پیشگیری از گرمازدگی در روزهای گرم سال

اشتراک گذاری :

نودیها:اهواز شهری است که تابستان حاکم بی قید و شرط اکثر روز های آن است به طوری که در سال های گذشته عنوان گرم ترین شهر جهان را به خود اختصاص داد.

حمید زمان زاده، کارشناس هواشناسی در خصوص دلایل افزایش دما در خوزستان  گفت: یکی از دلایل افزایش دما پدیده ای در هواشناسی به نام پر فشار جنب حاره ای است که براساس آن الگوی تابستانه با تقویت و استقرار زود هنگام، باعث روند افزایش دما در بسیاری از نقاط کشور از جمله استان شده است.

وی علت بعدی افزایش دما را کمبود بارش ها در استان بیان کرد: استان خوزستان از نظر کمبود بارش در کشور کم ترین بارش را داشته است و همین امر باعث شده که امسال نیز دماهای بیش از ۵۰ درجه سانتیگرادی را تجربه کنیم.

 

شکرالله سلمان زاده، معاون بهداشت دانشگاه و رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان گفت: ساز وکار اصلی بدن انسان برای خنک ماندن، عرق کردن است و هروقت فردی مدتی در معرض هوای گرم قرارگیرد که حتی عرق کردن هم نتواند وضعیت فرد را در حالت طبیعی نگه دارد، علایم گرمازدگی ظاهر می شود. این علایم عبارتند از: قرمزی و برافروخته شدن پوست، کلافگی، بی حوصلگی و به تدریج و با پیشرفت گرمازدگی ضعف، تهوع، سیاهی رفتن چشم ها، مرطوب و خنک بودن پوست و در موارد شدیدتر عدم پاسخ کافی به محرک های محیطی (کاهش سطح هوشیاری)، گرفتگی عضلانی، استفراغ، از دست دادن تعادل و بالاخره کما و تشنج می باشد.

 

وی افزود: ابتدا بهتر است بدانیم که گرمازدگی بیشتر در چه افرادی اتفاق می افتد و در چه افرادی خطرناک تر است. گرمازدگی بیشتر در افرادی دیده می شودکه در طول ماه های گرم مجبور هستند در ساعات طولانی از روز و به ویژه در زیر آفتاب باشند. شما هم این افراد را می شناسید: کشاورزان، کارکنان راه سازی، کارگران ساختمانی، پلیس راهور، کارکنان مجاور کوره ها (صنایع ذوب فلز، ریخته گری و…)، دستفروشان دوره گرد، نیروهای نظامی، رانندگان درون شهری و برون شهری، ورزشکاران حرفه ای و افراد فراوان دیگر است.

برخی افراد بیشتر در معرض خطر گرمازدگی قراردارند. همچون: کودکان، سالمندان، بیماران قلبی و عروقی، بیماران کلیوی، بیماران دیابتی، زنان باردار و مصرف کنندگان بعضی داروها می باشد.

چه کنیم که دچار گرمازدگی نشویم؟

سلمان زاده ادامه داد: مهمترین آسیب گرمازدگی، ازدست دادن مایعات بدن است. پس بسیار مهم است که به دفعات آب فراوان بنوشید؛ حتی قبل از احساس تشنگی. ضمنا باید دانست که مایعات بسیار شیرین (مثل آبمیوه های صنعتی) و مایعات کافئین دار – که به نوبه خود دفع ادرار را زیاد می کنند- در این شرایط مفید نیستند.

معاون بهداشت دانشگاه و رئیس مرکز بهداشت استان عنوان کرد: در روزهای گرم، از فعالیت شدید بدنی به ویژه در زیر آفتاب، پرهیز کنید.زمانی که مجبور به فعالیت در محیط گرم هستید، تعداد دفعات استراحت بین کار را بیشتر کنید. در هوای گرم، از پارچه مناسب مرطوب برای خنک کردن بدن استفاده نمایید. از لباس رنگ روشن استفاده کنید که کمتر اشعه خورشید و حرارت محیط را جذب کند.

با فرد گرمازده چه کنیم؟

وی ادامه داد: در درمان گرمازدگی، خنک کردن اولویتی کلیدی است. تغییر وضعیت رفتاری خود نشانه ای جدی از گرمازدگی است. پس درنگ جایز نیست، باید به سرعت فرد گرمازده را به محیط خنک تر برد و لباس های اضافی را از تن او خارج نمود.

بهتر است فرد به حالت درازکش و پاها بالاتر از سطح بدن و سر باشد و بدن وی را مرطوب و خنک کرد (کمپرس سرد، باد زدن، استفاده از پارچه مرطوب)، اگر یخ در دسترس باشد می توان در نواحی گردن، زیربغل و کشاله ران قرار داد تا سریعتر نتیجه گرفت.

فقط و فقط در صورتی که فرد گرمازده هشیار است به او مایعات بنوشانید. مراقب باشید: در صورت عدم هشیاری، احتمال استفراغ هم هست پس بهتر است سر فرد رو به یک طرف باشد تا مواد استفراغی راه حلق را نبندد. درصورتی که فرد بهتر نشد حتما از فوریت های پزشکی ۱۱۵ کمک بگیرید یا به نزدیکترین واحد درمانی مراجعه کنید.

باشگاه خبرنگاران

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 77

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

فیلم چرا مذاکره با اروپا بر سر ادامه برجام فایده‌ای ندارد؟ + اسناد

ش جولای 14 , 2018
دانلود انصارکلیپ برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن [کل آراء: 0 میانگین: 0]Related Images:Visits: 77

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...