وقتی لیست امید را با پول می‌بستید یاد« عصاره فضائل» نبودید؟!

اشتراک گذاری :
نودیها:عضو فراکسیون امید که در جلسه علنی مجلس نمایندگان را نه عصاره فضائل ملت که عصاره فضائل شورای نگهبان خواند به این حقیقت و سؤال‌اشاره نکرد و پاسخ نداد که خود او نیز نماینده همین مجلس بوده و اعتراض او و برخی دیگر از مدعیان اصلاحات نسبت به عملکرد فراکسیون امید در ماه‌های گذشته و همچنین نحوه بستن لیست آن تجاهل العارف محسوب می‌شود!
محمود صادقی نماینده عضو فراکسیون امید در ادامه حاشیه سازی‌ها و هجمه به نهادهای قانونی کشور در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی با توهین به شورای نگهبان و همچنین دیگر نمایندگان آنان را نه عصاره فضائل ملت که عصاره فضائل شورای نگهبان خواند!
نگاهی به عملکرد و اظهارات صادقی در طول نزدیک دو سال گذشته به خوبی نشانگر آن است که وی به جای رسیدگی به وظائف نمایندگی، جنجال سازی برای ماندن در صدر اخبار را انتخاب کرده است.
هجمه به قوه قضائیه، توهین به مرجعیت تقلید و هتاکی به شورای نگهبان تنها سه مورد از مصادیق فراوانی است که می‌توان به آن در رابطه با فعالیت‌های دو سال گذشته صادقی بدان پرداخت و به تحلیل آن نشست.
جالب آنکه صادقی در دو مورد قبلی پس از هتاکی به دستگاه قضا و اتهام زنی غیر مستند و خلاف واقع به مرجعیت شیعه عذرخواهی کرد ولی روی سخن اینجا است که کدامین نظام حقوقی چنین رویه‌ای را می‌پذیرد؟
فردی به اتهام زنی‌های خلاف واقع و هتاکی به نهادهای قانونی کشور عادت کند و هر روز دست به یک اقدام غیرقانونی جدید زند و چند روز پس از آن عذرخواهی کرده و دوباره به جایگاه و پله اول باز گردد؟!
از سوی دیگر و در مورد اخیر صادقی بایستی به این نکته نیز بپردازد که اگر این مجلس عصاره فضائل ملت نیست و این بیان توهین آمیز درباره آن صحت دارد آیا خود و دیگر دوستان عضو فراکسیون امید بهارستان نشین نیستند و با رای ملت بر این کرسی تکیه نزده‌اند؟!
سخن گفتن از اینکه مجلس عصاره فضائل ملت نیست بلکه منتخب شورای نگهبان است شاید در ابتدای امر به دلیل مغلطه آمیز بودن آن و به دلیل ذات شبهه یعنی ترکیب حق و باطل به مزاج برخی خوش بیفتد ولی کافی است به این نکته‌اشاره و توجه کنیم که طبق قانون اساسی کشور نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی بر عهده شورای نگهبان است و این وظیفه قانونی را با هیچ توجیه و فلسفه بافی نمی‌توان از یک نهاد قانونی سلب کرد.
در دوره‌های گذشته نیز نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی پس از احراز صلاحیت در رقابت‌ها حضور می‌یافتند و این امر تازه‌ای نیست و در دوره‌های متعدد مجلس از ابتدا تاکنون چه در مرحله برگزاری انتخابات و چه در طول فعالیت مجلس شورای نگهبان به وظایف قانونی خود عمل کرده و در آینده نیز چنین خواهد بود.
ما عصاره فضائل ملت نیستیم!
