ورود مجلس به نظارت بر مذاکرات هسته ای

اشتراک گذاری :

  با وجود کارشکنی ها برای کنار ماندن مجلس از تاثیرگذاری بر توافق احتمالی هسته ای، طرح یک فوریتی «الزامات توافق هسته ای ایران و ۱+۵ » در کمیسیون امنیت ملی مجلس تصویب شده تا برای رای گیری نهایی به صحن علنی مجلس بیاید.

 در حالی که در ماه های گذشته و با مطرح شدن چند طرح مختلف برای نقش آفرینی مجلس در توافق نهایی، تلاش هایی برای تجمیع این طرح ها در قالب یک طرح واحد صورت گرفته بود، امروز طرحی که شامل موارد مطرح شده در سه طرح پیشین بود در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تصویب شد،  این در حالی بود که برای تصویب این طرح کارشکنی های قابل ملاحظه ای صورت گرفت.

پیش از این و همزمان با پایان هفته سرکشی نمایندگان به حوزه های انتخابیه، رئیس مجلسدر جلسه صبح روز یکشنبه فراکسیون رهروان ولایت،  اعلام کرد که مخالف قانونگذاری در رابطه با موضوع هسته ای بوده و بهتر است این طرح فعلا در مجلس باقی مانده به قانون مبدل نشود.

این در حالی است که در جلسه روز یکشنبه کمیسیون امنیت ملی و در نشست خصوصی تعدادی از اعضای کمیسیون، این نظر لاریجانی در خصوص طرح یک فوریتی به حاضران اعلام شد که با اعتراض جدی اعضای کمیسیون مواجه گردید. معترضان اعلام کرده بودند «اینجا قوه مجریه نیست که یک عده تصمیم بگیرند و بقیه تبعیت کنند؛ ما در کمیسیون طرح را مورد بررسی قرار خواهیم داد و به صحن علنی مجلس ارائه می کنیم تا نمایندگان تصمیم بگیرند».

بر همین اساس بررسی پیشنهادات و جزئیات طرح در دستور کار کمیسیون قرار گرفت اما تعدادی از نمایندگان نزدیک به رهروان، جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی را ترک کردند تا عملا امکان رای گیری برای پیشنهادات مطروحه فراهم نشود!

با این حال در جلسه علنی امروز سه شنبه نیز به اعضای کمیسیون امنیت ملی اعلام شد که برای تعیین تکلیف این طرح در جلسه عصر کمیسیون حضور یابند. همزمان با این اعلام، جمعی از نمایندگان برای جلوگیری از اقدام برخی چهره های خاص و اثرگذار مجلس و وقت کشی آنها در مسیر تصویب طرح یک فوریتی قبل از توافق نهایی، اقدام به جمع آوری امضا برای یک طرح دو فوریتی کردند که این طرح نیز مانند طرح یک فوریتی «الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته ای ملت ایران» نام داشت و فقط به صورت دو فوریتی بررسی خواهد شد.

در واقع، این طرح دو فوریتی اهرم فشاری در مواجهه با مخالفین طرح محسوب می شد که با هدف وقت کشی در بررسی طرح «الزام دولت به حفظ حقوق هسته ای» طراحی و در حالی پیگیری بود، چنانکه طبق آیین نامه داخلی مجلس پس از بررسی دوفوریت طرح در صحن علنی، بلافاصله طرح در اولویت بررسی کمیسیون مربوطه قرار گرفته و باید در اولین جلسه علنی مجلس، گزارش کمیسیون در دستور کار صحن قرار می گرفت.

در همین زمینه خبرگزاری مهر گزارش داده است که نمایندگان طراح این طرح دو فوریتی منتظر بوده اند تا در صورتی که بنا به هر علتی کلیات و جزئیات طرح یک فوریتی امروز در کمیسیون امنیت ملی به تصویب نرسد، فردا طرح دو فوریتی را در دستور کار مجلس قرار دهند و به هر نحو ممکن طرح جامع هسته ای برای رای گیری به صحن مجلس کشیده شود.

