نگاهی کوتاه به زندگی سه مداح معروف تحصیلکرده

اشتراک گذاری :
نودیها:دهه اول محرم در حالی به پایان رسید که برخلاف برخی پیش‌بینی‌ها مبنی‌بر کاهش استقبال از مراسم‌های دانشجویی داخل دانشگاه‌ها به دلیل همزمانی آغاز سال تحصیلی و سردرگم بودن تکلیف بخشی از دانشجویان، این موضوع به چشم نیامد و صحن دانشگاه‌ها یکی از پایگاه‌های مهم و «پراستقبال» دانشجویی بود.

 اما یکی از اقدامات «دانشجوپسندی»که طی سال‌ها در داخل هیات‌های دانشگاهی یا حتی بیرون از فضای دانشگاه صورت می‌گیرد استفاده از مداحان تحصیلکرده است؛ موضوعی که باعث شد کیفیت محتوای ارائه شده مشهود و بارز شود. همین مساله بهانه خوبی شد سراغ سه مداح شاخص و تحصیلکرده برویم و به معرفی سابقه تحصیلی آنها بپردازیم.

  میثم مطیعی
میثم مطیعی مداح برجسته کشور که نامش با هیات میثاق با شهدا دانشگاه امام صادق (ع) گره خورده است، کار خود را از جلسات حاج آقا مجتبی تهرانی، استاد اخلاق شروع کرد و سال‌ها در محضر ایشان تلمذ می‌کرد. او خودش را شاگرد حاج آقا نمی‌دانست اما مانند یکی از هزاران جوان دیگر از جلسات اخلاق ایشان استفاده می‌کرد و مداح جلسات هفتگی این مرجع بزرگ شیعه بود و به گفته خودش مقتل‌خوانی را از این عالم ربانی فرا گرفته است. مطیعی، موسسه حفظ و نشر حاج آقا مجتبی تهرانی را تاسیس و سال‌ها آن را اداره می‌کرد. او با قبولی در مقطع دکتری در دانشگاه امام صادق(ع) کار خود را به‌عنوان مداح در هیات میثاق با شهدا بسیج دانشجویی این دانشگاه آغاز کرد. تسلط کامل به زبان عربی و چند زبانه بودن اشعار وی باعث شده که مداحی‌هایش بازتاب‌های گسترده‌ای در جهان اسلام خصوصا در کشور‌های عربی داشته باشد؛ به‌عنوان مثال مداحی «یا تکفیری صبرک صبرک» که به دو زبان فارسی و عربی و علیه جنایات داعش خوانده شده، در میان عرب‌زبان‌ها محبوبیت یافته و بارها توسط مداحان عرب در عراق و سوریه و لبنان بازخوانی شده است. او حضور مستمری در جلسات و برنامه‌های حسینیه امام خمینی‌(ره) که رهبر معظم انقلاب هم در آن حضور پیدا می‌کنند، دارد. ایشان در یکی از این جلسات درباره این مداح دانشجوی کشور فرمودند: «این از معجزات انقلاب است که یک دانشجوی دکتری مداح اهل بیت است.» دفاع از تز دکتری باعث شده که حالا دیگر او را عضو هیات‌علمی دانشگاه امام صادق (ع) بدانیم و این مسیری است که یک دانشجوی نخبه و تراز اول انقلابی طی کرده و در حال حاضر از محبوب‌ترین مداح‌های جهان اسلام شناخته می‌شود.

