«پیامبر مهربانی‌ها» را در یار مهربان بخوانید!

اشتراک گذاری :

نودیها:اینکه قلم به دست گیری تا از بهترین مخلوق عالم بگویی کار ساده‌ای نیست. او که «رَحْمَهً لِلعالَمین» است و با گوشه چشمی می‌تواند همه دنیایمان را سرریز از خیرات و حسنات سازد. او که امینی وفادار بود و الگوی کاملی برای هر چه محبت و مهربانی است.

روز میلاد محمد (ص) روز میلاد مهربانی است. روزی که لبخند زاده شد تا زیباترین نشانه پروردگار شود. روزی که زمین جان گرفت تا به معنای واقعی زندگی کند. او فرستاده‌ای بود که مهربانیش تنها برای دوستدارانش نبود بلکه خداوند پیام آور آسمانی‌اش را به زمین فرستاد تا دست همه زمینیان را گرفته و به معراج ببرد.

او آفریده شد تا عشق آفریده شود، دوستی شکل گیرد، سرما و تاریکی رخت بربندد و دنیا جای زیباتری برای زندگی شود. اسلام دین مهربانی است و رسول مهربانی‌اش ماموریت داشت تا آدمی را به آغوش پروردگارش برساند. به او بیاموزد که «عبادت» در کنار «علم» زیباتر است. مهربانی با مردم نیمی از خرد است. «قرآن» درمان و چاره همه دردهای بشر است.

او که آموخت می‌‌توان در سلام کردن به کودکان پیش دستی کرد و با زنان احترامی توأم با مهربانی و محبت داشت. اما کتاب ها راویان بهتری برای توصیف «رسول خوبی ها» هستند. کلمات برای سخن گفتن از او با ادب و احترام در کنار هم صف می کشند تا بتوانند عطر و طعم قطره‌ای از این دریای محبت را در کام مخاطب بچکانند… 

محمد رسول خدا

یکی از آثار ارزشمند «آنه ماری شیمل»؛ کتاب «محمد رسول خدا» است و آنچنان که خود در مقدمه کتاب بیان داشته، حاصل چهل سال علاقه او نسبت به شخصیت پیامبر (ص) است. این اثر در ۱۲ فصل تنظیم گردیده و نویسنده در آن با نگرشی ظریف تلاش کرده مهر پیامبر را در دل مسلمانان ترک، عرب و آفریقایی جستجو کند و در این زمینه تنها به تأملات عارفانه، افکار فیلسوفانه، گزارش های مورخان و راویان احادیث و مفسران قدیم و جدید قرآن در عالم اسلام بسنده نکرده، بلکه گوشه‌هایی از بحث‌ها، جدل‌ها و استدلال‌های متکلمان و متفکران را در روشن بینی‌های عارفان پاکدل مسلمان گردآورده است.

شیمل؛ با نشان دادن چهره انسانی و روحانی پیامبر اسلام – صلی الله علیه و آله – به عالم غرب، سعی کرده توهمات غرب را نسبت به پیامبر روشن سازد. این کتاب با ترجمه «حسن لاهوتی» و ویراستاری «بهاءالدین خرمشاهی» توسط مرکز انتشارات علمی و فرهنگی در سال ۱۳۸۳ چاپ و منتشر شده است. 

شعاعی از نیّر اعظم؛ صلوات الله علیه

این کتاب رهیافتی به منظومه فکری رهبر معظم انقلاب اسلامی «حضرت آیت الله خامنه ای» درباره پیامبر گرامی اسلام است که در سال ۱۳۸۵ همزمان با سال پیامبر اعظم (ص) به سفارش دفتر حفظ و نشر ارزش های آثار مقام معظم رهبری توسط گروهی از محققان و پژوهشگران حوزه علمیه قم تهیه و تدوین شد.

گستردگی اطلاعات کتاب به اندازه‌ای است که می‌توان گفت انسان معاصر هر آنچه را که بخواهد درباره پیامبر گرامی اسلام بداند، در سر فصل ها و اشاره های ارزشمند این کتاب خواهد یافت. این مجموعه گرانقدر جمع آوری شده بیانات شیوا و نغز رهبر معظم انقلاب است که توسط انتشارات سروش منتشر شده و می‌ تواند گامی موثر برای رسیدن به قله معرفت و شناخت نسبت به ساحت مقدس رسول خدا (ص) و تأسی به مکارم اخلاقی ایشان باشد. 

آشنایی با سیره اخلاقی پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم

این کتاب به قلم «جواد محدثی» در سال ۱۳۸۵ به رشته تحریر درآمده است. نگارنده در یازده بخش اخلاق و سیره حضرت محمد (ص) را در ابعاد مختلف بررسی کرده و در هر بخش از منظرهای گوناگون از روش پیامبر گرامی اسلام؛ درس‌ های اخلاقی و روش هایی برای زندگی بهتر استخراج کرده است.

