پاسخی به افاضات پوپولیستی جدید صادق زیباکلام

اشتراک گذاری :
سعید فتحی سارانی
 
نودیها:صادق زیباکلام «مرد همه چیزدان جهان» در تازه‌ترین افاضات خود با خالی‌بند نامیدن دو نامزد انتخاباتی رقیب روحانی یعنی رئیسی و قالیباف، به بیان دیدگاه‌های به اصطلاح کارشناسی پرداخته است. نظراتی که از همان جنس کارشناسی ضررهای عدم اجرای برجام و نامه به سفیر سوئد برای دادن جایزه سلح نوبل مربوط به کشور نروژ است. در این یادداشت قصد داریم نشان دهیم که این علامه دهر چند اشتباه تنها در یک کلیپ دو دقیقه‌ای داشته است.
 
۱. زیباکلام مدعی شده است ایجاد اشتغال ۵ میلیونی نیازمند به ۵۰۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی است و چگونه این منابع مالی با وجود بودجه عمرانی ۱۳ هزار میلیارد تومانی فراهم می‌شود؟ 
 
اولاً این اظهار نظر از زیباکلام که وکیل مدافع هر چشم آبی اروپایی و آمریکایی در ایران است و سینه چاک اندیشه‌های کهنه قرن ۱۸ و ۱۹ لیبرالیستی می‌باشد، بعید است؛ مگر قرار است دولت تمام فرصت‌های شغلی را ایجاد کند؟ نقدینگی کشور در پایان عمر دولت یازدهم به رقم ۱۳۵۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد؛ این میزان نقدینگی با گردش در اقتصاد، به اندازه چند برابر قدرت خرید ایجاد می‌کند. برای مثال اگر سرعت گردش نقدینگی ۲ واحد باشد، ۲۷۰۰ هزار میلیارد تومان حجم مبادلات اقتصادی خواهد بود. فرض می‌گیریم که سرعت گردش همان یک واحد باشد. در طول ۴ سال حتی با همان سرعت گردش یک واحدی، ۵۴۰۰ هزار میلیارد تومان قدرت خرید ایجاد می‌کند، ۵۰۰ هزار میلیارد تومان که رقمی در برابر این رقم نیست. ثانیاً چگونه زمانی روحانی مدعی شغل خالص ۷۰۰ هزار نفری بود، اینگونه برادر زیباکلام احساس تکلیف برای روشنگری نمی‌کرد، شغل خالص ۷۰۰ هزار نفری یعنی به میزان بیشتر از این رقم شغل ناخالص ایجاد شده است که این رقم باقی مانده است. ثالثاً کدام اقتصاددانی میزان شغل را با پول می‌سنجد؛ هر گاه سخن از بحث اشتغال است مفهوم سرمایه‌های اقتصادی مدنظر است زیرا پول موجب شغل نمی‌شود. رابعاً ما برای ایجاد شغل نیاز به سرمایه‌گذاری خاصی از سوی دولت نداریم؛ برای مثال در بخش ساختمان کارخانجاتی مانند سیمان با کمتر از نیمی از ظرفیت خود تولید می‌کنند و درصورت رونق بخش ساختمان، با همین ظرفیت خالی می‌توان اشتغال فراوانی برای نیروهای خدماتی در بخش ساخت‌وساز ایجاد کرد. در نتیجه این نیروها دارای درآمدی می‌شوند و در بازار خرید می‌کنند؛ باز در دیگر بخش‌ها نیز ظرفیت خالی وجود دارد و با خرید بیشتر جامعه، بخشی از ظرفیت آنها به کار گرفته می‌شود. این حرکت دومینووار ادامه می‌یابد. 
 
۲. زیباکلام مدعی شده است که وعده افزایش یارانه نقدی فریب مردم است.
اولاً پس چرا در هنگام انتخابات زمانی دولت یارانه اقشار تحت نظر کمیته امداد را سه برابر کرد اعتراض امثال زیباکلام شنیده نشد؟ ثانیاً طبق برآوردی که شده است، درآمد دولت از گران کردن حامل‌های انرژی بالغ بر ۷۵ هزار میلیارد تومان است و تنها نیمی از آن را به صورت یارانه نقدی به مردم می‌دهد. 
 
۳. زیباکلام بیان کرد که تعداد بیکاران کشور بین ۵ تا ۷ میلیون نفر هست. خوشحالیم که زیباکلام نیز ادعاهای دولت برای اشتغال را باور نکرده است؛ طبق آمار دولت تعداد بیکاران ۳ میلیون نفر است. بهتر است صادق زیباکلام رویکرد عوامفریبانه و پوپولیستی خود در این چند سال را تغییر دهد و کمی مطالعات خود را افزایش دهد. زیبنده یک استاد دانشگاه نیست این افاضات تمسخرآمیز را انجام دهد. هر چند به قول معروف نشخوار آدمیزاد حرف است ولی از یک چهره دانشگاهی انتظار دیگری است.
 
* کارشناس مسایل اقتصادی
برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 15

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

تغییر رنگ ناخن‌ها را جدی بگیرید

د مه 1 , 2017
نودیها:تغییر رنگ ناخن‌ها علت‌های مختلفی دارد.    زردی در ناخن‌ها علل مختلفی دارد که گاهی به علت کمبود مواد مغذی و یا عفونت است.محققان آمریکایی اظهار کردند: هرگونه تغییر رنگ در ناخن‌ها را نباید نادیده گرفت.   مهمترین علت‌هایی که برای زردرنگی ناخن‌ها ذکر شده است عبارتند از:   عفونت […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...