هشدار به دختران جوان؛ زنگ خطر صفحات فضای مجازی را جدی بگیرید

اشتراک گذاری :
نودیها:آمار دقیقی از ضریب آسیب پذیری زنان و دختران جوان در فضای مجازی وجود ندارد،اما با نگاهی اجمالی بر اخبار رسانه ها،به روشنی در می یابیم که شدت صدمات و آسیب هایی که دختران و زنان جوان در چنین فضایی متحمل می شوند به مراتب عمیق تر از پسران یا آقایان است.
 
رشد و توسعه فناوری ها و افزایش فزاینده نرم افزارهای ارتباطی و شبکه های اجتماعی از پدیده های قابل توجه سال های اخیر به شمار می رود که مزایا،محاسن و معایب و مخاطرات آن در ابعاد گوناگون قابل بررسی است.
 
هجمه فرهنگی،کلاهبرداری،هتک حیثیت و حرمت و بی آبرویی،اغفال و…تنها نمونه ای از آسیب هایی است که در طول سال شاهد بروز آن هستیم که بعضا با ثبت و مفتوح شدن پرونده های قضائی،انتظامی  همراه می شود.
 
یقینا نگاه جنسیتی به کاربران فعال در فضای مجازی،صحیح نخواهد بود زیرا امروزه مرد و زن،دختران و پسران جوان هر یک به فراخور شرایط از فناوری های مورد اشاره بهره می گیرد و در این میان،برخی از کاربران به دلایل خود خواسته یا ناخواسته در مسیری قرار می گیرند که ثمره آن دردسر،مشکلات،چالش ها،صدمات،مخاطرات و آسیب های جدی است.
 
در ذیل این گزارش تلاش می شود با نگاهی جامعه شناختی در گفت و گو با صاحب نظران حوزه اجتماعی ضریب آسیب پذیری دختران و پسران جوان در فضای مجازی مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.
 
*آسیب پذیری دختران و زنان جوان در فضای مجازی بیشتر از پسران و آقایان است
 
مریم شوکتی،جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی ،با اشاره به نفوذ فضای مجازی در ابعاد و زوایای متعدد،گوناگون و پیدا و پنهان زندگی انسان اظهار داشت:این پدیده و واقعیت غیر قابل انکار،مرز نمی شناسد و در اقصی نقاط جهان شاهد هستیم فضای مجازی در بخش ها،لایه ها و طبقات گوناگون اجتماعی رسوخ پیدا کرده و طبیعتا جذابیت و کارکرد بسیار مثبت و سازنده این فناوری ها،عاملی است که اقبال بسیاری به این فناوری ها نشان داده شود.
 
وی افزود:این یک هنجار و قاعده پذیرفته شده است که تمامی اختراعات و بعضا اکتشافات و رشد و گسترش فناوری ها،به تبع نیاز انسان حاصل شده و این ضروریات زندگی است که انسان را برای تامین و تسهیل و فراهم سازی آن به سمت و سوی پژوهش ها و تحقیقات علمی و اختراعات و فناوری های نرم افزاری و یا سخت افزاری سوق می دهد.
 
شوکتی عنوان کرد:نرم افزارهای ارتباطی و اساسا فضای مجازی نیز از این قاعده مستثنی نیست و این گستره و پهنه عظیمِ رشدِ علمی و تکنولوژیک در جای جای جهان معاصر،بستر ساز تحولات جدی و عمیقی شده که قطعا در دهه ها و سده های آینده از فناوری های مورد اشاره(فضای مجازی و شبکه های اجتماعی)به عنوان یکی از نقاط عطف و تاریخی توسعه و پیشرفت بشری یاد خواهد شد.
 
جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی گفت:با همه این اوصاف،به موازات دستاوردهای متنوع،متعدد و متکثر فناوری های مذکور،چالش ها و آسیب های نوظهوری نیز بروز پیدا کرده که از بالاترین سطوح و در پایین ترین درجات اجتماعی،باعث مشکلات و نارسایی های جدی شده است.
 
وی افزود:در این میان،دختران و پسران جوان به عنوان عمده ترین مخاطبان و کاربران اینترنتی یا فعالان فضای مجازی،بعضا متحمل خسارت ها و چالش های جدی می شوند که به اعتقاد برخی کارشناسان،عمق این آسیب ها در دختران یا زنان جوان بسیار بیشتر از پسران و مردان و کاربران جوان فعال در این زیر گروه به نظر می رسد.
 
شوکتی در تشریح عوامل موثر در بروز آسیب پذیری بیشتر در دختران و خانم های جوان افزود:به واقع فضای مجازی نیز دنباله ای است از واقعیت های جامعه و نمی توان میان این دو تفاوت جدی و قابل توجهی را قائل شد.
 
جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی عنوان کرد:با پذیرش و تایید این قاعده،بسیاری از مشکلات و آسیب های موجود در فضای مجازی،ادامه مخاطرات و تهدیدات فضای حقیقی و اجتماعی جامعه است.
 
