پزشکان هنوز زیر میزی می‌گیرند/ تشکیل نهاد قضایی مستقل برای رسیدگی به شکایات

اشتراک گذاری :

شست تخصصی اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی در خصوص مسائل و معضلات موجود در نظام سلامت بخصوص اجرای طرح تحول سلامت با مسئولان وزارت بهداشت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، در این جلسه که با حضور سید حسن هاشمی وزیر بهداشت، حریرچی قائم مقام وزیر، فراهانی معاونت دانشجویی-فرهنگی وزیر و سایر مسئولان وزارت بهداشت برگزار شد، اعضای بسیج دانشجویی به بیان نظرات و مواضع خود راجع به وضعیت موجود نظام سلامت با طرح موضوعاتی چون نظارت بر جامعه پزشکی، اختلاف زیاد تعرفه های فنی پزشکان بخش دولتی و خصوصی (به خصوص بعد از اجرای گام سوم)، درمان های القایی، پزشک خانواده، گام های مختلف طرح تحول، طب سنتی و…پرداختند. که با پاسخ های مسئولان روبرو شد.

حضور بیشتر در بین دانشجویان و دانشگاه یکی دیگر از مسائلی بود که دانشجویان به آن پرداختند؛ در انتها نیز اعضای بسیج دانشجویی نامه ای را در خصوص این جلسه منتشر کردند.

متن نامه بدین شرح است:

بسمه تعالی

مقام معظم رهبری(۵/۶/۹۳):

«باید این طرح(طرح تحول سلامت)پشتیبانی شود و ادامه یابد،اما مراقب باشید برخی از تصمیمات این طرح را به ضد خود تبدیل نکند.»

مردم ایران سالهاست درگیر پرداخت‌های غیر قانونی و خارج از عرف و شرع به پزشکان زیرمیزی بگیر هستند. در گام سوم طرح تحول نظام سلامت، با رویکرد حذف زیرمیزی، هزاران میلیارد تومان از بودجه‌ی عمومی، منابع بیمه‌ها و جیب مردم صرف افزایش ۱۲۰ درصدی تعرفه‌ی پزشکان متخصص و به اصطلاح واقعی شدن تعرفه ها شد. درحالی که انتظار می‌رفت بر اساس سیاست های کلی سلامت، تعرفه‌ی پزشکان در بخش دولتی و خصوصی به هم نزدیکتر شود، اجرای این گام باعث افزایش اختلاف درآمدی پزشکان در این دو بخش گردید.

پس از آغاز اجرای گام سوم در ۱۵آبان۹۳، مسئولین وزارت بهداشت قول حذف زیر میزی را دادند. اما با گذشت حدود ۹ ماه از اجرای این گام وزیر محترم بهداشت اقرار به عدم تمکین پزشکان از تعرفه‌های مصوب و ناکارآمدی افزایش تعرفه‌ها در حذف زیرمیزی نمود و سازمان نظام پزشکی را مقصر اصلی این نابسامانی‌ها قلمداد کرد. در همان زمان و در آبان ماه سال گذشته بسیج دانشجویی ۱۵ دانشگاه علوم پزشکی کشور طی بیانیه‌ای نسبت به عواقب اجرای گام سوم و عدم تاثیر افزایش تعرفه‌ها بر حذف زیرمیزی هشدار دادند و راهکارهای واقعی جلوگیری از زیرمیزی را بیان نمودند، اما با هجمه‌های شدید وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی – خصوصاً ذینفعان بخش خصوصی- مواجه گردید. همچنین حدود یکسال پیش از آن، بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (ره) جولان پزشکان زیر میزی بگیر در سایه‌ی غفلت متولیان حوزه‌ی سلامت را متذکر شده بود و عامل اصلی بروز این پدیده را بی‌کفایتی ناظر و عدم بازدارندگی مجازات متخلفین درپی واگذاری وظیفه‌ی نظارت -که وظیفه‌ای حاکمیتی و به عهده‌ی وزارت بهداشت است- به سازمان صنفی نظام پزشکی دانست. اما مسئولان وزارت بهداشت و سازمان صنفی نظام پزشکی زیرمیزی بگیران را عده‌ای قلیل معرفی کرده و این موضوع را بی‌اهمیت جلوه دادند. در حالی که اردیبهشت ماه امسال نماینده وزارت بهداشت وجود زیرمیزی به میزان هفت تا ده هزار میلیارد تومان- معادل حدوداً ده درصد کل بازار سلامت- را تایید کرد.

حال بسیج دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی کشور براساس وظیفه دینی و انقلابی خود، بار دیگر رواج فاجعه‌بار زیرمیزی در نظام سلامت را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دولت تدبیر و امید هشدار داده و راهکارهای واقعی برای مبارزه با این پدیده‌ی شوم را متذکر می‌شود:

۱- سلب اختیار نظارت از سازمان صنفی نظام پزشکی: نظارت اساساً و قانوناً وظیفه‌ی حاکمیتی و بر عهده‌ی وزارت بهداشت بوده و این وزارتخانه باید نسبت به آن پاسخگو باشد. لذا سازمان نظام پزشکی به عنوان یک نهاد صنفی -که طبیعتاً باید مدافع حقوق اعضای صنف خود یعنی پزشکان باشد- کفایت لازم برای نظارت برصنف خود را نداشته و نمی‌تواند ادعای حمایت از حقوق بیماران را داشته باشد.اخیرا نیز سازمان نظام پزشکی بخشی از اختیار نظارت بر جامعه پزشکی را به انجمن های علمی پزشکی واگذار نموده است که موجب تشدید نابسامانی ها خواهد شدو بهبودی را نسبت به گذشته نخواهیم دید.

