذهنی و جنسی و گاه بلوغ زودرس جنسی در کودکان شود. دکتر مجید ابهری جامعه شناس و آسیب شناس مطرح کشور بر این باور است که مثلث خانواده، رسانه­ها و نظام آموزشی می تواند فرزندان جامعه را به سلامت از مرحله کودکی به مرحله زن و مرد شدن عبور دهد. با وی به گفتگو نشستیم تا با تاثیرات هریک از اضلاع این مثلث بر سلامت و یا انحراف و بلوغ زودرس نوجوانان بیشتر آشنا شویم.

بلوغ جنسی زودرس چیست؟

با توجه به مفاهیم و معیارهای تدوین شده در روانشناسی رشد، بلوغ زودرس جنسی معمولا به شرایط فیزیکی گفته می شود که پسر یا دختر قبل از رسیدن به سن تعیین شده از نظر فیزیولوزیکی و یا جسمی، بالغ شود؛ یعنی آثار زن یا مرد شدن در او نمایان گردد که این آثار در پسران با دورگه شدن صدا، رویش موهای پشت لب و مشخصات ظاهری دیگر و در دختران نیز با وضعیت ظاهری تغییر شکل گرفته مانند بزرگ شدن سینه، عادات ماهیانه و… تعریف می­شود.

در کشور ما سن بلوغ چند سال است؟

در کشور ما با توجه به دو تعریف از بلوغ یعنی بلوغ شرعی و بلوغ جسمی و فیزیولوژیکی دو سطح برای بلوغ دختران و پسران وجود دارد. برای پسران سن ۱۵ سالگی و برای دختران ۹ سالگی سن تکلیف یا بلوغ شرعی است که از این سن به بعد انجام  عبادات و فرایض دینی و رعایت مقررات مذهبی به شکل واجب در می آید. اما از نگاه فیزیولوژیکی کمتر اتفاق می افتد که دختری در سن ۹ سالگی بالغ شود، یعنی در این سن علایم زنانگی در او ظاهر شود.

در مورد پسران نیز باید گفت که ۹۵ درصد از موارد این جنس دچار بلوغ جنسی در سن ۱۴ یا ۱۵ سالگی می­شوند و بلوغ جنسی فرزندان با بلوغ شرعی در مورد پسران چندان تفاوتی ندارد.

آیا کشور با بلوغ جنسی زودرس نوجوانان روبروست؟

در اکثر نقاط کشور ما معمولا دختران برای رسیدن به بلوغ جنسی باید به سن ۱۴ یا ۱۵ سالگی برسند. یعنی ملاحظه عادت ماهیانه در آنها معمولا و در اکثریت موارد در این سنین است. در پسران نیز همین سن مطرح است، اما متاسفانه به دلایل متعدد در حال حاظر سن بلوغ فرزندان دختر و پسر در کشور جلو افتاده است؛ یعنی در دختران ۳ تا ۵ سال یعنی در حدود ۱۱ تا ۱۴ سالگی و در پسران ۱۲ تا ۱۴ سالگی علایم بلوغ ظاهر می شود.

علت بلوغ زود رس در کشور چه بوده و این اتفاق از چه زمانی در کشور ما رخ داد؟

علت بلوغ زودرس در جامعه ما را می توان به دو بخش تقسیم کرد. یکی دلایل فیزیکی و جسمانی و دوم دلایل روانی و عصبی. درمورد دلایل جسمانی باید گفت که تغییر سبک تغذیه مردم ما از غذاهای سنتی و همیشگی به غذاهای فست فود و چربی های اشباع نشده و همینطور استفاده از تنقلات و اطعامی که به قول حکمای قدیم گرم مزاج می باشند گرایش پیدا کرده و در دختران نیز به همین دلایل بلوغ زودرس ملاحظه می شود.