وی افزود:به تعبیر دیگر می توان اینچنین عنوان کرد،هر آنچه مشکلات اجتماعی کاهش یابد و ناهنجاری های هزینه ساز،کنترل و مهار شود به همان میزان ضریب بروز آسیب های شبکه های اجتماعی با فضای مجازی نیز کاهش خواهد یافت.
 
شوکتی گفت:با نگاه و تاملی دقیق و عمیق بر واقعیت های اجتماعی جامعه به این موضوع پی می بریم که در عرصه ناهنجاری های اجتماعی نیز زنان و دختران جوان در مقایسه با جنس مخالف با هزینه ها و دشواری های عمیق تری مواجه می شوند.
 
جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی عنوان کرد:البته تردیدی وجود ندارد،در جامعه ای که با مشکلات و آسیب های اجتماعی دست و پنجه نرم می کند،طبیعتا بستر و زمینه ظهور و بروز ناهنجاری ها و مشکلات رفتاری یا اخلاقی در فضای مجازی با شدت بیشتری همراه می شود زیرا هویت افراد در این عرصه آنچنان که باید محرز، شفاف و روشن نیست و همین امر،عاملی می شود که برخی کاربران مستعد ارتکاب به بزه یا جرایم،از این فضا سوء استفاده نمایند و در جهت اهداف خاص به خود به تحرکات هنجار شکنانه ای مبادرت ورزند.
 
وی افزود:در چنین شرایطی،برخی از مولفه ها و شاخص های فرهنگی و کیفیت مسائل تربیتی،خانوادگی،ارزش ها و باورهای دینی باعث می شود،کاربران فضای مجازی به فراخور بهره مندی یا برخورداری از مولفه های فوق،در قبال فراز و نشیب های موجود در فضای مجازی،واکنش های متعددی از خود نشان دهند که به واقع نوع تصمیم گیری ها و واکنش های رفتاری در قبال آنچه که در فضای مجازی رخ می دهد،نقش تعیین کننده ای در آسیب پذیری یا مصونیت از مخاطرات موجود در شبکه های اجتماعی و دنیای مجازی ایفا می کند.
 
شوکتی گفت:یکی از تفاوت های جدی و عمیق میان آقایان و خانم ها یا دختران و پسران جوان به روحیه عاطفی تر و احساسی دختران و زنان معطوف می شود که به واقع این موضوع در فضای مجازی،پاشنه آشیل و زمینه ساز بسیاری از آسیب ها و چالش های مرتبط با این حوزه محسوب می شود.
 
*اعتماد بی جا،عامل اصلی بسیاری از لغزش ها در فضای مجازی
 
صدیقه نوبهار،روانشناس و کارشناس علوم رفتاری در تشریح عوامل موثر در آسیب پذیری هر چه بیشتر دختران و خانم های جوان در فضای مجازی در مقایسه با پسران یا آقایان عنوان کرد:البته آمار دقیق و روشنی در این خصوص وجود ندارد که با اتکای به آن بتوان میزان کاربران شبکه های اجتماعی را به تفکیک جنسیتی احصا یا برآورد کرد و متعاقبا بر مبنای آن عمق آسیب پذیری ها را نیز مورد سنجش قرار داد.
 
وی افزود:با این وجود،بسیاری از کارشناسان معتقدند که مشکلات و صدمات وارده به دختران جوان و عمق تهدیدات فضای مجازی با ضریب هر چه بیشتری متوجه این قشر می باشد.
 
نوبهار عنوان کرد:نخستین عامل در زمینه سازی بسیاری از فریفتن ها،اغفال ها و مشکلات،ناشی از اعتماد بی جا است و به واقع این موضوع در کنار عدم آشنایی به سواد رسانه ای باعث می شود که دختران جوان با صدمات جدی و عمیقی در این فضا روبرو شوند.
 
روانشناس و کارشناس علوم رفتاری گفت:هر آنچه در عرصه فراگیری سواد رسانه ای تلاش شود به همان میزان روزنه های اغفال،فریب خوردگی و لغزش در فضای مجازی یا شبکه های اجتماعی کاهش می یابد و در صورت پرداختن هر چه بیشتر نظام آموزشی و پرورشی به آموزش سواد رسانه ای،قطعا بسیاری از چالش ها در این حوزه کاهش خواهد یافت.
باشگاه خبرنگاران
برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 39

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

دستبرد ۲ جوان به بازیگر زن مشهور در فرمانیه تهران

ی دسامبر 18 , 2016
نودیها:پریناز ایزدیار چندی پیش در خیابان فرماینه مورد حمله ۲ دزد موتورسوار قرار گرفت .   ایزدیار پس از قاپیده شدن کیفش که مدارک شناسایی و … داخل آن بود به پلیس گفت: دوستم در باشگاه فرماینه بود که من آخر شب دنبال او آمده بودم که این اتفاق افتاد. […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...