نور خورشید با پوست ما چه می کند؟

اشتراک گذاری :

نودیها:در گرمای سوزان تابستان، ساحل دریا و یا استخرهای روباز شما را به خود فرا می خوانند. اما اگر دقت نکنید و بیش از حد در معرض نور آفتاب قرار بگیرید، می تواند اثر پایدار روی پوست شما داشته باشد.


هنگامی که جوان هستید، دراز کشیدن در زیر نور خورشید ممکن است بی ضرر به نظر برسد. بدترین اتفاقی که در این زمان رخ می دهد این است که شما یک سوختگی را تجربه کنید که برای چند روز ناراحت کننده است. با این حال، هنگامی که سنی از شما می گذرد، این سوختگی های نامنظم نقش بزرگی در آسیب های پوستی ایفا می کنند. 

بیش از حد در معرض نور خورشید قرار گرفتن در درازمدت، آسیب را بدتر خواهد کرد. شناخت قدرت خورشید و تأثیر طولانی مدت آن بر روی پوست می تواند به شما در انتخاب شیوه زندگی سالم تر کمک کند که روند پیری را کند کرده و به حل مشکلات سلامتی کمک می کند.

چرا خورشید به پوست ما آسیب می رساند؟

هنگامی که شما از خانه خارج می شوید، پوست در معرض اشعه ماورای بنفش (UV) که توسط نور خورشید می آید، قرار می گیرد. این تابش اشعه ماوراء بنفش دلیل تیره تر شدن پوست تان است، اما اگر بدون هیچ محافظی برای پوست از خانه خارج شوید و بیش از حد در معرض نور خورشید قرار بگیرید، آفتاب سوختگی دردناک هم ممکن است رخ دهد. 

بدن شما یک سیستم دفاع طبیعی برای محافظت از اشعه UVدارد که ملانین نامیده می شود. نگران نباشید، ملانین چیزی است که به پوست شما رنگ می دهد. هنگامی که اشعه خورشید به پوست شما آسیب می رساند، بدن شما ملانین را به سلول های اطراف منتقل می کند تا نور UV را جذب کند و شما را  از آسیب بیشتر حفظ نماید.

کرم ضد آفتاب

در حالی که ممکن است احمقانه به نظر برسد که در یک روز ابری یا در پاییز و زمستان از کرم ضد آفتاب استفاده کنید، ولی باید گفت در چنین هوایی هم نور خورشید آسیب خود را می رساند

قرار گرفتن در معرض تابش اشعه ماوراء بنفش، نه تنها خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد، بلکه می تواند باعث ایجاد لکه های تیره، چین و چروک، کاهش کشش و تغییر رنگ در پوست شما شود. استفاده از کرم های ضد آفتاب روزانه می تواند به محافظت از پوست شما از این عوامل پیری کمک کند.

راهنمای استفاده از کرم ضد آفتاب

 افراد با پوست معمولی می توانند تا ۱۵ دقیقه زیر نور آفتاب قرار بگیرند، بدون آنکه دچار سوختگی شوند. در این جا به شما نشان می دهیم که با استفاده از کرم های ضد آفتاب با SPF های مختلف تا چند دقیقه می توانید بدون آفتاب سوختگی در زیر نور خورشید بمانید:

SPF 15  : 225 دقیقه

SPF 30  : 450 دقیقه

SPF 45  : 675 دقیقه

SPF 50  : 750 دقیقه

انواع اشعه UV

اشعه UVA: این اشعه ماوراء بنفش عمیقا به داخل درم (پوست) نفوذ کرده و باعث پیری زودرس آن می شود. این نوع اشعه قادر است از شیشه عبور کند. به همین علت حتی اگر قصد ندارید از خانه خارج شوید، باید از یک ضدآفتاب استفاده کنید.

اشعه UVB: در حالی که اشعه UVB نمی تواند به شیشه نفوذ کند، در روزهایی که  از خانه خارج می شوید، در معرض آن هستید. این اشعه موجب آسیب لایه های سطحی پوست می شوند و مسئول آفتاب سوختگی و سرطان پوست می باشد.