از نظر عصبی و روانی، هیجان های جنسی که توسط فیلم ها و سریال ها و عکسها و کلیپ­هایی که در شبکه های ماهواره ای و در نرم افزارهای تلفن همراه رد و بدل می گردد، نوجوانان را دچار هیجان های جنسی کرده و غدد هورمونی آنها را وادار به ترشح می کند و بدین­سان، بلوغ جنسی اتفاق می افتد.

آیا سایر کشورها نیز با بلوغ زودرس جنسی نسل نوجوانشان روبرو هستند؟

تقریبا بله.

تاثیرات فردی و اجتماعی بلوغ زودرس نوجوانان در کشور ما چیست؟

وقتی که بلوغ جنسی با بلوغ عقلی و اجتماعی تطبیق نداشته باشد، شاهد بروز رفتارهای غیر منطقی خواهیم بود؛ همجنس گرایی، خودارضایی و همینطور بعضی از رفتارهای ناهنجار و غیر قابل کنترل در نوجوانان از آسیب های بلوغ زودرس است، چرا که اینگونه افراد هنوز مدیریت غریزه جنسی را به درستی نیاموخته اند و بالاجبار به مسیری کشیده می­شوند که نتایجی جز انحراف فکری و روانی نخواهد داشت.

تاثیر بلوغ زودرس بر اقتصاد و روابط اجتماعی و زناشویی افراد جامعه چیست؟

وقتی که بلوغ جنسی زودتر از بلوغ عقلی و روانی روی دهد، متاسفانه شاهد روابط زودرس خواهیم بود، عوارض اینگونه روابط غیر متعارف بر جامعه، گسترش آسیب های اجتماعی، متلاشی شدذن خانواده­ها، روابط فرازناشویی و همینطور افزایش آمار افراد منحرف اخلاقی، کودکان ناخواسته، سقط جنین و افزایش کارگران جنسی است.

مدارس و محیط آن تا چه میزان بر بلوغ زودرس یا دیر رس دانش آموزان تاثیر بگذارند؟

مدارس یکی از نوادر اماکن و مراکزی هستند که فرزندان ما با تربیت ها و تیپ های مختلف تربیت خانوادگی و اجتماعی در کنار یکدیگر قرار می­گیرند و بیشترین ساعات بیداری خود را با هم می­گذرانند.

مربیان آموزشی می توانند نقش مهمی در این زمینه از نظر بیان نکات آموزشی داشته باشند. آنها می توانند زیان های خود ارضایی، عوارض منفی و خانمان برانداز انحرافات جنسی و روابط جنسی پسران و دختران و عوارض رفتاری و اجتماعی آن را با رعایت چارچوب های اخلاقی و خطوط قرمز فرهنگی و ارزشی به نوجوانان و جوانان بیاموزند.

امروزه شبکه های اجتماعی و نرم افزارهای تلفن همراه در این زمینه با تشدید زمینه بلوغ زودرس و روشهای نادرست ارضای آن وارد عمل شده و در شتاب دهی به انحرافات اخلاقی نقش موثری دارند.

آیا مدارس ما برنامه آموزشی مشخصی برای آشنایی دانش آموزان با مراحل بلوغ و چگونگی گذر از این مرحله مهم رشد را دارند؟

متاسفانه نظام آموزشی ما هیچگونه روش و یا ابزاری برای آموزشهای لازم در این زمینه را تدارک ندیده است. یعنی حتی اگر یک آموزگار بخواهد بر اساس سلیقه شخصی نکاتی را در این موضوع بیان کند ممکن است از طریق مسئولان بالاتر مدرسه مورد مواخذه قرار گیرد و جلوی این حرکت وی گرفته شود.

مدیریت غریزه جنسی بر اساس معیارهای اخلاقی و دینی و همینطور عوارض ناشی از انحرفات رفتاری و آسیب های حاصل از انحرافات جنسی باید توسط مربیان خاص در مدارس بیان گردد. از این جهت مربیان خاصی پیشنهاد می شود با این پیش فرض که آموزش­ها در مدارس دخترانه توسط بانوان تحصیل کرده و مجرب و در مدارس پسرانه توسط افراد متخصص و مجرب بیان گردد.

