چند توصیه درباره داروی “کوآموکسی کلاو”

اشتراک گذاری :

نودیها:دکتر محمدرضا ناظر اظهار کرد: «کوآموکسی کلاو» دارویی است که برای عفونت گوش میانی، عفونت مجاری تنفسی و برونشیت مزمن، سلولیت، گاز گرفتگی حیوانات و عفونت شدید دندان استفاده می‎شود.

وی با بیان اینکه بعضی کتاب‌های دارویی کاربردهای زیادی برای این دارو نوشته‌اند که صحت ندارد؛ چراکه اغلب میکروب‌ها مقاوم شده‌اند، تاکید کرد: برای مصرف این دارو حتما با متخصص بیماری‌های عفونی در مشورت باشید.

این متخصص بیماری‎های عفونی با اشاره به اینکه «کوآموکسی کلاو»در عفونت‌های مجاری ادراری – تناسلی خیلی کاربرد ندارد، افزود: برای بیماران کبدی و نوزادان توصیه می‎شود حتما با نظر پزشک این دارو را استفاده کنند.

ناظر با اشاره به اینکه آموکسی‌سیلین و اسیدکلاولانیک هر دو از راه خوراکی به خوبی جذب می‌شوند و در برابر اسید معده مقاوم هستند و غذا بر آنها تاثیری ندارد، گفت: غلظت سرمی هر دو دارو  2-1 ساعت بعد از مصرف به اوج خود می‌رسد.

این متخصص بیماری‎های عفونی بیان کرد: نیمه عمر اسید کلاولانیک تقریبا یک ساعت است که در صورت مشکل داشتن عملکرد کلیه، تا ۳ ساعت نیز افزایش می‌یابد و دفع هر دو دارو عمدتا ضد کلیوی است.

وی با بیان اینکه کوآموکسی‌کلاو ترکیبی از آموکسی‌سیلین و اسید کلاولانیک است، اضافه کرد: اسید کلاولانیک یک مهار کننده قوی و غیر قابل برگشت آنزیم بتالاکتاماز باکتریایی است و مانع هیدرولیز حلقه بتالاکتام ( آموکسی‌سیلین ) می‌شود.

ناظر با تاکید بر اینکه در صورت وجود سابقه حساسیت آلرژیک به پنی‌سیلین‌ها یا یرقان و اختلال عملکرد کبد ناشی از پنی‌سیلین یا کوآموکسی‌کلاو، این دارو (کوآموکسی‌کلاو) نباید مصرف شود، یادآور شد: این دارو در بیماران دارای سابقه آلرژی، بیماران مبتلا به نارسایی شدید کلیه و در بیماران مبتلا به هپاتیت شدید، باید با احتیاط فراوان مصرف شود.

این متخصص بیماری‎های عفونی تصریح کرد: واکنش‌های حساسیتی به این دارو شامل کهیر، تب، درد مفاصل، آنژیوادم، شوک آنافیلاکتیک در بیمارانی که دچار حساسیت مفرط می‌شوند، است.

وی بیان کرد: همچنین هپاتیت، یرقان کلستاتیک، اریتم‌مولتی‌فرم، نکرولیز سمی پوست، درماتیت پوسته‌ای و به ندرت سرگیجه، سردرد و تشنج با مصرف این دارو گزارش شده است.

این متخصص بیماری‎های عفونی گفت: مقدار مصرف این دارو برای بزرگسالان از راه خوراکی بر اساس آموکسی‌سیلین، هر ۸ ساعت ۲۵۰ میلی‌گرم بوده که این مقدار در عفونت‌های شدید دو برابر می‌شود.

وی اظهار کرد: مقدار مصرف این دارو در کودکان بر اساس سوسپانسیون ۱۵۶ حاوی ۱۲۵ میلی‌گرم آموکسی‌سیلین تری‌هیدرات و ۳۱.۲۵میلی‌گرم اسید کلاولانیک ( به صورت ملح پتاسیم ) در هر ۵ میلی‎لیتر سوسپانسیون برای کودکان ۸-۳ ماه هر ۸ ساعت ۱.۲۵ میلی‎لیتر، در کودکان ۹ ماه تا دو سال هر ۸ ساعت ۲.۵ میلی‌لیتر و در کودکان ۶-۳ سال هر ۸ ساعت ۵ میلی‌لیتر است.

ناظر با اشاره به اینکه این مقادیر  مصرف در عفونت‌های شدید تا ۱۰ میلی‌لیتر افزایش می‌یابد، اضافه کرد: مصرف همزمان داروهای جلوگیری کننده از بارداری حاوی استروژن، با این دارو ممکن است اثر این داروها را کاهش دهد و منجر به بارداری ناخواسته شود.

فرهنگ

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 9

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

خواص معجزه آسای بادام را بشناسیم

ی دسامبر 25 , 2016
بادام یکی از تنقلات محبوب است که در آجیل از آن استفاده می شود.این میوه درختی در دو نوع خشک و شیرین وجود دارد که هر کدام از درخت های مجزا به عمل می آیند و هر کدام فواید و خواص منحصر به خود را دارند. بادام شیرین بیشتر مصرف […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...