پیشنهاد کتاب برای مطالعه آخر هفته/ «تالار فرهاد» تجربه‌ای متفاوت از عشق پاک

اشتراک گذاری :

نودیها:مگر می‌شود اهل خواندن رمان‌های غیر فارسی باشید و نامی از عباس پژمان نشنیده باشید. حالا این روزها نشر «اسم» رمانی از مترجم صاحب نام منتشر کرده است که می‌تواند حس کنجکاوی اهل مطالعه را برانگیزاند.

«تالار فرهاد» عنوان تازه‌ترین اثری است که از این نویسنده و مترجم منتشر شده که حول مسئله عشق می‌گردد. در واقع شاید بتوان گفت این رمان روایتی از عشق است که برای خواننده لحظاتی شیرین را رقم می‌زند. نحوه روایت پژمان در «تالار فرهاد» خواننده را مشتاق می‌کند تا کتاب را به پایان برساند و این مسئله مهمی است.

روایت‌هایی عاشقانه که معشوق مبهم و نامشخصی دارند. معشوق‌هایی که فارغ از خودشان از تکرار عشق می‌گویند و شاید بتوان گفت که پژمان در این رمان بیشتر از عشق می‌گوید و خواننده را در فضای عشق قرار می‌دهد.

زمان در رمان «تالار فرهاد» معنا ندارد و نویسنده زمان‌های متعدد را در رمانش به کار برده و خواننده را در این زمان‌ها جابجا می‌کند و روایت خود را به خواننده اراده می‌کند. از این منظر می‌توان این رمان را یک جریان سیال ذهن خواند.

در یک نگاه دیگر می‌توان این رمان را یک رمان فلسفی یا حتی روانشناسانه قلمداد کرد. نویسنده نظریات مختلفی را برای خواننده از زبان شخصیت اصلی طرح می‌کند که بسیاری از آنها ریشه در اندیشه‌های متفکران غربی دارد و حتی نوع نگاه راوی به عشق نیز ناشی از همین جهان بینی است و همین سبب می‌شود «تالار فرهاد» یک رمان فلسفی به شمار بیاید.

«تالار فرهاد» را به تعبیری شاید بتوان گفت که قصه ندارد و دال مرکزی آن همان مسئله عشق و نوع مواجهه با آن است. شاید خواننده نتواند در یک خط داستان این رمان را بیان کند و بهتر است گفته شود که «تالار فرهاد» روایت پژمان از عشق است.

«عشق پاک» مهمترین ویژگی است که برای «تالار فرهاد» باید برشمرد. نویسنده در این به طرز عفیفانه‌ای از عشق سخن گفته و خواننده نه تنها از خواندن این عشق منزجر نمی‌شود بلکه به مفهوم والای آن نیز دست پیدا می کند. نگاهی شخصیت اصلی به معشوق خود دارد مهم‌ترین دلیل برای بیان این نکته است.

در مجموع مطالعه «تالار فرهاد» می‌تواند یک تجربه و دریافت متفاوت از عشق به خواننده منتقل کند. تجربه‌ای که مختص پژمان است و نویسنده با نوشتن این اثر خواننده را با خود در این تجربه شریک کرده است.

رمان «تالار فرهاد» به قلم عباس پژمان از سوی نشر اسم راهی بازار کتاب شده است.

فارس

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 11

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

مصرف می‌کنم پس هستم/ در مذمت بی‌هویتی!

چ آگوست 24 , 2016
نودیها: در زمان‌هایی که هنوز به مغازه‌ها سوپرمارکت نمی‌گفتند بیشترین چیزهایی که در ویترین‌هایشان می‌شد پیدا کرد نوشابه‌های شیشه‌ای ۳۰ تومانی بود و دوغ‌های شیشه‌ای ۱۰ تومانی و البته یخمک ها و نوشمک هایی که بچگی‌هایمان با همان‌ها می‌گذشت. بعدها که کمی بزرگتر شدیم با پدیده‌هایی به نام نوشابه خانواده […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...