آموزش و پرورش باید کتب جداگانه­ای را با نام “مدیریت مهارت جنسی و آموزش مهارت­های زندگی” در این زمینه زیر نظر صاحب نظران دینی و نخبگان اجتماعی تهیه و عرضه نماید.

هرچقدر که ما در این زمینه غفلت کنیم، شبکه­ها و نرم­افزارهای اجتماعی، جایگزین ما خواهند شد، آنگاه از نظر بهداشت جنسی و روانی در دوران پیش و بعد از بلوغ، نکاتی به فرزندان ما آموزش خواهند داد که در آینده نزدیک تاثیر بسیار عمیق و منفی در زندگی تحصیلی، زناشویی، اجتماعی و فرهنگی سرمایه های ملی ما خواهند داشت.

آموزش و تدوین کتاب برای چه گروه سنی باید تدارک دیده شود؟

به نظر من از کلاس چهارم ابتدایی باید آموزش را برای دختران آغاز کرد، چون بارها ملاحظه شده دختری ۸ یا ۹ ساله دچار بلوغ جنسی شده است.

برای پسران از کلاس اول راهنمایی بایستی این گونه کتب و آموزش­ها آغاز گردد، چرا که امروزه تلفن های همراه و نرم افزارهای زمینه آن، در دسترس حتی کودکان کلاسهای اول و دوم نیز قرار دارد. بنابراین با توجه به شرایط جنگ نرم در مقطع زمانی حاضر، باید تدارکات و تمهیدات ضروری هرچه زوتر پیش بینی و عرضه گردند.

اثرات عدم آموزش مسایل جنسی به نوجوانان چیست؟

متاسفانه آثار نامطلوبی در زمینه های عدم آموزش مهارت غریزه جنسی و بهداشت روانی و جسمانی بر جا مانده است. عدم رعایت بهداشت و نظافت در دوران ورود به بلوغ برای دختران و پسران، وحشت و یا ترس حاصل از ورود به دوران بلوغ و همچنین مشکلات جسمی و روحی ناشی از آن، در کنار انحرافات جسمی هنگام بروز خواسته های شهوانی، از عوارض مستقیم و اصلی بلوغ زودرس وعدم آموزش­های منطقی در آن زمان است.

تاثیر پذیرش و یا نپذیرفتن نقش جنسی نوجوانان بر جامعه چیست؟

پذیرش نقش جنسی در پسران و دختران در دوران پیش از بلوغ می­تواند آنها را آماده پذیرفتن مسئولیت شرعی و قانونی خود نماید.

متاسفانه در مدارس دخترانه فقط با دادن یک جانماز و یک چادر ورود دختران را به مرحله تکلیف اعلام می کنند، درحالیکه اگر نقش و مسئولیت­های ورود به بلوغ و زندگی بعد از آن به پسران و دختران آموخته نشود، شاهد عوارض بسیار منفی از جمله همجنس گرایی و انحرافات جنسی خواهیم بود.

خانواده و سیاست گذاری­های جامعه چه نقشی در بلوغ به موقع و یا زودرس جنسی نوجوان ایفا می­کنند؟

اولین نقش اساسی را در این زمینه خانواده ها باید داشته باشند یعنی پدران پسران را آماده پذیرش شرایط جسمی ورود به بلوغ کنند و مادران دختران را.

والدین می توانند فرزندانشان را در این زمینه محیا ساخته و مسولیت­های بلوغ جسمی و روانی را بیاموزند، همچنین وظایف این دوران از جمله رعایت مرزهای عقلی بین خود و جنس مخالف را به آنان یادآور شوند. همینطور شرایط حضور در خانه پدر و مادر از نظر پوشش و رعایت مسایل اخلاقی اولین الفبای آموزشی در این زمینه می باشد که بایستی بر آن تاکید شود.

