چرا باید نماز را به عربی بخوانیم؟

اشتراک گذاری :
نودیها: نماز به عنوان یکی از مهمترین ارکان اسلام است. نماز جزئیات با اهمیتی دارد و توجه به این جزئیات انسان را از معنای عمیق این فریضه بزرگ الهی تا حدی آگاه می کند. یکی از نکاتی که باید در خواندن نماز به آن توجه کرد، قرائت به زبان عربی است. به این معنا که واجب است، نماز به زبان عربی خوانده شود.
ذهنمان در گیر این موضوع شد که وجوب عربی خواندن نماز برای چیست؟ باز هم به کتاب آسمانی و آرامش بخش قرآن مراجعه کردیم. کتابی که، وحدت بخش مفاهیم دینی و پاسخ گوی همیشگی شبهات فکری است.
 
خداوند متعال در آیه دوم سوره یوسف می فرمایند:
 
إِنَّا أَنزَلْنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِیًّا لَّعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ    ما آن را قرآنى عربى نازل کردیم باشد که بیندیشید . 
 
نزول قرآن و پیام های آسمانی به زبان عربی است و در آن نکته ای برای اهل تفکر است. علامه طباطبایی در المیزان، ج ۴، ص ۱۶۰ تفسیر نمونه، ج ۹، ص ۳۰۰ و ج ۱۳، ص ۳۱۱ در اینباره  می فرمایند که از نظر زبان شناسان، زبان عربی از کامل¬ترین زبان های دنیا است که به خوبی می تواند، مفاهیم و مطالب گسترده و عمیق را در قالب های زیبا و کوتاه بیان کند.
 
بنابراین مفاهیم عمیق دینی تنها با زبان عربی قابل بیان بوده است. مفاهیم نماز هم با زبان عربی و در ساختار آن بهتر از هر زبانی بیان می شد. 
 
آیت الله سید باقر آیت میر دامادی کارشناس مذهبی و نماینده تام الاختیار آیت الله نوری همدانی در تهران در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اهمیت تعبد در دین داری گفت: «یکی از مهمترین موضوعات در اسلام تعبد است. یعنی بنده ای که به ماهیت حقیقی و عمیق اسلام پی برد و مسلمان شد، تابع تمامی قوانین این دین است و آن را اجرا می کند.» 
 
وی در خصوص فلسفه اعمال دینی اظهار کرد: «برای بسیاری از اعمال دینی فلسفه ای ذکر شده اما فلسفه برخی هم بیان نشده است. علامه مجلسی(ره) عالم بزرگ شیعه کتابی با نام فلسفه احکام دارند که در آن به فلسفه برخی از اعمال دینی اشاره شده است.»
 
نماینده تام الاختیار آیت الله نوری همدانی در تهران افزود: «یک سری از مفاهیم حکمتی عظیم و عمیق دارد که انسان به فلسفه آن هیچگاه پی نمی برد. البته فقط برخی از مفاهیم دینی به این شکل هستند.»
 
این کارشناس مذهبی ادامه داد: «برای نماز و عربی خواندن آن دلایلی ذکر کرده اند. یکی از این دلایل این است که پیامبراکرم(ص) خود عرب بودند و ما هم برای این که الگویمان ایشان هستند و باید خود را به آن نزدیک کنیم، باید همانند پیامبر(ص) عمل کنیم.» 
 
میردامادی در خصوص دلایل عربی خواندن نماز اضافه کرد: «عربی خواندن قرآن، وحدت بخش نیز هست. یعنی اگر هر مسلمانی با هر زبان مادری که بخواهد، نماز بخواند، این وحدت و پیوستگی میان مسلمانان از میان می رود. بودن زبان واحد برای این فریضه الهی از اختلافات میان مسلمانان جلوگیری و دل های آن ها را به هم نزدیک کرد.»
 
وی خاطر نشان کرد: «تصور کنید که خانه کعبه در تمامی نقاط دنیا بود و هر مسلمان از هر ملتی که بودند، می توانستند، خانه خدا را زیارت کنند. این موضوع بدون شک شکافی عمیق میان مسلمانان ایجاد می کرد.»
 
میردامادی در پایان اضافه کرد: «چه بسا اگر اسلام این اجازه را به مسلمانان می داد که نماز را با زبان مادری می خواندند، این فریضه الهی در دوران مختلف تاریخی و نسل های گوناگون دچار تحریف های فراوانی می شد که این موضوع بلا شک به دین اسلام ضربه می زد.»
باشگاه خبرنگاران
برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 41

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

زیر و بم مبارزه با سرماخوردگی و آنفلوآنزا/ پنجره‌ها را نبندید!

د دسامبر 19 , 2016
نودیها:سرماخوردگی و آنفلوآنزا بیماری‌های فصل‌های سرد سال هستند که اغلب افراد گرفتار آن می شوند اما با برخی راهکارهای معجزه آسا می‌توانید در پیشگیری و درمان این بیماری‌ها قدم‌های موثری بردارید. بخور نخورهای سرماخوردگی و آنفلوآنزا زمانی که شما بیمار هستید، باید از مصرف غذاهای سنگین، چرب یا خیلی شیرین […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...