همزمان با سکوت معنادار وزارت خارجه، زمینه سازی برای فتح باب مذاکره ایران و امریکا در موضوع غیر هسته ای

اشتراک گذاری :

نودیها : با وجود تصریحات مکرر و چند باره رهبر معظم انقلاب درباره عدم جواز مذاکره با امریکا در مسئله‎ای غیر از موضوع هسته‎ای، برخی اخبار از زمینه سازی برای گفتگوی ظریف – کری، پیرامون موضوع پرونده سوریه در قالب کنفرانس وین دارد.

به گزارش رجانیوز، روزنامه امریکایی نیویورک تایمز نیویورک اعلام کرد که از ایران برای پیوستن به مذاکرات آمریکا، روسیه و اروپا درباره آینده سوریه دعوت به عمل آمده است.

بر اساس این گزارش، از ایران برای حضور در مذاکرات این هفته در وین اتریش با مشارکت روسیه، آمریکا و کشورهای اروپایی درباره این که آیا امکان دست یابی به یک راه حل سیاسی برای جنگ داخلی سوریه وجود دارد یا خیر، دعوت شده است.

نیویورک تایمز در این باره می‎نویسد: اگر ایران این دعوت را بپذیرد، این نخستین باری خواهد بود که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا وارد مذاکرات رسمی با تهران درباره موضوعاتی فراتر از توافق هسته ای حاصل شده در ماه ژوئیه خواهد شد.

اما با این وجود، سخنگوی وزارت امور خارجه هم خبر دعوت و حضور ظریف در وین را تایید کرده است، اما موضع خاصی نسبت به مذاکره یا عدم مذاکره ظریف با کری درباره موضوع سوریه نگرفته است.

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه نیز با تأیید دعوت به عمل آمده از ایران برای شرکت در اجلاس یک روزه وین اتریش درباره سوریه گفته است : وزیر امور خارجه ایران در این اجلاس که روزه جمعه خواهد بود شرکت می‌کند. محمدجواد ظریف و سرگئی لاوروف وزرای خارجه ایران و روسیه عصر دیروز (سه‌شنبه) و صبح امروز (چهارشنبه) در خصوص اوضاع منطقه و موضوع سوریه گفتگو کردند، اجلاس آینده در وین اتریش در خصوص بحران سوریه محور گفتگو‌های دیروز وزرای خارجه دو کشور بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: در اجلاس یک روزه وین که درباره سوریه برگزار می شود، وزرای امور خارجه روسیه، آمریکا و چندین کشور اروپایی و عربی شرکت خواهند کرد.

اما افخم درباره خبرسازی‎های طرف  امریکایی برای برگزاری مذاکره میان ظریف و کری درباره موضوع سوریه صحبتی به میان نیاورده است.

به نظر می رسد تلاش برای باز کردن پرونده‎ای جدید با محوریت مذاکره با امریکا، خصوصا در موضوعات منطقه‎ای، از برنامه‎های جدی امریکا برای ماه های آینده باشد، موضوعی که تلاش شده تا کنفرانس وین سرآغاز آن به شمار برود.

این در حالی است که همزمان با این گمانه‎زنی‎های سیاسی، بسیاری از نیروهای مستشاری ایرانی در سوریه توسط نیروهای تحت حمایت امریکا به شهادت رسیده و کشور برای دفاع از منافع ملی خود در مقابل تعرض نیروهای مورد حمایت امریکا، هزینه انسانی غیرقابل چشم پوشی داده و می دهد.

در همین حال، رهبر معظم انقلاب نیز پیش از این و در پروژه‎ای مشابه که امریکا درباره موضوع مبارزه با داعش در عراق کلید زده و بدنبال گفتگو با ایران در این زمینه بود، بصورت قاطع و در هنگام مرخص شدن از بیمارستان پس از عمل جراحی، نکاتی را فرمودند، که به نظر می رسد همچنان و در موضوع سوریه نیز مورد استناد است.

رهبری معظم انقلاب در گفتگو به خبرنگار صدا و سیما فرمودند:

من در این چند روزی که در بیمارستان بستری بودم، یک تفریح داشتم که عبارت بود از شنیدن صحبت‌های مقامات آمریکایی در زمینه‌ی مبارزه! با داعش، که واقعاً مایه‌ی تفریح بود.
رهبر انقلاب اسلامی، اظهارات مقامات آمریکایی در خصوص مبارزه با داعش را پوچ، توخالی و جهت‌دار خواندند و با اشاره به سخنان وزیر امور خارجه و سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا که صراحتاً اعلام کردند از ایران برای مبارزه با داعش دعوت نخواهند کرد، افزودند: اینکه آمریکا از ایران برای حضور در یک کار خلاف و غلط دسته جمعی مایوس می‌شود، مایه‌ی افتخار ما است و افتخاری بالاتر از این، برای خود نمی‌دانیم.
حضرت آیت الله خامنه‌ای، سپس به منظور نشان دادن دروغ‌گویی آمریکایی‌ها برای مبارزه با داعش، جزئیاتی را از پشت پرده این ماجرا بیان کردند
ایشان گفتند: در همان روزهای سخت حمله داعش به عراق، سفیر آمریکا در عراق طی درخواستی از سفیر ما در عراق می‌خواهد که ایران و آمریکا جلسه‌ای برای مذاکره و هماهنگی در خصوص داعش داشته باشند.
رهبر انقلاب اسلامی گفتند: سفیر ما در عراق، این موضوع را به داخل کشور منعکس کرد که برخی مسئولان هم با این جلسه مخالفتی نداشتند اما من مخالفت کردم و گفتم، در این قضیه ما با آمریکایی‌ها همراهی نمی‌کنیم زیرا آنها نیت و دست آلوده‌ای دارند و چگونه امکان دارد که در چنین شرایطی ما با آمریکایی‌ها همکاری کنیم.
حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به سخنان چند روز پیش وزیر امور خارجه آمریکا و اعلام این موضوع که ما از ایران برای ائتلاف بر ضد داعش دعوت نمی‌کنیم، خاطرنشان کردند: همین وزیر امور خارجه آمریکا، شخصاً به آقای دکتر ظریف درخواست داده بود که بیایید در قضیه داعش با ما همکاری کنید اما دکتر ظریف درخواست او را رد کرده بود.
ایشان افزودند: حتی معاون وزیر امور خارجه آمریکا هم که یک زن است و همه او را می‌شناسند، در مذاکرات با آقای عراقچی، بار دیگر این درخواست را تکرار کرد اما آقای عراقچی نیز درخواست وی را رد کرد.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به مخالفت صریح جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با آمریکا در خصوص مبارزه با داعش، گفتند: اکنون آنها به دروغ می‌گویند که ما ایران را در ائتلاف شرکت نخواهیم داد در حالی که ایران از ابتدا مخالفت خود را با حضور در چنین ائتلافی اعلام کرده بود.
حضرت آیت الله خامنه‌ای تاکید کردند: آمریکایی‌ها قبلاً نیز با سر و صدای فراوان و با حضور چندین کشور، یک ائتلاف بر ضد سوریه تشکیل دادند اما هیچ غلطی نتوانستند بکنند و در مورد عراق نیز وضعیت به همین‌گونه خواهد بود.
ایشان با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها قصد اقدام جدی بر ضد داعش ندارند، افزودند: خود آمریکایی‌ها و حتی خود داعشی‌ها به خوبی می‌دانند حرکتی که در عراق، کمر داعش را شکست، اقدام آمریکا نبود، بلکه اقدام نیروهای مردمی و ارتش عراق بود که مبارزه با داعش را به خوبی فرا گرفته بودند و ضربات جدی به آن وارد کردند.
رهبر انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه ضربات نیروهای مردمی و ارتش عراق به داعش ادامه خواهد داشت، خاطرنشان کردند: واقعیت آن است که آمریکایی‌ها به دنبال بهانه‌ای هستند تا همان کاری را که در پاکستان انجام می‌دهند و با وجود دولت مستقر و ارتش قوی، بدون اجازه وارد خاک این کشور می‌شوند و نقاط مختلف را بمباران می‌کنند در عراق و سوریه انجام دهند.
ایشان تاکید کردند: آمریکایی‌ها بدانند که اگر چنین کاری را انجام دهند، همان مشکلاتی که در ده سال گذشته بر سر راهشان در عراق به وجود آمد، بار دیگر به وجود خواهد آمد.

به نظر می رسد با توجه به زمینه سازی های امریکا برای تکرار اقدام نابجای پیاده روی، اینبار در حاشیه کنفرانس وین و به  بهانه گفتگو با امریکا در موضوع سوریه، تدابیر لازم از سوی مسئولان مربوطه برای جلوگیری از این اتفاق و نیافتادن در عمل انجام شده، صورت بگیرد

منبع : رجانیوز

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 4

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

۳۸۰۰ دقیقه خوشحال دیپلماسی‌ها و برجامیان در تلویزیون با مردم سخن گفتند

پ اکتبر 29 , 2015
نودیها : پیمان جبلی، معاون خبر صدا‌وسیما گزارشی قابل‌تأمل از فرصت‌هایی که رسانه‌ملی در اختیار دولتی‌ها و حامیان برجام قرار داده منتشر و در آن به مقایسه این فرصت با فرصتی که در اختیار منتقدان قرار گرفته اشاره کرده است. به گزارش «وطن امروز»، متن یادداشت معاون خبر صداوسیما در […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...