محمود صادقی نماینده تهران و عضو فراکسیون امید در جلسه علنی دیروز طی نطق میان دستور با تکرار اتهام زنی‌های سابق خود به قوه قضائیه که بابت آن عذرخواهی نیز کرده بود عنوان کرد: رئیس‌قوه قضائیه می‌گوید سپرده‌ها و سود آنها به حساب شخصی واریز نمی‌شود «سلّمنا!» پس کجا هزینه می‌شود؟
وی همچنین افزود: ما دچار تله فساد شده‌ایم، فساد، فساد می‌آورد همانند تله فقر. چرا اراده جدی در این مجلس برای برخورد با مفسدین وجود ندارد؟ چرا ما با مفسدان همکاری می‌کنیم و چرا از افشای نام بدهکاران کلان هراس داریم؟
صادقی در ادامه ضمن مغالطه‌ای آشکار و با هجمه به شورای نگهبان گفت : بیایید شفافیت را از مجلس شروع کنیم، آیا مجلس عصاره فضایل ملت است؟ گویا ما عصاره فضایل شورای نگهبان هستیم.
وی در بخش پایانی نطق خود عنوان کرد: ممکن است خیلی‌ها بر اساس خیراندیشی و مصلحت‌اندیشی اقداماتی بکنند که معمولاً رد صلاحیت‌های شورای نگهبان با مصلحت‌اندیشی و خیراندیشی است اما باعث شد که مانع حضور نمایندگانی که شجاعت لازم را برای برخورد با فاسدها شده است.
سخنان صادقی مبنی بر اینکه مجلس عصاره فضائل ملت نیست بلکه عصاره فضائل شورای نگهبان است چنان چه گفته شد مغالطه‌ای آشکار است ولی سؤالی که صادقی بدان نمی‌پردازد آن است که آیا مجلس کنونی مرکب از نمایندگانی جز صادقی و اعضای فراکسیون امید است؟!
از سوی دیگر ادعای مبارزه با فساد از سوی مدعیان اصلاحات در حالی است که فراکسیون امید حتی صلاح ندید غارت ۱۵ ‌هزار میلیاردی برخی وابستگان به طیف اصلاح‌طلب از صندوق ذخیره فرهنگیان را پیگیری کند و حتی برچسب سیاسی به معترضان این دزدی زدند!
توهین تابش به نماینده معترض
به دنبال نطق توهین آمیز صادقی نمایندگان خواهان ارائه تذکر ماده ۷۹ آئین نامه شدند.
پس از آنکه علی ادیانی‌راد نماینده مردم قائمشهر نسبت به اظهارات صادقی در نطق خود طی تذکری اعتراض کرد، سید حسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین هم خواهان ارائه تذکر دیگری نسبت به نطق عضو فراکسیون امید بود اما علی مطهری نایب‌رئیس‌دوم مجلس که اداره جلسه را بر عهده داشت پاسخ داد که نمی‌شود تذکر دهید چراکه آقای ادیانی به نمایندگی از همه نمایندگان معترض تذکر داد.
به گزارش فارس، نقوی حسینی که نسبت به ممانعت علی مطهری از تذکرش معترض بود به جلوی تریبون هیئت‌رئیسه رفت و اعتراض خود را بیان کرد که چند تن از نمایندگان همچون محمدرضا فولادگر، قاسم احمدی لاشکی، احمد امیرآبادی، عبدالغفور ایران‌نژاد، جبار کوچکی‌نژاد، سید جواد ابطحی و حسین مقصودی به سمت وی رفتند و سعی کردند که وی را از ادامه اعتراض خود به نحوه اداره مجلس باز دارند.
به دنبال آنکه نقوی حسینی به صندلی خود بازگشت محمدرضا تابش نماینده اردکان و عضو هیئت‌رئیسه فراکسیون امید از روی صندلی خود برخاست و به سمت وی رفت و با به کارگیری ناسزا از وی پرسید «آیا تو عصاره فضائل ملت هستی؟».
در این لحظه محمد علی وکیلی عضو هیئت‌رئیسه مجلس نیز از پشت تریبون هیئت‌رئیسه برخاست و به سمت نماینده ورامین رفت و سخنانی خطاب به وی گفت. اکبر ترکی نماینده فریدون‌شهر مانع از نزدیک‌تر شدن بیشتر وی به صندلی نقوی حسینی و تشدید تنش شد.