  مهدی رسولی
خودش می‌گوید که ما هیات‌های روییده از دل فتنه ۸۸ هستیم. فرزند شهیدی که هنوز سه دهه از زندگی‌اش نمی‌گذرد اما مداحی در حسینیه اعظم زنجان، هیات میثاق با شهدای دانشگاه امام صادق(ع)، حسینیه امام خمینی(ره) و در محضر رهبر انقلاب باعث شده که شهرت فروانی پیدا کند. مهدی رسولی که متولد زنجان است،  به‌رغم میل باطنی و آنچه خواسته خودش بود نتوانست در حوزه و دانشگاه‌هایی مثل دانشگاه امام صادق (ع) تحصیل کند و شرایط خانوادگی او را وادار کرد در دانشگاه سراسری زنجان و در رشته مهندسی عمران درس بخواند اما بعد از مهندس شدن به این نتیجه رسید که باید مسیر را عوض کند و برای همین در رشته مدیریت فرهنگی کارشناسی خود را گذراند و کارشناسی‌ارشد را هم در رشته علوم قرآن و حدیث اخذ کرد. تسلط بر سه زبان آذری، فارسی، عربی و خواندن اشعار با چند زبان مختلف در عاشورای۸۸ و در حسینیه اعظم زنجان که یک مانور و تجمع بزرگ برای تشیع محسوب می‌شد، فضایی را ایجاد کرد که از ظرفیت این زبان‌ها که عمق نگاه بیشتری نسبت به مضامین و شعار‌های اهل بیت (ع) دارد، استفاده شود. این مداح جوان معتقد است زبان‌ها آفریننده فرهنگ هستند و یکی از زیبایی‌های زبان آذری قوام حماسی آن است و بالا بودن درون‌مایه و دوز حماسی زبان آذری باعث شده که خیلی‌ها بخواهند نوحه‌های حماسی را فقط به زبان آذری بشنوند ضمن آنکه المان‌های زبان آذری دلیلی است برای آنکه روضه‌های آذری سوز و گداز بیشتری داشته باشند. سیاسی بودن هیات‌های عزاداری آن هم بر پایه آن که «سیدالشهدا تبلور سیاست انقلابی است» از دیگر عقیده‌های حاج مهدی رسولی است که باید با ظرافت خاصی بیان شود. تشکیل هیات «ثارالله، رهروان امام و شهدا» در گلزار شهدای شهر زنجان توسط رسولی و رفقای هیاتی‌اش که اساس آن تشکیلاتی است و در حوزه دانش‌آموزی، دانشجویی، طلاب و… فعالیت می‌کند، توانسته جریان‌سازی بسیار خوبی را در فضای شهر زنجان و حتی کشور به وجود آورد.

امین پویان راد
حضور و فعالیت در عالی‌ترین سطح تشکیلاتی جنبش دانشجویی برای کسی که مداح است، شاید به ظاهر عجیب به نظر بیاید اما امین پویان راد ۲۱ ساله یکی از همان‌هایی است که هر دو مساله را با جدیت دنبال می‌کند. پویان راد در رشته مهندسی معدن دانشگاه صنعتی امیرکبیر درس می‌خواند و یکی از آن کسانی است که در عین حال که در هیات‌های دانشجویی مداحی می‌کند، در کنار آن حضور پررنگی در تشکل‌های دانشجویی دارد. او که ورودی سال ۹۳ دانشگاه امیرکبیر است، سابقه عضویت در شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان این دانشگاه را دارد و دبیر عقیدتی فرهنگی این تشکل بوده و حال عضو علی‌البدل و مسئول فرهنگی تشکیلات دفتر تحکیم وحدت  می‌باشد. این مداح جوان دانشجو به واسطه شغل پدرش که در تولید محصولات فرهنگی فعالیت می‌کرد از کودکی در هیات‌ها و جمع‌های مذهبی حضور داشته و از ۶ سالگی مداحی را نزد استاد حاج ماشاءا… عابدی (از شاگردان آیت‌ا… حق‌شناس) و حاج‌مهدی سماواتی آغاز کرده است. اعتقاد به ایجاد شعور حسینی در فضای کار تشکیلاتی و جنبش دانشجویی از مهم‌ترین اصول مداح دهه هفتادی کشورمان است. اعلام مواضع به‌موقع فرهنگی و سیاسی در زمان‌های مختلف و کار تشکیلاتی و در کنار آن مداحی در هیات رهروان شهدای دانشگاه صنعتی امیرکبیر که از تمامی طیف‌ها و سلیقه‌ها در آن حضور دارند و فعالیت می‌کنند و جمعیت بالایی را به‌عنوان مخاطب خود جذب کرده، بی‌تردید تاثیر‌گذاری این مداح و فعال دانشجویی را در بدنه دانشجویی بیشتر می‌کند.

خبرنامه دانشجویان

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 7

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

استاد رائفی پور: امام حسین را با "هیهات من الذله" معرفی کنیم، نه با قمه زنی!

د اکتبر 2 , 2017
  دانلود برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن [کل آراء: 0 میانگین: 0]Related Images:Visits: 7

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...