نماینده ایران در اسکار و حواشی آن

اشتراک گذاری :

نودیها : نقد فا :  در اتفاقی عجیب و ناگهانی، بامداد امروز نماینده سینمای ایران به مراسم اسکار ۲۰۲۰ معرفی شد. بدین ترتیب روابط عمومی سازمان سینمایی از قول سخنگوی هیأت معرفی فیلم ایرانی به اسکار اعلام کرد که فیلم مستند «در جستجوی فریده» به عنوان نماینده کشورمان در این مراسم مهم سینمایی حضور خواهد داشت.

در این خبر آمده که ابتدا از میان ۷۰ فیلم اکران شده که شرایط لازم برای شرکت در مراسم اسکار را داشتند، فهرستی متشکل از ۱۰ فیلم انتخاب شده و این فهرست در نهایت به سه فیلم قصر شیرین (رضا میرکریمی)، در جستجوی فریده (آزاده موسوی و کوروش عطایی) و متری شیش و نیم (سعید روستایی) تقلیل یافته است. 

 

 

سپس هیأت ایرانی شامل هنرمندان پیشنهادی خانه سینما: فرشته طائرپور (تهیه‌کننده)، فاطمه معتمدآریا (بازیگر)، ابوالحسن داودی (کارگردان)، تورج منصوری (فیلمبردار)، رسول صدرعاملی (کارگردان)، امیر اثباتی (طراح صحنه)، مرتضی رزاق کریمی (تهیه‌کننده) و مهرزاد دانش (منتقد) به همراه رائد فریدزاده (معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی و عضو حقوقی) فیلم مستند «در جستجوی فریده» را به عنوان گزینه نهایی ایران به اسکار معرفی کرده‌اند.

این انتخاب در حالی صورت می‌گیرد که انتقادهای بسیاری در فضای مجازی به آن صورت گرفته است، از جمله اینکه با توجه به فرصت باقیمانده ۴۰ روزه، چرا در انتخاب و معرفی نماینده ایران به اسکار تعجیل صورت گرفته است؟ معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی، دلایلی همچون تغییر شیوه معرفی فیلم به اسکار و فرآیند زمانبر ارسال اثر به آمریکا را ـ با توجه به محروم بودن ایران از خدمات پستی ـ بر شمرده است.

اما ایراد دیگری که به این انتخاب وارد می‌کنند، حذف فیلم‌هایی همچون «شبی که ماه کامل شد» و «متری شیش و نیم» است که شاید در عرصه بین‌الملل موفقیت بیشتری نسبت به یک مستند کسب می‌کردند. مستندی که در ایران هم به دلیل اکران در گروه هنر و تجربه، به خوبی دیده نشده است و سعی دارد با اکران اینترنتی، این نقیصه را جبران کند.

 

 

باید منتظر ماند و دید مستند سینمایی «در جستجوی فریده» می‌تواند موفقیت جهانی را برای ایران به ارمغان آورد یا خیر؟ شاید تنها استدلال انتخاب‌کنندگان «در جستجوی فریده»، داستان بدیع آن است: «فریده» ۴۰ سال پیش در حرم امام رضا(ع) رها می‌شود و بعد از انتقال به شیرخوارگاه، توسط زوجی هلندی به فرزندی گرفته شده و به هلند برده می‌شود. او که در طول این سال‌ها به‌خاطر ترس از سفر به ایران و تمایل نداشتن خانواده‌اش به وطن بازنگشته، چند سالی است از راه دور جستجویی را برای پیدا کردن خانواده واقعی‌اش شروع کرده و حالا برای اولین بار به ایران سفر می‌کند تا زادگاهش را ببیند و با سه خانواده که مدعی‌اند خانواده واقعی او هستند، ملاقات کند …

فارس

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 63

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

یکی از مضرات اینستاگرام

ی آگوست 18 , 2019
سایت نودیها ؛ “اینترنت” دسترسی آدم‌ها را به جهانی از اطلاعات راحت کرده است، امروزه روز کمتر کسی پیدا می‌شود که سروکاری با این تکنولوژی نداشته باشد؛ اینترنت نیز مانند هر چیز دیگری مزایا و معایبی دارد که بر کمتر کسی پوشیده است اما مسئله اصلی این است که ما […]
اینستاگرام

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...