گفتنی است علی ادیانی‌راد نماینده قائمشهر پس از نطق محمود صادقی که اعلام کرد نمایندگان عصاره فضائل شورای نگهبان هستند با استناد به ماده ۷۹ آیین‌نامه داخلی مجلس با تاکید بر اینکه نمایندگان سوگند یاد کرده‌اند و قبول کرده‌اند که نماینده مردم هستند، گفت: اینگونه ادبیات نه به نفع گوینده است و نه به نفع شنونده و برای جامعه و برای تک تک نمایندگان هزینه ایجاد می‌کند.
وی این سؤال را مطرح کرد که آیا ما حق داریم از یک جایگاه رسمی واژگان غیرمتعارف نسبت به شورای نگهبان به کار ببریم؟ و ادامه داد: شورای نگهبان و تمامی نهادها در کشورمان در چارچوب قانون وظایف و اختیارات خود را انجام می‌دهند و شاید‌اشکالی هم در این راه وجود داشته باشد که نافی آن‌اشکالات نیستیم؛ نباید نمایندگان به‌گونه‌ای صحبت کنند که خوراکی برای افرادی که اراده باطل دارند ایجاد شود.
علی مطهری نایب‌رئیس‌دوم مجلس شورای اسلامی که در غیاب علی لاریجانی ریاست بخشی از نشست دیروز را برعهده داشت، در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: البته اینکه نمایندگان عصاره فضائل افراد صالح و متقی در شورای نگهبان باشند توهین نیست،‌ البته تلویحا گفته آقای صادقی توهین تلقی می‌شود و تذکر شما وارد بود.
۱۸ ماه بیکاری فراکسیون امید
کافی است به بررسی عملکرد فراکسیون امید به نقل از خود روزنامه‌های زنجیره‌ای و مدعیان اصلاحات بپردازیم تا روشن شود که انتقاد و اظهارات صادقی به‌جای آنکه ناشی از صداقت وی باشد یک فرار به جلوی آشکار است.
به عنوان نمونه روزنامه زنجیره‌ای جامعه فردا در‌باره عملکرد مجلس دهم می‌نویسد : ۱۸ ماه از تشکیل مجلس دهم و فراکسیون امید می‌گذرد. اگرچه انتقادهایی در ارتباط با عملکرد و شفاف‌سازی درباره تعداد واقعی این اعضا وجود دارد، پس از ۱۸ ماه این سؤال مطرح است. اعضای فراکسیونی که پیش از انتخابات با شعار، امید، آرامش و رونق اقتصادی قدم به میدان رقابت گذاشتند و پیروز شدند چه اقدام جدی‌ای در مسیر احقاق شعارهایشان انجام داده‌اند؟
گزارش این روزنامه مدعی اصلاحات می‌افزاید: آیا در طول این زمان که تقریبا یک‌سوم عمر مجلس دهم است، فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی، طرحی برای بهتر شدن وضعیت زندگی مردم به صحن مجلس رفته است؟
جامعه فردا در ادامه تصریح می‌کند: «محمدرضا عارف رئیس ‌فراکسیون امید در پاسخ به این سؤال روزنامه جامعه فردا توپ را به زمین دولت انداخته و نشان می‌دهد عملکرد فراکسیون امید در زمینه شناسایی مشکلات اساسی مردم و ارائه راهکار برای آن در قالب طرح تقریبا هیچ است! به بیان دیگر، نمایندگان اصلاح‌طلب فراکسیون امید دست روی دست گذاشته‌اند و چشم امیدشان تنها به دولت است و قدرت یک فراکسیون در مجلس را در دادن طرح و دخالت در مسائل کلان کشور دست‌کم گرفته‌اند.»
کارنامه خالی!
روزنامه جامعه فردا حتی عملکرد فراکسیون امید در رابطه با وعده‌های اصلاح‌طلبی را در مقام عمل اجرا نشده و کارنامه این فراکسیون را خالی خوانده است.
