واکنش آیت‌الله مکارم‌شیرازی؛ قم واتیکان نیست/ مرجعیت به تمام جهان اسلام و شیعه تعلق دارد

اشتراک گذاری :

نودیها:آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی پیش از ظهر امروز در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم برگزار شد، با اشاره به سخنانی در مورد کشور شدن قم، گفت: در دوران طاغوت زمانی که بحث‌های انقلابی اوج گرفت از سوی دولت به حوزه علمیه پیشنهاد شد که قم به عنوان کشور مستقل مانند واتیکان در اختیار علما و مراجع گذاشته شود و آن را به رسمیت بشناسند تا برای خود مجلس قانونگذاری داشته باشد و با پول مستقل نماینده به تمام کشور‌های جهان بفرستد؛ هدف آن‌ها این بود که مرجعیت و حوزه را به کلی منزوی کنند بنابراین این پیشنهاد به شدت از سوی علما رد شد.

این مرجع تقلید عنوان کرد: اگر مردم قم می‌خواستند به تهران، اصفهان و مشهد بروند باید گذرنامه دریافت می‌کردند و مردم قم نمی‌توانستند از آب، برق و گاز سراسری استفاده کنند، زیرا یک کشور بیگانه هستند بنابراین پیشنهاد خطرناکی بود.

وی با بیان اینکه متأسفانه زمزمه این سخن از سوی برخی افراد شنیده شده است، گفت: هرگز حمل بر سوء نیت نمی‌کنیم، بلکه تنها آن را ناآگاهی می‌دانیم، ولی در فضای مجازی به آن دامن زدند، امیدواریم قم به عنوان مرکز اسلامی و شیعی همیشه آبرومند برای تمام جهان اسلام بماند نه یک کشور مستقل مانند واتیکان.

وی تاکید کرد: اگر چنین مسئله‌ای صورت می‌گرفت به این مفهوم بود که علما و مراجع حق ندارند درباره ایران نظری بدهند، زیرا دخالت یک کشور بیگانه در امور داخلی ایران است.

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: از دیگر نتایج می‌توان اشاره کرد که آن‌ها نمی‌توانند از افراد حوزه علمیه کسی را به مجلس بفرستند یا علمای قم در مجلس خبرگان و شورای نگهبان دخالت کنند؛ زیرا یک کشور دیگر دارند. ائمه جمعه و مسئولان سیاسی، عقیدتی، قضات و اساتید دانشگاه هیچکدام نمی‌توانستند از حوزه علمیه قم انتخاب شوند، زیرا از کشور ایران نبودند و کشور مستقلی برای خود بودند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: بر خلاف اینگونه سخنان می‌گوییم مرجعیت به تمام جهان اسلام و شیعه تعلق دارد و می‌تواند مصالح، منافع و خطرات آن‌ها را گوشزد کند.

میزان

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 17

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

واقعیت ماجرای دستمزد ۵ میلیاردى بازیگران پایتخت چیست؟

د آوریل 23 , 2018
در پی انتشار لیست حقوق های نجومی منتسب به “بازیگران مجموعه پایتخت ۵ “در شبکه های اجتماعی ،این موضوع سر و صدای بسیاری در فضای مجازی میان کاربران به پا کرد اما این تصویری جعلی بود یا واقعی؟! محمد ذوقی مدیر روابط عمومی سازمان اوج جهت پاسخ به این شایعات در  […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...