چه کسی از جیب مردم شعار می دهد؟

اشتراک گذاری :

رئیس جمهور حسن روحانی

طبیعی هم به نظر می رسید پس از این روند فرسایشی حاکم بر مذاکرات و «دبه کردن» های تکراری آمریکایی ها حتی پس از بیانیه لوزان که برخی از کارشناسان و اساتید دانشگاه آن را «فاجعه بار» تلقی کرده بودند و پس از دستپاچگی چندباره ظریف، عراقچی و صالحی در برنامه های زنده تلویزیونی و در هنگامه تشریح داده ها و ستانده های توافقات ژنو و لوزان و پس از گم شدن فکت شیت و اظهار نظرهای غیرمسئولانه درباره آن از سوی عراقچی، صالحی، ظریف و روحانی و پس از تحریم های مکرر آمریکایی حتی بعد از این همه توافق، بخش زیادی از مردم و حتی آنهایی که با رویکرد خوشبینانه تری مذاکرات را دنبال می کردند، امیدی به حل مسئله هسته ای از طریق مذاکرات نداشته باشند.

دو روز پیش بود که محمد سرافراز رییس سازمان صدا و سیما با اعلام نتایج آخرین نظرسنجی از سوی رسانه ملی، گفت: طبق نظرسنجی‌های رسانه ملی ۷۰ درصد مردم ایران معتقدند آمریکا پایبند به توافق هسته‌ای نخواهد بود .

وی در تشریح نظر سنجی اخیر این سازمان با اعلام جزییات ادامه داد:  براساس نظر سنجی صدا و سیما ۶۴ درصد مردم موافق بی طرفی رسانه ملی در پخش نشست های مربوط به مذاکرات هسته ای هستند، حدود ۷۳ درصد مردم با این موضوع که اگر مذاکرات هسته ای به توافق نرسد غنی سازی هسته ای باید در ایران ادامه یابد موافقند، ۷۰ درصد مردم موافق این هستند که در صورت عدم توافق در مذاکرات هسته ای باید واردات کشور برای مبارزه با توطئه دشمنان کاهش یابد و ۷۵ درصد مردم در این نظر سنجی گفته اند که اگر مذاکرات هسته ای به توافق نرسد علت آن زیاده خواهی آمریکاست.

نتایج این نظر سنجی با نظرسنجی های پیشین پیرامون مذاکرات هسته ای تطبیق معناداری دارد. پیش تر وب سایت «انجمن دانش آموختگان علوم اجتماعی دانشگاه تهران» از همسویی نظرات مردم با آراء رهبر انقلاب در مورد مذاکرات خبر داده بود.

این پایگاه علمی در مطلبی پیرامون این موضوع نوشته بود:

براساس نظرسنجی منتشر نشده یک نهاد دانشگاهی وابسته با دولت که در دی ماه امسال در سطح کشور انجام شده است «همگرایی» و «همسویی» افکار عمومی در خصوص ابعاد مختلف پرونده هسته ای ایران و روند مذاکرات با دیدگاههای رهبر معظم انقلاب کاملاً مشهود است.

از جمله مهمترین محورهای این همسویی تاکید ۷۶ درصدی مردم بر «عدم توافق بد» و تلاش تیم مذاکره کننده بر توافق خوب در غالب تاکید با گزاره «توافق نکردن بهتر از توافق بد است» می باشد. بر اساس این نظرسنجی علاوه بر اعلام «حمایت» ۷۲ درصدی مردم از تیم مذاکره کننده ایرانی تنها ۲۴ درصد پاسخگویان به «آینده مذاکرات خوش بین هستند». همچنین ۸۳ درصد پاسخگویان نیز بر ضرورت «دفاع از دستاوردهای هسته ای» در مذاکرات تاکید کرده اند.

لازم به ذکر است میزان خوش بینی به مذاکرات هسته ای در نظرسنجی سال گذشته این مرکز (پس از توافق ژنو) ۶۱ درصد بوده است که در نظرسنجی جدید این مرکز دانشگاهی به ۲۴ درصد کاهش یافته است.

گفتنی است این نظرسنجی در نیمه دوم دی ماه ۹۳ در ۴۸ شهر مهم کشور و با حجم نمونه ۹۱۰۰ نفر در بین شهروندان بالای ۱۸ سال انجام شده است.

از دیگر گزاره های این نظرسنجی تاکید ۸۵ درصدی مردم از حق ایران در استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای و تایید بهانه جویی غرب و امریکا در مذاکرات هسته ای می باشد. همچنین ۷۴ درصد مردم اظهار داشته اند: «در صورت عدم موفقیت مذاکرات هسته ای، تمرکز بر ظرفیت ها و نیروهای داخلی باید بیشتر شود.

منبع : خبرنامه دانشجویان ایران

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 12

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

چگونه خود را ماساژ دهیم؟

ی مه 24 , 2015
انگار با ماساژ یک انرژی مسدود‌شده از بدن آزاد شده و به حرکت در‌می‌آید و آن وقت است که نفس‌مان بالا می‌آید و به آرامشی خوشایند دست می‌یابیم. اغلب اوقات وقتی دردی را در قسمتی از بدن احساس می‌کنیم، ناخودآگاه و به طور غریزی آن نقطه را ماساژ می‌دهیم، مثلا […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...