در جامعه رسانه ها می­توانند با انتقال آموزه ها این روش خانوادگی را ادامه داده و پلی بین خانه و مدرسه باشند چراکه امروزه با شرایط نرم افزارهای موجود و جنگ نرم گسترده دیگر جایی برای تابو سازی و رودربایستی های غیر منطقی وجود ندارد، یعنی الان یک بچه سه یا ۴ ساله دقیقا تفاوت زن و مرد را شناخته و بسیاری از نکاتی را درک می کند که در سه دهه قبل در ۱۵- ۱۶ سالگی درک آن برای نوجوانان مورد انتظار نبود.

بنابراین مثلث خانواده، رسانه ها و نظام آموزشی می­تواند فرزندان جامعه را از مرحله کودکی به سلامت از نظر عقلی و جسمی به مرحله زن و مرد شدن عبور دهد.

تابوهای اجتماعی و تربیت نادرست والدین تا چه میزان می­تواند منجر به همجنس­گرایی نوجوانان و انحرافات جنسی آنان در سن بلوغ شود؟

۸۰ درصد از همجنس گرایان بخاطر تربیت غلط خانواده به انحراف کشیده شده اند؛ چرا که بسیاری از والدین مثلا وقتی علاقمند به داشتن فرزند دختر هستند، با تولد فرزند پسر مواجه می­شوند. وقتی با این موضوع روبرو می شوند در پوشانیدن لباس و رفتارهای تربیتی با آنها از ابزار و رفتارهای ویژه دختران استفاده می­کنند و یا برعکس ممکن است در مورد دختران نیز اینگونه برخوردها صورت گیرد. تهیه اسباب بازی ها یا تغذیه و ورزش و تفریحات دوران پیش بلوغ توسط والدین و همچنین پوشش، آرایش و پیرایش آنها در خانه، مقدمات بسیار مهمی در این زمینه است.

متاسفانه والدین فقط تابوی کلامی در این زمینه ایجاد می کنند و به سوالات فرزندان خود که از روی کنجکاوی جنسی و غریزی مطرح می شود، جواب­های بسیار مبتذل و پیش پا افتاده می­دهند که در بسیاری از اوقات همین جواب­ها نقطه آغار انحراف می­شود.

وضعیت به دنیا آمدن فرزند و روش ساخته شدن وی و یا تفاوت­های فیزیکی و جنسی زن و مرد با یکدیگر از اصلی ترین سوالات دوران پیش بلوغ است. با یکدیگر به حمام فرستادن خواهر و برادر یا فرزندان با والدین دومین اشتباه تربیتی در خانواده ها بوده و سومین آن اجازه دادن به فرزندان برای نشستن به تماشای فیلم ها و سریال های محرک ماهواره­ای یا استفاده از بازیهای محرک هیجانی است. همچنین بهره­گیری از تغذیه محرک غدد هورمونی نیز از گام­هایی هستند که توسط والدین به غلط برداشته شده و موجب انحرافات جنسی در فرزندان و پی ریزی آنها در خانه می شود.

وقتی که تفاوت های جنسی و عوارض روابط با همجنسان و آمیختگی بیش از اندازه آنها با یکدیگر برای فرزندان گفته نشود، الفبای همجنس گرایی در آنها نهادینه می شود.(روزنامه آذربایجان)

شفاف

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 25

محمد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

تقلید زبان سوسک‌ها از مورچه‌ها

ی آگوست 9 , 2015
محققان ایتالیایی نشان داده‌اند که نوعی سوسک می‌تواند زبان‌های مختلف مورچه‌ها را تقلید کرده و در لانه آن‌ها پنهان به زندگی خود ادامه دهند. به گزارش سرویس علمی ایسنا منطقه خراسان، کلونی مورچه‌ها درست مثل یک قلعه نظامی است که از ساکنان خود در برابر حمله مهاجمان محافظت می‌کند. برخی […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...