چالش خانواده‌ها با اعتیاد اینترنتی

اشتراک گذاری :

نودیها:در تحقیقی که موسسه فلوری (Flurry) در سال گذشته انجام داده است، تعداد کاربرانی که روزانه بین یک تا ۱۶ بار برای دسترسی به اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارها به گوشی تلفن همراه خود سر می‌زنند، از عدد ۷۸۴ میلیون به ۹۸۵ میلیون نفر در طول یک سال افزایش یافته است.

 این رقم با رشد ۲۵ درصدی نسبت به سال قبل اعلام شده است؛ اما تعداد کسانی که روزانه بین ۱۶ تا ۶۰ دفعه در روز به اپلیکیشن‌های موبایل‌شان سرمی‌زنند، از ۴۴۰ میلیون به ۵۹۰ میلیون نفر رسیده‌است که این رقم رشد ۳۴ درصدی را نشان می‌دهد. این کاربران بی آن‌که بدانند، در دسته معتادان به اینترنت قرار می‌گیرند!

فناوری‌های جدید اطلاعاتی و ارتباطی، شرایطی تازه در زندگی انسان‌های مدرن رقم زده‌اند. از یک‌سو حذف و دوری از این فناوری‌ها کاری بس دشوار و ناممکن به نظر می‌آید و از دیگر سو نمی‌توان از مزایا و فواید آن چشم‌پوشی کرد.

فضای مجازی که حاصل فناوری‌های جدید است، همچون سکه‌ای دو رو فواید و مضرات خود را بر زندگی ما تحمیل کرده است. صرف‌نظر از فواید فراوان حضور در این فضا، برخی مضرات آن به دلیل زیان‌های جبران‌ناپذیر، نیاز به مطالعه، بررسی و ارائه راهکار دارد. اعتیاد به اینترنت یکی از این مضرات به شمار می‌آید. در تحقیقی که اخیرا در کشور آمریکا انجام شده است، مشخص شد ۷۱ درصد کاربران با گوشی‌های هوشمندشان می‌خوابند و ۳۵ درصد هم گفته‌اند اولین چیزی که در ابتدای صبح و بعد از بیدار شدن به آن فکر می‌کنند، گوشی موبایل‌شان است!

کمتر کاربری هست که به اینترنت معتاد شده باشد و خودش از این اعتیاد باخبر باشد و آن را بپذیرد. اما معتادان به اینترنت باید بدانند طبق شاخصی که اخیرا اعلام شده است، افراد معتاد به گوشی‌های موبایل، آنهایی هستند که روزانه بیش از ۶۰ مرتبه از اپلیکیشن‌های نصب شده روی گوشی هوشمندشان استفاده می‌کنند. متاسفانه تعداد این‌گونه کاربران با سرعت زیادی در حال افزایش است؛ تا آن‌جا که تعداد این افراد در طول یک سال گذشته ۵۹ درصد فزونی یافته است.

هر چند در ایران آمار دقیقی از کاربران اینترنت و صاحبان گوشی‌های همراه تاکنون اعلام نشده است، اما تجربه زیستی خانواده‌ها حکایت از افزایش تعداد کودکان و نوجوانانی دارد که بیشترین اوقات زندگی‌شان را در فضای مجازی و گوشی‌های همراه خود می‌گذرانند.

رها کردن فرزندان در این فضا آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی فراوانی را در پی دارد و از این رو اغلب والدین به دنبال راه چاره‌ای برای کاهش این آسیب‌ها و درمان فرزندان خود هستند.

از نظر بیشتر کارشناسان، اولین و مهم‌ترین راه، آشنایی والدین با سواد رسانه‌ای است و این راه حل فوری در سه گام قابلیت اجرا دارد:

۱ـ جلسات خانوادگی برای بحث پیرامون فواید و مضرات فضای مجازی و خارج کردن فرزندان از تنهایی ناخواسته در فضای واقعی زندگی.

۲ـ تهیه فهرستی از شماره تلفن‌های والدین و بستگان برای کاربر که در صورت نیاز از آنها بهره‌مند شود و قبل از تماس با بیگانگان، با بستگان خود ارتباط برقرار کند.

۳ـ برای موبایل فرزندان خود رمز عبور بگذارید تا بیگانگان نتوانند از گوشی همراه او سوءاستفاده کنند.

۴ـ به فرزندانتان در انتخاب بازی‌های رایانه‌ای کمک کنید و ساعاتی را برای استفاده مشترک از فضای مجازی اختصاص دهید.

۵ـ اعتقادات دینی و پایبندی به آن بهترین آنتی‌ویروس فضای مجازی برای فرزندان در تقابل با تهاجم فرهنگی است. در افزایش باورهای دینی، خانواده‌ها نقش اصلی را دارند.

تسنیم

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 8

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

چگونه یک «شامپوی گیاهی» خانگی درست کنیم

ی سپتامبر 3 , 2017
نودیها:درباره شوینده‌های سنتی اظهار کرد: شوینده‌های سنتی اثرات بسیار خوبی بر روی پوست و موها دارند و حتی در رفع مواد زائد بدن بسیار کمک‌کننده هستند.  سدر برای رفع چربی پوست و مو توصیه می‌شود وی افزود: شستشو با پودر گیاه سدر به ویژه در افرادی که پوست و موی […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...