واکنش های بین المللی به تجاوز اسرائیل به حریم مسجد الاقصی

اشتراک گذاری :

مسجد الاقصی در شرق بیت‌المقدس روز سه‌شنبه ۲۴ شهریور برای سومین روز متوالی شاهد حمله گسترده سربازان اسرائیل به جوانان فلسطینی بود.

این ناآرامی‌ها با ایام عید یهودیان “روش هشانا”، سال نو عبری، مصادف شده است.

رسانه‌های منطقه گزارش می‌دهند، در ناآرامی‌های روز سه شنبه ده‌ها نفر از فلسطینی‌ها زخمی شدند، ولی پنج عضو پلیس اسرائیل نیز بر اثر سنگ پرانی مجروح شده‌اند.

ناآرامی از زمانی آغاز شد که گروهی از یهودیان افراطی پیش از آغاز سال نو عبری، وارد محوطه الاقصی شدند.  این گروه از یهودیان مدعی اند طبق مذهب خود باید قبل از ایام مهم دینی، از تپه معبد مقدس دیدار کنند.

 تپه معبد مقدس یا هیخال که اشاره به هیکل سلیمان است، از نظر یهودیان جایی است که در طول تاریخ دوبار ویران شده و بعد‌ها مسجدالاقصی و مسجد القبلی (مسجد عمر) بر روی آن ساخته شده است.

اما فلسطینی‌ها تاکید می‌کنند که این محوطه اسلامی است و یهودیان حق ورود به آن را ندارند.

به گزارش رادیو فردا، سازمان‌های فلسطینی گفته‌اند روز جمعه تظاهرات سراسری در اعتراض به حملات نیروهای امنیتی اسرائیل به الاقصی برگزار می‌کنند.

مقامات تشکیلات خودگردان فلسطینی دوشنبه نسبت به وخیم شدن اوضاع در بیت المقدس ابراز نگرانی کرد.

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، که متولی اماکن مقدس اسلامی بیت‌المقدس است، دوشنبه به اسرائیل هشدار داده بود که از تشدید خشونت دوری کند.

ملک عبدالله دوم با اشاره به قول تلفنی پیشین نتانیاهو به او برای رعایت آرامش در این مناطق حساس، گفت: «گوش ما از این وعده‌ها پر است.»

پادشاه اردن که کشورش ۲۱ سال است در سطح سفیر با اسرائیل رابطه کامل سیاسی دارد، گفت: «ادامه این وضعیت، برای این روابط عقوبت خواهد داشت و ما را به برداشتن گام‌های لازم خواهد کشاند.»

به گزارش صدای آمریکا، ایالات متحده و دبیرکل سازمان ملل متحد از بروز خشونت در مکان های مقدس برای یهودیان و مسلمانان ابراز نگرانی کرده اند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، دوشنبه ۲۳ شهریور در گفت‌و‌گوی تلفنی با‌ بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، خواهان مقابله جامعه جهانی با اسرائیل بخاطر تجاوز به حریم الاقصی شد.

خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس، که در سفر به ترکیه بسر می‌برد، در دیدار با اردوغان، نسبت به عواقب تشدید درگیری‌ها در الاقصی ابراز نگرانی کرد.

وزارت امور خارجه ایران نیز سه شنبه خواهان تشکیل نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی برای رسیدگی به تجاوزات صهیونیستی به مسجدالاقصی شد.

اتحادیه عرب و سازمان‌های بین‌المللی دیگر نیز نسبت به عواقب رخدادهای خشونت بار در الاقصی ابراز نگرانی کرده‌اند.

خشونت‌ها در حالی رخ داده است که گفت‌و‌گوهای سیاسی بین اسرائیل و فلسطینی‌ها از سال‌ها پیش متوقف شده است.

همزمان، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گفته است، سه شنبه شب یک نشست اضطراری دولت خود را برای بررسی تشدید مجازات سنگ‌پرانان برگزار می‌کند.

واکنش نتانیاهو به مرگ یک مرد اسرائیلی است که یکشنبه شب پس از اصابت احتمالی سنگ به خودرویش در خیابانی در اورشلیم از مسیر منحرف شد و تصادف کرد. در این حادثه دو اسرائیلی دیگر نیز زخمی شدند.

پلیس اسرائیل می‌گوید سنگ‌پرانی‌ها و پرتاب بطری آتش‌زا از سوی فلسطینی‌ها، بویژه در محله‌های شرق بیت‌المقدس که همجوار محل زندگی یهودیان است، به تازگی شدت گرفته است.

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 2

islammovie

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

اخطار آمریکا به کره شمالی

چ سپتامبر 16 , 2015
در پی اعلامیه کره شمالی دایر بر از سرگیری فعالیت عادی عمده ترین مرکز اتمی این کشور، دولت آمریکا اخطار داده است که کره شمالی باید از اقدمات “تحریک آمیز غیرمسئولانه” پرهیز کند. نیروگاه یانگ‌بیان که کره شمالی می گوید مجددا “با تمام ظرفیت” مشغول کار شده، منبع تولید پلوتونیوم […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...