۲- تشکیل نهاد قضایی مستقل برای رسیدگی به شکایات: متاسفانه نهاد رسیدگی کننده به شکایت از پزشکان سازمان صنفی نظام پزشکی است. پرواضح است که بردن شکایت نزد متشاکی ثمری نخواهد داشت. شاهد ناکارامدی دادگاه‌های نظام پزشکی تبرئه شدن خیل عظیم پزشکان متخلف و جولان آنها در نظام سلامت بدون دغدغه‌ی خاطر از عواقب آن است. لذا از مجلس محترم تقاضا می‌شود با اصلاح قانون مانع حضور ذینفعان در مقام رسیدگی به شکایات شده و با تشکیل نهاد قضایی مستقل زمینه را برای احقاق حقوق بیماران – که درحال حاضر هیچ پناهی ندارند- فراهم سازند.

۳- اعمال مجازات بازدارنده در برخورد با متخلفان: در معدود مواردی که پزشکان متخلف محکوم می‌شوند، مجازات آنها به قدری خفیف و ناچیز است که به هیچ عنوان اثر بازدارندگی ندارد. قطعاً افراد متخلفی که با طلب زیرمیزی از بیماران درمانده، موجب بدنامی سایر پزشکان پاکدست می‌شوند شایستگی خدمت در این حرفه‌ی مقدس را نداشته و محرمیت مادام‌العمر از طبابت حداقل مجازات آنها باید باشد.

۴-افزایش تعداد پزشکان و ارائه‌دهندگان خدمت: محدودیت طرف عرضه‌ی خدمات در مقابل صف طولانی بیماران بستر اخذ زیرمیزی توسط پزشکان را مهیا می‌سازد. توجه اخیر وزیر محترم بهداشت به کمبود سرانه‌ی پزشک و نیروی متخصص – برخلاف تبلیغات غیرواقعی عده‌ای انحصار طلب که مدام بر طبل اشباع ظرفیت پزشکان می‌کوبند- وافزایش ظرفیت آموزش پزشکی می‌تواند نوید بخش تنگ شدن عرصه بر زیرمیزی‌بگیران در دراز مدت باشد.

بسیج دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی کشور توجه بی‌سابقه‌ی دولت و مجلس محترم را به موضوع سلامت شایسته‌ی تحسین دانسته اما نگران اقداماتی همچون گام سوم طرح تحول نظام سلامت است که به نام مردم اما به کام قشر نازکی از پزشکان متخصص و ذینفعان بخش خصوصی صورت می‌گیرد. یکی دیگر از این اقدامات -که هر از چندگاهی زمزمه ‌هایی از آن به گوش می‌رسد- ادغام بیمه‌های پایه‌ی درمان و بازگشت بیمه به وزارت بهداشت است. در صورتی که سیاست‌های کلی سلامت و برنامه ششم توسعه، ابلاغی مقام معظم رهبری، صراحتاً بر تفکیک ارائه‌ی خدمت از خرید خدمت و رقابتی شدن بیمه‌های درمان تأکید نموده است. قطعاً واگذاری خریدخدمت به نهادی که خود بزرگترین ارائه‌دهنده‌ی خدمت است، بر ناکارآمدی نظام سلامت افزده و رشد بی‌حساب هزینه‌ها و ورشکستگی بیمه‌های درمان را در پی خواهد داشت.

در پایان نمایندگان مجلس شورای اسلامی را از بی‌تفاوتی نسبت به تحولات حوزه سلامت و تضییع حقوق مردم -همانطور که در اجرای گام سوم طرح تحول شاهد آن بودیم- بر حذر داشته و نقش بی‌بدیل آنان را در قانونگذاری و نظارت برعملکرد مجریان یادآور می‌شویم. لازم به ذکر است بسیج دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی کشور با جدیت و عزم راسخ مطالبات مذکور را پیگیری خواهند نمود تا گامی مثبت در جهت تحول واقعی نظام سلامت کشور برداشته شود.

و من الله توفیق

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (ره)

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایران

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله

بسیج دانشجویی علوم پزشکی آزاد

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی یزد

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گلستان

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اراک

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مازندران

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی همدان

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی البرز

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دارویی

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی لرستان

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمان

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

منبع:خبرنامه دانش

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 8

islammovie

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

کاهش طلاق‌ های توافقی به کمک مشاوره‌های خانواده

د آگوست 10 , 2015
ئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه مشاوره خانواده قبل از طلاق توافقی تاثیر فوق‌العاده‌ای در کاهش آن دارد گفت: باید مانند اروپا این امر اجباری شود. printنسخه قابل چاپ عبدالرضا عزیزی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه باید علل طلاق توافقی را بررسی کنیم و […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...