برای محافظت از پوست خود از هر دو نوع اشعه ماورای بنفش یک کرم ضدآفتاب با قدرت محافظتی بالا بزنید. ۱۵ دقیقه قبل از خارج شدن از منزل از آن استفاده کنید وSPF  آن بین ۳۰ تا ۵۰ یا بالاتر باشد.

۳۶۵ روز حفاظت 

حفاظت پوست از نور خورشید باید در تمام طول سال انجام شود. در حالی که ممکن است احمقانه به نظر برسد که در یک روز ابری یا در پاییز و زمستان از کرم ضد آفتاب استفاده کنید، ولی باید گفت در چنین هوایی هم نور خورشید آسیب خود را می رساند. این اشعه یUV است که به طور مستقیم از بالا به شما میتابد، پس باید نگران باشید. 

اشعه ماوراء بنفش می تواند از زمین منعکس شود و پوست شما را در معرض اشعه هایی از بالا و از آنهایی که از زمین خارج می شوند، قرار دهد. اگر شما یک روز زمستانی، فعالیتی را در فضای باز را انجام دهید یا سرتان را از آب خارج کنید، بازتابی از اشعه خورشید از آب، برف یا یخ می تواند خطر آفتاب سوختگی و آسیب جدی خورشید را افزایش دهد.

شاخص  UV

شاخص اشعه ماوراء بنفش (UVI) مقداری است که شدت اشعه ماورای بنفش (UV) را در محل و منطقه مورد نظر مشخص می‌کند.

گیاه آلوئه ورا در تسکین آفتاب سوختگی موثر است

این شاخص سطح غلظت UV را در مقیاس ۱ تا ۱۱ + نشان می دهد. هر چه مقدار این شاخص بیشتر باشد، قدرت تخریب پوست و چشم بیشتر است.

در اینجا به شما می گوییم که در هر شاخصی از اشعه ماورای بنفش، به چه وسایلی برای محافظت از پوست خود نیاز دارید و هر شاخصی چه میزان خطر دارد:

– شاخص اشعه بین ۱ تا ۲ : عینک و کرم‌های ضدآفتاب – خطر کم

– شاخص ۳ تا ۵ : عینک، کرم ضد آفتاب و کلاه – خطر متوسط

– شاخص‌ ۶ تا ۷ : عینک، کرم ضد آفتاب، کلاه و چتر –  خطر زیاد

– شاخص ۸ تا ۱۰ : عینک، کرم ضد آفتاب، کلاه، چتر، لباس پوشیده – خطر خیلی زیاد

– شاخص بیشتر از ۱۱: عینک، کرم ضد آفتاب، کلاه، چتر، لباس پوشیده – بیش از حد خطرناک

نکته: بهتر است تا حد امکان از ساعت ۱۰ صبح تا ۵ بعدازظهر از منزل خارج نشوید.

علائم ناشی از آسیب نور خورشید

آسیب ناشی از نور خورشید می تواند در انواع مختلفی از تغییر رنگ پوست خود را نشان دهد. در اینجا چهار نوع از رایج ترین آسیب های خورشید را به شما نشان می دهیم. بعلاوه چند روش معرفی می کنیم که می توانید آنها را رفع یا پیشرفت آنها را کند کنید.

آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی می تواند از خفیف تا شدید باشد. سوختگی ملایم همراه با درد و گاهی خارش پوست است، در حالی که سوزش شدید می تواند باعث التهاب، پوسته پوسته شدن و تاول آبکی شود. آفتاب سوختگی همچنین ممکن است خستگی، سرگیجه و تب را به همراه داشته باشد.

درمان: یک کمپرس سرد مانند یک حوله مرطوب را روی منطقه آسیب دیده قرار دهید. اگر درد باعث ناراحتی شدید شود، داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن یا آسپیرین می توانند مفید باشند. گیاه آلوئه ورا برای تسکین آفتاب سوختگی موثر است. ماساژ ژل خنک کننده این گیاه در بهبود سوختگی شما اثرگذار است. اگر به این گیاه دسترسی ندارید، استفاده از مرطوب کننده حاوی آلوئه ورا هم بسیار کمک کننده خواهد بود.

