چرا کودک من بد زبان است؟

اشتراک گذاری :
کودک تان مثل آب خوردن فحش می دهد، نمی دانید این حرفها را از کجا یاد گرفته است. سعی می کنید با او مدارا کنید اما گویا دایر لغات او در این زمینه هر روز بیشتر می شود…

شنیدن الفاظ رکیک و زشت از دهان بزرگترها شاید قابل تحمل تر باشد اما زمانی که فرشته های کوچک ناسزاگویی می کنند، به دنبال علت هستیم و می خواهیم هر چه سریعتر مسئله را حل کنیم.
سرایت از والدین به کودکان
اولین نکته در مورد ناسزاگویی این است که ممکن است این امر از والدین سرایت کرده باشد. زمانی که با دوستان در کنار هم نشسته ایم و کودکان در کنارمان هستند شاید یادمان برود باید مراقب حرف زدنمان باشیم. این امر در بین مردان بیش تر دیده می شود. کودک تقلید می کند، پس مواظب باشیم  این ویروس را به کودکانمان انتقال ندهیم.
گاهی مقصریم
در مواردی پیش می آید، ناخواسته اسباب عصبانیت و خشم کودک را فراهم می آوریم. همین امر سبب می شود الفاظ زشت و قبیح به زبان بیاورد، بنابراین تا آنجا که امکان دارد باید کوشید زمینه‌های عصبانیت را از بین برد. پاسخ دادن به کودک در حالت عصبانیت، تنها به او می آموزد چگونه بدزبانی کند. هر چند دشوار است ولی وقتی با عصبانیت سر شما فریاد می کشد، شما متقابلاً این کار را انجام ندهید،

دوستان بد دهان
دلیل بد دهانی کودک را باید در محیط اطراف جستجو کرد و در برخورد با این موضوع عاقلانه رفتار کرد. گاهی علت بدزبانی، وجود دوستانی است که او در تعاملات روزانه اش با  آنها صحبت می کند و اوقات خود را سپری می کند. به نوعی دیدن یک رفتار قبح آن را از بین می برد و کودک تصور می کند، رفتار دوستانش عادی است.

ذوق نکنید
شاید فرزند خردسال و شیرین زبان، کلمه زشتی را بر زبان بیاورد. در مواردی دیده می شود والدین برای تفریح خودشان،به دلیل طرز بیان کودک می خواهند که دوباره تکرار کند. لازم است از همان لحظه با آرامش از این کار جلوگیری شود. به بیان دیگر بد زبانی با کمی توجه تبدیل به عادت می شود.

بهتر است برای واژه‌های زشت یک معادل مودبانه و جایگزین بیابید و به رفتارهای نامنسب او نخندید

عکس العمل مناسب
رفتار مناسب شما در مقابل کودک، به او یاد می دهد که ناسزاگویی عمل زشتی است. ممکن است شما به اشتباه برای تصحیح رفتار کودک تان از جملات خوبی استفاده نکنید. با روشهای مختلف می توانید او را از این عمل بازدارید. یادتان باشد با آنها مقابله به مثل نکنید.
حرف زشت نزنید
داشتن یک بچه مودب دور از ذهن نیست. اگر می خواهید فرزندتان حرف زشت نزند در مقابل او از الفاظ بهتری استفاده کنید. بهتر است برای واژه‌های زشت یک معادل مودبانه و جایگزین بیابید و به رفتارهای نامنسب او نخندید.
نادیده گرفتن بدزبانی کودک
اگربه طور اتفاقی،‌ کودکتان واژه ناشایستی را به کار برد، سعی کنید به بد زبانی او، بی توجهی نشان دهید. وانمود کنید که آن را هرگز نشنیده اید، بنابراین هرگونه تأثیر آن را بر خودتان از بین برده و بازی او را به یک بازی یک نفره تبدیل کنید، چیزی که اصلاً برای کودکان جالب نیست.
ازخوش زبانی کودک تعریف کنید
بگذارید کودک بداند چه نوع گفتاری را می پسندید. هر بار که بدزبانی نمی کند به این امر اشاره کنید. برای مثال بگویید «خوشم می آید وقتی سوالی از تو می پرسم آرام جواب می دهی.» در عمل به او نشان دهید که کدام گفتار وی، بدزبانی شمرده می شود.
تنبیه نکنید
تنبیه را برای موارد مهم و رفتارهای زیان باری بگذارید که برای خود کودک و دیگران آزار دهنده و خطرناک است. بدزبانی هم، در بدترین حالت، آزاردهنده است ولی هیچ تجربه ای در دست نیست که نشان دهد با تنبیه کردن به دلیل بی احترامی، کودک، مودب و محترم می شود. مجازات، تنها ترس را می آموزد و نه احترام را.
لقب ندهید
گاه والدین، به راحتی همان القاب تمسخر آمیزی را که کودک به زبان می آورد به سرش فریاد می کشند، برای مثال : «کودن! نمی دانی که نباید به کسی لقب بد داد». این کار به کودک اجازه می دهد تا همان کلماتی را که شما استفاده می کنید، به کار ببرد. خشم خود را کنترل کرده و به او توضیح دهید که چه طور و چرا این قدر عصبانی شده اید.
اسامی بد و خوب را مشخص کنید
به طور دقیق برای کودک توضیح دهید که از چه نام هایی نباید استفاده کند. تنها در این صورت می توانید از او انتظار داشته باشید که لقب های «مجاز» و «غیر مجاز» را بشناسد. (ایسنا/ مهر/فارس/ مجله سیب سبز/ خبر آنلاین)

تبیان

 

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 9

محمد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

ادعای بازداشت پزشک بیمارستان ممسنی و دستور شلاق زدن صحت ندارد؛مدعیان باید پاسخگو باشند

پ جولای 30 , 2015
سخنگوی قوه قضاییه گفت: در خیلی از رسانه‌ها دیدم مطرح شده است که این خانم بازداشت شده؛ این خبر صحت ندارد. به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای معاون اول و سخنگوی قوه قضاییه عصر امروز در گفت‌وگو با رسانه ملی با […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...