نقش “کلسیم” در سلامت استخوان‌ها و بدن

اشتراک گذاری :

 

 

کلسیم یکی از املاح ضروری برای بدن محسوب می‌شود که در گذشته مهم​ترین نقش آن را استحکام دندان و استخوان می​دانستند، اما امروز نقش​های بیشتری از نظر متابولیسم بدنی و پیشگیری از بعضی بیماری‌ها به آن نسبت می‌دهند.

وی افزود: کلسیم به همراه فسفر، تعدادی از املاح معدنی و مقداری پروتئین، بافت استخوان را می‌سازند و دندان​ها و استخوان​ها مستحکم​ترین بافت​های بدن هستند.

کاراندیش عنوان کرد: کلسیم یکی مهم​ترین منابع در پیشگیری از پوکی استخوان است. دریافت کلسیم بویژه در دوره کودکی و نوجوانی که بافت استخوان در حال شکل​گیری است، بسیار ضروری است و در صورت شکل​گیری حداکثر استحکام استخوانی، احتمال ابتلا به بیماری پوکی استخوان کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به منابع کلسیم گفت: کلسیم در موادغذایی مختلف وجود دارد، اما مهم​ترین و غنی​ترین منبع آن گروه شیر و لبنیات بویژه شیر، ماست و دوغ است. برای جذب و مورد استفاده قرار گرفتن کلسیم در بدن به ویتامین D نیاز است که متاسفانه امروز در سطح کشور و بویژه استان خوزستان شاهد کمبود این ویتامین هستیم.

کاراندیش با اشاره به فرایند استخوان​سازی بیان کرد: شکل​گیری بافت استخوانی در سنین کودکی و نوجوانی بیشتر از تحلیل آن است. این دو فرآیند در بزرگسالی با هم برابر می‌شوند ولی در میانسالی به تدریج، تحلیل استخوان از ساخت آن پیشی می‌گیرد. کلسیم فراوان​ترین مینرال موجود در بدن است.

وی گفت: بدن ما تقریبا یک کیلوگرم کلسیم دارد. البته این میزان در افراد مختلف با استخوان​بندی متفاوت، فرق می​کند.

منبع:ایسنا

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 32

islammovie

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

بدترین مردمان!

ش آگوست 8 , 2015
        سخن‌چین در باطن خود حقارت و ذلت را احساس می‌کند و برای جبران شکست‌های درونی و رسیدن به اهداف شوم خود، متوسل به این حربه (سخن‌چینی) می‌شود. نمونه‌ بارز آن در صدر اسلام، وقتی منافقین از مقابله‌ رودررو با دین اسلام و پیامبر(صلی الله علیه و […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...