آکتینیک کراتوز

همچنین به عنوان کراتوز خورشیدی شناخته شده است. این مشکل پوستی با رشد و پوسته پوسته شدن خشن پوست همراه است. این رشد می تواند از اندازه بسیار کوچک تا ۳ سانتیمتر و دارای سایه های مختلف قرمز باشد. این عارضه اغلب بعدا در زندگی ظاهر می شود و معمولا بی ضرر است. اگر بیش از ۱۰ کراتوز فعال در پوست شما وجود دارد، توصیه می شود به دنبال مشاوره پزشکی باشید، زیرا ممکن است سرطانی شود.

قرار گرفتن در معرض آفتاب بیش از حد بدون حفاظت مناسب می تواند سرعت ایجاد چین و چروک را افزایش دهد که به تبع آن پوست تیره می شود

درمان: کراتوز اکتینیک می تواند خودبخود به مرور زمان ناپدید شود، اما ممکن است بازگشت کند. ممکن است دکتر از بین بردن این نقاط را پیشنهاد دهد (در صورت ایجاد مشکل). کرم موضعی ممکن است تجویز شود، اگر شما دارای نقاط کوچک بر پوست تان باشید و یا ممکن است روش انجماد اعمال شود، اگر شما دارای لکه های بزرگ تر باشید.

لکه های خورشیدی

همچنین به عنوان لکه های پیری شناخته می شود. تکه هایی از پوست رنگ قهوه ای دارد و اغلب در اواخر دهه ۴۰ یا اوایل دهه ۵۰ ظاهر می شود. این لکه ها هرگز حل نمی شوند. از آنجا که این لکه ها اغلب در اثر قرار گرفتن زیاد در معرض نور خورشید ایجاد می شوند، اغلب در صورت، گردن، شانه ها، دست ها و بازوها ها یافت می شوند.

درمان: در حالی که حذف لکه های خورشید از لحاظ پزشکی لازم نیست، ولی بسیاری از مردم برای زیبایی آنها را از بین می برند. انواع کرم های سفیدکننده در بازار وجود دارند که می توانند در طول زمان این لکه ها را از بین ببرند. شما می توانید با یک متخصص پوست در مورد درمان لیزری آنها صحبت کنید. این روش ها نسبتا بدون درد هستند.

چین و چروک

خطوط خنده، خطوط ماریونیتی و خطوط خفیف نامیده می شود. چین و چروک ها شکاف هایی هستند که در طول زمان در پوست شما ایجاد می شود. آنها بخشی طبیعی از پیری هستند و نتیجه انقباضات عضلات صورت می باشند، اما قرار گرفتن در معرض آفتاب بیش از حد بدون حفاظت مناسب می تواند سرعت ایجاد چین و چروک را افزایش دهد که به تبع آن پوست تیره می شود.

درمان: انواع کرم های ضد چین و چروک وجود دارد که ثابت شده است که در طول زمان خطوط چین و چروک را کاهش می دهند. بهترین کرم ها حاوی AHAs (آلفا هیدروکسی اسید) و رتینول هستند. علاوه بر کاهش چین و چروک، کرم ها با AHA ها کمک می کنند پوست تان تمیز و شفاف و هیدراته و روشن شود. 

اگر شما به دنبال یک جایگزین قوی هستید، با یک متخصص پوست درباره کرم رتینول صحبت کنید. هنگامی که کرم رتینول به صورت منظم استفاده شود، همان اثر AHA ها را دارد و همچنین تولید کلاژن را افزایش می دهد.

تبیان

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 10

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

آیندۀ حجاب در ایران !

ی جولای 30 , 2017
نودیها:از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز، حجاب در سطح جامعه دستخوش تغییراتی بوده است. انقلابی که هدفش اسلامی کردن قوانین و امور جاری کشور بود یکی از موضوعاتی که روی آن دست گذاشت و به اصلاح و اسلامی کردن آن قیام کرد حجاب یا همان نوع پوشش بانوان […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...