در گزارشی که امضای « شورای سردبیری » در ابتدای آن دیده می‌شود آمده است : آیا فراکسیون اصلاح‌طلبان مجلس، مطالبات اصلاح‌طلبانه‌ای را که نمایندگی می‌کند تاکنون در قالب یک طرح از سوی این فراکسیون به صحن مجلس برده است؟ این پرسشی است که می‌توان در مقابل اعضای این فراکسیون قرار داد. احتمالا در پاسخ به آن، لکنتی و تمجمجی در کار خواهد بود. کارنامه فراکسیون از این نظر پاک پاک است.
نتیجه فراکسیون پولی!
البته این انتقادات ناظر به عملکرد فراکسیون امید در نزدیک ۱۸ ماه گذشته است که در برهه‌های مختلفی اوج گرفته و همچنان شاهد آن هستیم ، به عنوان نمونه پس از انتخابات مجلس دهم و زمان انتخاب رئیس ‌مجلس فراکسیون امید نتوانست عملکرد مطلوب حامیان خود را داشته باشد و متعاقب آن انتقادات به این فراکسیون و مدیریت آن تشدید شد.
در برهه‌های بعدی از جمله رای اعتماد به وزرا نیز فراکسیون امید نتوانست کارکرد مطلوب حامیان خود را نشان دهد و انتقادات به خود را پاسخ گوید.
پس از انتخابات نیز افشاگری‌هایی درباره نحوه چینش لیست امید در رسانه‌ها و اغلب از سوی مدعیان اصلاحات منتشر شد که نشان می‌داد لیست اصلاح‌طلبان با دریافت پول چیده شده است!
به عنوان نمونه آبان سال گذشته الهه کولایی فعال سیاسی اصلاح‌طلب از چیده شدن پولی لیست امید برای انتخابات مجلس دهم خبر داد.
روزنامه آرمان در این رابطه نوشت : ورود با رانت و پول به لیست امید؛ این خبر توسط الهه کولایی فعال سیاسی اصلاح‌طلب اعلام شد؛ خبری که اگر در برخی کشورهای منتشر می‌شد، پس از انتشار آن بلافاصله موجی از استعفا از فعالیت سیاسی و عذرخواهی را با خود به همراه داشت، اما اکنون در عرصه سیاسی ایران خبری از این دست نیست. جالب آن‌که که یکی از تصمیم‌گیران درباره لیست امید در تهران این خبر را اعلام کرده است.
از لیستی که با پول و رانت بسته شده چه انتظاری دارید؟!
شهریور ماه سال جاری روزنامه زنجیره‌ای آرمان در یادداشتی ضمن انتقاد از عملکرد ضعیف فراکسیون امید نوشت : آیا فراکسیونی که با حمایت حداکثری بدنه اجتماعی اصلاحات در انتخابات به مجلس ورود پیدا کرد، توان تحقق سایر مطالبات جامعه را دارد و در آینده این فراکسیون چگونه می‌خواهد از حقوق حامیان خود به عنوان وکلای ملت در سراسر کشور دفاع کند؟
سایت اصلاح‌طلب انتخاب نیز مرداد ماه سال جاری در گزارشی با متهم کردن برخی اعضای فراکسیون امید به زد و بند نوشت این فراکسیون در حال سوزاندن ریشه اعتماد مردم به جریان اصلاحات است.
فاضل میبدی فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز در گفت‌و‌گو با این سایت گفته است : اگر در ۴ سال آینده ضربه‌ای بخوریم، از مجلس می‌خوریم. من شخصا معتقدم لیستی که در این دوره برای مجلس ارائه کردند، لیست عقلانی نبود و بیشتر احساساتی بود.
روزنامه زنجیره‌ای بهار نیز در گزارشی می‌نویسد: باید از خودمان بپرسیم در پس عملکرد این نمایندگان که قرار بود سرمایه‌های اصلاحات باشند و در نبود بزرگان که بالاخره روزی باید جایشان را به دیگران بدهند آبروداری کنند. چه اتفاقی در حال رخ دادن است.