 محدثی در مقدمه کتاب آورده است: “آن چه پیش روی شماست گوشه ای از خلق و خوی نبوی و سیره رفتاری پیامبر خدا را، چه در زندگی شخصی و چه در زندگی اجتماعی نشان می دهد. نگاه در این آینه برای ما بسی آموزنده و سودمند است. آشتی با آینه، ما را با زیبایی پیوند می دهد. آنان که به «زندگی محمد گونه» می اندیشند و در پی «اخلاق پیامبر گونه اند»، بیشتر در این آینه بنگرند. اگر او اسوه و الگوست؛ از ما چه چیزی سزاوار است جز تاسّی و پیروی؟! باشد که عشق نبی ما را به اخلاق نبوی برساند.”

این اثر توسط انتشارات عصمت به چاپ رسیده است. 

جوان در چشم و دل پیامبر

این کتاب در چهار بخش گوشه هایی از سیره حضرت محمد (ص) را در برخورد با جوانان متذکر می شود. «محمد باقر پورامینی» مولف کتاب؛ درباره حفظ حریم جوانی می گوید: سلامت دوران جوانی از آفات و بلاها یک اصل حیاتی است و گناه، بزرگ ترین و مهلک ترین آفت و بلا می باشد. هنوز بانگ پیامبر اکرم (ص) در برحذر داشتن جوانان از گناه به گوش می رسد و فضای زندگی از کلام امیدبخش او عطرآگین است که از جانب پروردگار می فرمود: «ای جوانی که شهوت های خود را در راه من ترک گفته ای- آن شهوت هایی که جوانی را به ابتذال می کشاند- بدان تو در پیشگاه من همانند بعضی از فرشتگانم می باشی.»

کتاب مذکور را انتشارات اندیشه جوان منتشر کرده است و لازم به ذکر است؛ رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در سارایوو و انتشارات بین المللی الهدی با همکاری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به منظور آشنایی هر چه بیشتر جوانان با خصایص حضرت محمد (ص) این کتاب را به زبان بوسنیایی ترجمه کرده است. مترجم این اثر در زبان بوسنیایی «رامز لالیچ» می باشد. 

سیره رسول خدا (ص) با همسران

«زهرا عبداللهی» مولف این کتاب در شش فصل به بررسی سیره پیامبر گرامی اسلام (ص) با همسران پرداخته است. در بخشی از کتاب آمده است: “آن بزرگوار در برخورد با همسران از روش های محبت، سعه صدر، موعظه و نصیحت، تشویق، تذکر، تغافل و تنبیه استفاده می کرد. البته تنبیه در آخرین مرحله قرار داشت که شامل مواردی چون تغییر در چهره، تجسم عمل با تشبیه، کاهش ارتباط عاطفی، توبیخ و سرزنش بوده و هرگز از تنبیه بدنی استفاده نمی کرد.

رسول خدا (ص) با توجه به جایگاه بلند خانواده در اسلام و تاثیر بسزای مسائل اخلاقی در حفظ این کانون مقدس به نکات اخلاقی توجه فراوانی داشت. حضرت، نه تنها خود با مدارای کامل با همسران برخورد داشت؛ بلکه دیگران را نیز به رعایت این مسئله اخلاقی سفارش می کرد.” این اثر در سال ۱۳۹۱ از سوی دفتر نشر معارف روانه بازار کتاب شد. 

فروغ ابدیت؛ تجزیه و تحلیل کاملی از زندگی پیامبر اکرم (ص)
 «فروغ ابدیت» عنوان کتابی است به قلم «آیت الله جعفر سبحانی» که نگارنده در آن به تجزیه و تحلیل کاملی از زندگانی پیامبر اکرم (ص) می پردازد. از ویژگی های برجسته این اثر انطباق کامل آن با مدارک و اسناد شیعه است.

«فروغ ابدیت» در موارد اختلاف میان تاریخ نویسان اهل تسنن و شیعه، عقیده نویسندگان شیعه را با مدارک و شواهد تاریخی، روشن و مبرهن ساخته و هر نوع شبهه و اشکال را در حقانیت نظر به شیعه برطرف ساخته است و مطالعه آن برای عموم مسلمانان روشنفکر و علی الخصوص جوانان بسیار سودمند است. این نوشتار ارزشمند توسط انتشارات بوستان کتاب قم در سال ۱۳۹۲ به چاپ رسید.

 30 روز با پیامبر (ص)
 
این کتاب که برای رده سنی کودک نوشته شده با زبانی ساده و کودکانه دنیای بزرگ و پرماجرای زندگی پیامبر اسلام را روایت می کند. این مجموعه ۱۲ جلدی شامل ۳۶۵ حکایت از زندگی حضرت محمد (ص) است و هر کدام از کتاب های این مجموعه گلچینی از بخش های زیبا و ساده زندگی پیامبر (ص) می باشد که با روایتی ساده و روان به تصویر کشیده شده است.

 «۳۰ روز با پیامبر (ص)» به روایت «حسین فتاحی» و تصویرگری «منصوره محمدی» از سوی انتشارات قدیانی منتشر و روانه بازار نشر شده است.   

باشگاه خبرنگاران

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 15

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

صوت/ نوای سیب‌سرخی به مناسبت میلاد رسول اکرم (ص)

ش دسامبر 17 , 2016
دانلود فارس برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن [کل آراء: 0 میانگین: 0]Related Images:Visits: 15

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...