ولادت کودک دومی؛ حسادت کودک اولی!

اشتراک گذاری :

خانواده

۲ تا کافی نیست: بروز حسادت در کودکان تا حدی طبیعی و قابل کنترل است. زیرا کودکی که تا به حال مورد توجه بوده است با آمدن نوزاد احساس خطر کرده و نگران این موضوع است که نکند او دیگر برای والدینش مهم نباشد.

عموماً واکنش هایی که هر کودک در مورد به دنیا آمدن نوزاد جدید دارد متفاوت است، بعضی از آنها با خشونت با نوزاد رفتار کرده، برخی ناخن خود را می جوند، دچار شب ادراری می شوند و برخی نیز با پدیده ی بازگشت روبه رو می شوند به این معنا که چهار دست و پا راه می روند یا سراغ شیشه ی شیر و پستانک را می گیرند، اغلب کودکان نیز بد غذا می شوند. به طور کلی کودکان دلیل تمام این لجبازیهای خود را نوزاد به دنیا آمده می دانند و نسبت به او احساس خوبی ندارند ولی می توان با اعمال چند راهکار این مشکل را برطرف کرد.

گام اول: قبل از به دنیا آمدن نوزاد جدید تغییرات را آرام آرام اعمال کنید، با این روند می توانید سازگاری لازم را در کودک خود به وجود آورید، زیرا هنوز موجودی وجود ندارد که کودک احساس کند به خاطر اوست که باید تغییر کند. به طور مثال اگر کودک شبها پیش پدر و مادر خود می خوابد او را کم کم و پله پله از خود جدا کنیم و عادت دهیم در جای خود بخوابد. البته مهم این است که او متوجه نشود به دلیل آمدن نوزاد است که باید از پدر و مادر خود جدا شود زیرا اگر این مسأله اینگونه برای او مطرح شود حسادت و لجبازی او مضاعف خواهد شد.

گام دوم: سعی کنید درکودک مالکیت نسبت به نوزاد را بوجود آورید. مثلا برای تزئین اتاق خواب نوزاد یا وسایل نوزاد از او نظر خواهی کنید.

گام سوم: یکی از راهکارهای بسیار مفید تعریف کردن خاطره از زمان به دنیا آمدن او و دیدن آلبومهای عکس و یا فیلمهای نوزادی اش. برای او تعریف کنید که قادر به غذا خوردن، راه رفتن … نبود و گریه می کرد و شما برای بزرگ شده او زحمت کشیده اید و از او مراقبت های لازم را به عمل آورده اید.

گام چهارم: نمایش بازی کنید به این معنا که یک عروسک مورد علاقه به انتخاب کودکتان انتخاب کنید و به او بگویید که پدر یا مادر عروسک باشد و راهکارهای مراقبت از یک نوزاد را روی او انجام دهد. البته نکته مهم این است که خود شما هم باید حتما بازی کنید.

گام پنجم: جلوگیری از کارهای خطرناک. مثلا اگر خواست به نوزاد صدمه بزند سریع واکنش نشان دهیم تا متوجه شود آسیب رساندن به نوزاد از جانب والدین پذیرفته نیست و با ورود نوزاد جدید مقررات تازه ای در خانه حکمفرماست.

گام ششم: در مورد مزایای فرزند ارشد با او صحبت کنید و توانایی های او را برایش پر رنگ تر جلوه بدهیدتا متوجه شود که بزرگتر شدن و توانمند شدن بر نوزاد بودن مزیت دارد. همچنین مسئولیتهایی که توانایی انجامش را دارد به او بسپارید و بعد از انجام آن کارها او را تشویق کنید تا متوجه شود هنوز قابل احترام و مرکز توجه است.

نکته: از خرید اسباب بازی و عنوان کردن این مسأله که خواهر یا برادر تازه به دنیا آمده ات آن را برای تو خریده، خودداری کنید زیرا کودک ها دارای قدرت تفکر بالایی هستند و این مسأله محال را درک می کنند، پس اسباب بازی را بخرید و از طرف خودتان به او هدیه دهید تا متوجه شود هنوز برای شما اهمیت دارد.

منبع : کتاب مادرانه
برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 8

محمد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

ادعای نشریه امریکایی: تاسیس دفاتر جدید دیپلماتیک ایران و آمریکا در خاک دو کشور!

ش مه 9 , 2015
نشریه واشنگتن پست مدعی شد دولت آمریکا برای اولین بار و پس از ۳۵ سال از تاریخ قطع روابط بین دو کشور به دولت ایران اجازه داد تا دفتر حفاظت منافع خود را که تا به حال ذیل سفارت پاکستان قرار داشته است به دفتر کاری جدید و در فضایی […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...