این گزارش می‌افزاید : بسیاری از افراد لیست امید یا ناتوان از فهم حداقلی جایگاهی که دارند هستند یا قد و قواره بسیاری از آنها به کارهای مهم و بر زمین مانده اصلاح‌طلبان نمی‌خورد یا به‌طور کلی این لیست را برای رسیدن به حوائج و رانت‌ها دور می‌زنند، از نطق فاجعه‌بار یکی از آنها در دفاع از پدرش تا مسئله تقلاهای عده‌ای از آنها در پیش‌دستی برای گرفتن سلفی با فدریکا موگرینی، سکوت نماینده مخالف و تطمیع و در نهایت موضوع رأی نیاوردن یک وزیر اصلاح‌طلب و رأی‌آوری عده‌ای که خودشان هم باورشان نمی‌شد رأی بیاورند.
صادق زیباکلام یکی دیگر از مدعیان اصلاحات نیز ضمن انتقاد از عملکرد فراکسیون امید در جریان رای اعتماد به وزرای پیشنهادی به انتخاب می‌گوید : این ۱۵۰ تا ۱۱۰ نماینده‌ای که به‌عنوان فراکسیون امید و نزدیک به اصلاح‌طلبان در مجلس دهم جمع شده‌اند، ظرف این دو سال گذشته به هیچ وجه کارنامه خوبی به جا نگذاشتند، البته به جز چند نفر انگشت‌شمار.
بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید نیز تعدادی از اعضای این فراکسیون را دارای دکان چهار نبش خوانده و در گفت‌و‌گو با شرق اظهار می‌دارد : اینکه بخواهی چهارنبش باشی و جایی بروی که به نفعت باشد، درست نیست. همین چند نبش بودن لطمه زیادی به کشور وارد کرده است. اتفاقاً اصولگرای چارچوب‌دار بهتر از اصلاح‌طلبی چندنبش بوده و حرمتش بیشتر است. متأسفانه افرادی داریم که با جهت باد رأی و نظرشان تغییر می‌کند.
انتقادات و اعتراضات به اعضای فراکسیون امید آن هم از سوی مدعیان اصلاحات پدید آور این سؤال است که انتظار آنان از لیستی که با پول بسته شده است و به گزارش روزنامه زنجیره‌ای بهار عده‌ای قالتاق سیاسی اعضای آن را تشکیل می‌دهند چیست؟
سؤال اینجا است که روی سخن و انتقاد محمود صادقی به ترکیب و نمایندگان مجلس و اینکه آنان عصاره فضائل ملت نیستند به چه شخص یا گروهی باید باشد؟ نهادهای قانونی که به وظیفه خود عمل کرده‌اند یا اعضای فراکسیون امید که تا دم در مجلس به تعهدات پیشین خود عمل کرده و امروز آن را فراموش کرده‌اند.
اگر تقصیر عملکرد منفی فراکسیون امید مجلس به گفته صادقی بر عهده شورای نگهبان است که به وظیفه قانونی خود عمل کرده است کارنامه اعضای شورای شهر تهران که این بار نیز با پول بسته شد بر عهده چه کسی است؟
کیهان
برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 11

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

هر نماینده مجلس چقدر حقوق می‌گیرد؟

س دسامبر 19 , 2017
نودیها: چقدر می‌گیری نمایندگی کنی؟ رقم‌ها متفاوت است. از جدولی که نشان می‌دهد دریافتی نماینده حدود ۳۲ میلیون است تا برخی نمایندگان که در پاسخ به خبرنگارما حتی می‌گویند نمی‌دانند رقم دقیق دریافتی‌شان چقدر است و تا محمود صادقی که می‌گوید کل دریافتی نماینده‌ها رقمی بین ١٧ تا ٢١ میلیون […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...