نقد و بررسی بازی جدید دوس اکس تحول بشریت Deus Ex Human Revolution

اشتراک گذاری :

قــدم زدن روی لــبـه تـیـغ
“تحول بشریت” روی مرز نازک بین یک بازی عالی و یک بازی ضعیف راه میرود !
نقد و بررسی کامل در ادامه مطلب

اولین تریلر بازی “دوس اکس : تحول بشریت” ، که یک ویدیوی از پیش رندر شده بود ، نوید یک بازی عالی می داد. گرافیکی دلنواز ، داستانی جدی و حماسی با دیالوگ های پرمحتوا ، مبارزات نفس گیر و متنوع ، موسیقی شاهکار … خلاصه این که یک نقطه ضعف هم دیده نمی شود. اما اخیراً با دیدن جدیدترین تریلرهای گیم پلی متوجه شدم نباید زود قضاوت کرد.
به نظر میرسد که “تحول بشریت” روی لبه تیغ حرکت میکند و همین مساله آدم را از پیش بینی عاجز میکند. همچنان خیلی از موارد خوبند اما در مورد بعضی ها نمی توان بحث کرد.
داستانی در قالب دنیای پست مدرنیسم
دنیایی که بازی در آن رخ میدهد ، دنیای جالبی نیست. تمام کشورها و مردمانشان دچار بی نظمی و هرج و مرج شده اند. دنیای بازی مدرن و پیشرفته است ، اما نه آن مدرنیسمی که ما در ذهن داریم و آنرا خوب می پنداریم. علم مثل همیشه ابزار قدرتی است تا قدرتمندان به کمک آن زور بگویند و دیگران اطاعت کنند.
اتفاقات بازی در سال ۲۰۲۷ رخ میدهد (خیلی قبل تر از نسخه اول) و شما نقش “آدام جنسن” را بازی می کنید ، مأمور سابق نیروهای ویژه که وظیفه اش حفاظت از یک مرکز سری و مهم به نام “صنایع سریف” است. این مرکز یکی از بزرگترین مراکز مربوط به تقویت اجزای بدن انسان بحساب می آید. اما وقتی نیروهای ویژه به این مرکز حمله میکنند و تعداد زیادی از دانشمندانی را که باید از آنها محافظت میکردید میکشند ، همه چیز تغییر میکند. شما که در این حمله به شدت مجروح می شوید برای زنده ماندن مجبورید تغییرات مکانیکی را بپذیرید. در حالی که متخصصان تبدیل انسان ها به ابرانسان ها هر روز ورزش کاران ، سربازان و جاسوسان بیشتری را به ابرسرباز تبدیل می کنند ، متوجه میشوید که فردی با تلاش بسیار زیاد قصد دارد تا تحول بشریت را در مسیری خاص هدایت کند . این وظیفه شماست تا این مسیر را دنبال کرده و مسبب آنرا پیدا کنید ؛ و در این راه تمامی تصمیمات شما اثرگذار خواهد بود. داستان بازی از چند لحاظ قابل تأمل است. دید فلسفی و توجه سازندگان به بعضی از مفاهیم انسانی و اجتماعی ، داستان بازی را قدرتمند کرده است. اما با این حال بازی همان داستان تکراری نجات دهنده دنیا را روایت میکند.
پیرو نیاکان
تحول بشریت تا حدود زیادی مشابه و وفادار به نسخه های پیشین خود است. برای مثال همچنان دوربین پیش فرض بازی در حالت اول شخص است. یا اگر عمیق تر مقایسه کنیم از نظر ماهیتی نیز یکسان هستند. یعنی در “دوس اکس ۱و۲” تعداد مسیرها و انتخاب هایی که می توانستید داشته باشید بسیار زیاد بود. مخصوصاً نسخه اول که در زمان خودش شاهکاری بود.
در تحول بشریت نیز انتخاب ها و مسیرهای مختلفی که می توانید طی کنید همچنان وجود دارند. برای مثال در همان اوایل بازی باید به مرکز کنترل سریف بروید تا صفحه نمایش عینک و در نتیجه “اچ یو دی” بازی را درست کنید. وقتی وارد ساختمان می شوید مسوول پذیرش راه های مختلفی زیادی به مشا نشان می دهد. می توانید یک ضرب به سراغ دانشمند مورد نظر بروید و عینک را درست کنید ، یا به اتاق رئیس بروید و گفت و گویی با او داشته باشید. می توانید تمام ساختمان را بگردید و غیره. در واقع اینکه چگونه از وقت خود در بازی استفاده کنید کاملاً در دست شما خواهد بود.
مبارزات بازی نیز اینچنین هستند. یعنی برای هر مسیری که مبارزه ای در کار است می توانید سه روش مختلف انتخاب کنید ؛ تهاجمی ، مخفی کاری و ترکیبی. در حالت تهاجمی باید به دل دشمن بزنید. در این حالت قابلیت های دست های مکانیکی آدام نیز بیشتر بکار می آیند و می توانید دشمنان را از نزدیک و با حرکات زیبایی بکشید. بخش اکشن بازی در آخرین تریلری که منتشر شد چنان جالب نبود و انتظارات را آنچنان برآورده نکرد. در دو حالت تهاجمی و مخفی کاری عامل موفقیت شما قابلیت های خودتان است. اما در حالت ترکیبی تاکید بر روی سلاح ها و قابلیت های خاص آدام است که به شما برتری می بخشد.
در مجموع به نظر می رسد سازندگان تلاش زیادی برای به تعادل رساندن این سه حالت داشته اند. یعنی اگر هرکدام از روش ها را انتخاب کنید واقعاً تفاوت در سبک مبارزه را مشاهده خواهید کرد.
با این که اثر جرمی برای شروع خود ، نیم نگاهی به سری دوس اکس نیز داشته ، اما در مجموع سبک بازی “تحول بشریت” مشابه اثر جرمی است. یعنی به جز بخش مبارزه عناصر نقش آفرینی نیز در بازی خواهیم یافت که در حال حاضر معلوم نیست همانند اثر جرمی آبکی خواهند بود یا نه.
برای افزایش یا ارتقای قابلیت های خود نیاز به میزان معینی “پراکسیس” دارید. برای مثال می توانید ارتقای “دید هوشمند” را بگیرید که همانند دید بتمن در “تیمارستان آرکام” به شما اجازه می دهد دشمنان را از پشت دیوار مشاهده کنید.
گرافیک و صدا
برای گرافیک بازی از موتور مشهور اسکوئرانیکس یعنی “کریستال انجین” استفاده شده است. نکته ای که اذیت میکند انیمیشن بسیار بد دشمنان هنگام مردن و افتادن بر روی زمین است. البته شاید هنوز انیمیشن این بخش ساخته یا تکمیل نشده باشد.
موسیقی بازی تنها بخشی است که از الآن می توان در موردش قضاوت کرد. موسیقی هیچ چیز کم ندارد. تم اصلی موسیقی متن بازی از حالا معرفی شده و واقعاً زیباست. بقیه موسیقی ها نیز براساس این تم بسط داده شده اند. در مجموع موسیقی عالی است.
برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 76

islammovie

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

دانلود ربنای حامد زمانی تصویری

پ آوریل 16 , 2015
بسم الله الرحمن الرحیم – برای  دادن به ربنای زیبای حامد زمانی به صورت تصویری به ادامه بروید. برای پخش و یا بارگیری صوت ربنا اینجا کلیک کنید.   دانلود روی رایانه This page requires Adobe Flash Player برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن [کل آراء: 0 […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...