اما عصر امروز اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از نهایی شدن طرح یک فوریتی «الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته ای» در جلسه کمیسیون امنیت خبر داده و اعلام کرد که «این مصوبه کمیسیون، فردا به هیات رئیسه مجلس تقدیم می شود»؛ بنابراین، با پیشرفت مسیر طرح، نوبت به طرح دو فوریتی نرسید.

نمایندگان مجلس در نشست امروز (سه‌شنبه) کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی برای بررسی جزئیات طرح جامع هسته‌ای پارلمان  جزئیات طرح یک فوریتی الزامات ضرورت توافق‌نامه‌ای هسته‌ای ایران با ۱+۵ به تصویب رساندند.

پیش‌تر کلیات طرح مذکور در نشست کمیسیون سیاست خارجی مجلس به تصویب رسیده بود.

قرار است این طرح به عنوان طرح جامع هسته‌ای مجلس در دستور کار صحن علنی خانه ملت قرار گیرد.

متن کامل این طرح به شرح ذیل است:

طرح یک فوریتی الزامات ضروری توافق‌نامه هسته‌ای ایران با ۱+۵

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

با احترام طرح ذیل که به امضای ۲۲۵ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیده است جهت طی مراحل قانونی تقدیم می‌شود.

مقدمه (دلایل توجیهی):‌

در راستای صیانت از عزت، استقلال و حقوق مسلم ملت رشید ایران اسلامی، دستاوردهای هسته‌ای دانشمندان این مرز و بوم و ضرورت حمایت از تیم مذاکره‌کننده کشور عزیزمان در برابر تهدیدات و زیاده‌خواهی نظام سلطه به رهبری آمریکا و جهت تسهیل در انجام توافق نهایی ایران با کشورهای ۱+۵، طرح الزامات ضروری توافقنامه هسته‌ای ایران با کشورهای ۱+۵ با تأکید بر رفع تحریم‌های ظالمانه تحمیلی، جلوگیری از رخنه امنیتی عوامل استکبار و توسعه دانش و پژوهش با قید یک فوریت تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود.

ماده واحده:

در راستای تعهد و تأکید بر رعایت مقررات پادمان معاهده منع گسترش سلاح‌هسته‌ای و بر اساس اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی، هرگونه نتایج مذاکره هسته‌ای با کشورهای۱+۵ در صورتی معتبر است که الزامات زیر ر ا بصورت شفاف رعایت کرده و به تصویب مجلس شورای اسلامی برساند.

۱. لغو کامل و یکپارچه همه تحریم‌های مقرر در قطعنامه‌های شورای امنیت، مصوبات اتحادیه اروپا، کنگره و دولت آمریکا در روز توافق انجام پذیرد.

۲. آژانس انرژی اتمی مجاز به انجام نظارت‌های متعارف از سایت‌های هسته‌ای است و دسترسی به کلیه اسناد دانشمندان و اماکن نظامی، امنیتی و مکان‌های حساس غیر هسته‌ای با هر بهانه‌ای ممنوع است.

۳. هیچ محدودیتی برای کسب دانش و فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و زنجیره تأمین و تولید در تحقیق و توسعه پذیرفته نیست.

تبصره: نظارت بر حسن اجرای توافقنامه توسط هیأتی ۷ نفره از نمایندگان مجلس شورای اسلامی منتخب نمایندگان مجلس انجام خواهد شد. این هیأت موظف است هر سه ماه یک بار گزارش روند اجرای توافق را به صحن علنی ارایه خواهد کرد

منبع : رجانیوز

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 6

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

واکنش رحیم‌پورازغدی به گره زدن آب خوردن به تحریم ها توسط روحانی

چ ژوئن 10 , 2015
 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اینکه برخی از مسئولان صراحتا می گویند آب خوردن مان با اراده غرب است محصول آموزش و پرورش و درس خواندن در مکتب غرب است. امروز حتی نخبگانمان متاسفانه با این تفکر بزرگ شده اند.  عصر امروز نشست تخصصی کمیسیون تعلیم و تربیت با […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...