نقد محتوایی سریال ایرانی پنج کیلومتر تا بهشت

اشتراک گذاری :

بسم الله الرحمن الرحیم –نقد فا – سریال پنج کیلومتر تا بهشت در ماه رمضان چند سال قبل  پخش شد و بعد از پخش سریال حواشی بوحود آمد که لزوم توجه بیشتر از جهت محتوایی در اینگونه سریالها بیشتر حس شد :

اخبار خودکشی ها :

ابراز تاسف کارگردان از خودکشی پسر ۱۲ ساله

خودکشی ۲ پسر ۱۲ ساله تحت تاثیر سریال پنج کیلومتر تا بهشت

یک (اقدام به خودکشی) دیگر به تقلید از”۵ کیلومتر تا بهشت”

نظر حاج آقای عالی در سمت خدا :

                                                                                             

دانلود برنامه سمت خدا که پیرامون همین موضوع صحبت میشه توسط حاج آقای عالی

 

احادیثی در مورد خودکشی :

-‌ حضرت علی(ع) فرمود: <مومن ممکن است به هر نوع مرگی بمیرد، اما خودکشی نمی‌کند. پس کسی که بتواند خون خود را حفظ کند و با این وجود از قاتل خود جلوگیری نکند تا کشته شود، قاتل خود خواهد بود.>??

– امام باقر(ع) فرمود: <به درستی که مومن به هر بلایی مبتلا می‌شود و به هر قسم مردنی می‌میرد، جز اینکه او خود را نخواهد کشت.>??

– امام صادق(ع) فرمود: <کسی که عمدا خود را بکشد، برای همیشه در آتش جهنم خواهد بود؛ چون خدای تعالی فرموده است: <ولاتقتلوا انفسکم ان‌الله کان بکم رحیما و من یفعل ذلک عدوانا و ظلما فسوف نصلیه نارا و کان ذلک علی‌الله یسیرا> یعنی: خودتان را نکشید، همانا خداوند نسبت به شما مهربان است و هرکس از روی دشمنی و ستمگری چنین کاری کند ‌‌[یعنی خود را آلوده خوردن اموال دیگران به ناحق سازد و یا دست به انتحار و خودکشی بزند]‌‌‌‌ پس او را به زودی در آتش دوزخ درآوریم و این کار برای‌خدا آسان است.>??

– در <تفسیر عیاشی> تالیف <محمدبن مسعود سمرقندی> آمده است: حسن بن زید از پدرش از علی‌بن ابی‌طالب(ع) روایت کرد که فرمود: <من از رسول خدا(ص) از مساله جبیره?? پرسیدم سئوالم این بود که صاحب این جبیره چگونه وضو بگیرد و اگر جنب شد چگونه غسل کند؟ حضرت فرمود: همین مقدار کافی است که دست خود را که به آب وضو و غسل تر شده است برروی جبیره بکشد، هم در وضو و هم در جنابت. عرضه داشتم: حال اگر این ماجرا در هوای سرد و یخبندان اتفاق بیفتد و صاحب جبیره از ریختن آب بربدن خود بترسد، چه باید کرد؟ پیامبر(ص) در پاسخ من این آیه را قرائت کردند: ولاتقتلوا انفسکم ان‌الله کان بکم رحیما؛ یعنی خودتان را نکشید همانا خداوند نسبت به شما مهربان است.>??

همانطور که مشهود است، براساس روایات و اخبار معصومین(ع) خودکشی جایز نیست.

در کتب روایی، احادیث متعددی وجود دارند که براساس آنها یک فرد مومن، استوار و محکم و در عین حال انعطاف‌پذیر است. در واقع، انسان مومن به هیچ‌وجه در مقابل مشکلات کمر خم نمی‌کند و هرگز در برابر حوادث ناگوار روزگار تن به خودکشی نمی‌دهد. امام صادق(ع) فرمود: <المومن کالجبل الراسخ لا تحرکه العواصف> یعنی: مومن مثل کوه استوار است، هیچ مصیبتی او را تکان نمی‌دهد. در حقیقت، هرچه باران و برف ببارد و هرچه طوفان شدید باشد، کوه از جای خود تکان نمی‌خورد. مومن نیز همچون کوه پابرجاست و هیچ حادثه و مصیبتی او را دگرگون نمی‌کند.‌

همچنین امام صادق(ع) در روایت دیگری فرمودند: <المومن کالسنبله> یعنی: مومن مثل شاخه گندم می‌باشد. بدیهی است که شاخه گندم قابل انعطاف بوده و هر قدر که باد تند و شدید باشد، نمی‌تواند آن را از ریشه درآورد.??

جمع بین دو حدیث فوق چنین می‌شود که مومن درحالی که مثل شاخه گندم انعطاف‌پذیر است، همچون کوه نیز پابرجاست. بنابراین انسان مومن هرگز خودکشی نمی‌کند، زیرا همیشه به رحمت و کمک خداوند متعال امیدوار بوده و همواره در کارها <متوکل> می‌باشد و همانطور که خداوند فرموده است: <ان‌الله یحب المتوکلین> یعنی: به درستی که خداوند توکل‌کنندگان را دوست دارد. (آیه ??? سوره آل‌عمران)

نوشته کامل خودکشی از دیدگاه قرآن و فقها در اینجا

نقد فا :

 فیلمسازی و سریال سازی کار هر کسی نسیت و علتش معلوم است ، فیلمساز باید به جز آن که تکنیک بلد است که ضعفهای تکنیکی هم کم نیست باید در موردی که فیلم میسازد اطلاعات داشته باشد تا فکر مردم نسبت به مولفه های اعتقادی و ایمانی خدشه دار نشود.

 اینگونه نگاهها جایی نه در تفرکات ایرانی ما دارد و نه در تفکرات اسلامی ما ، بهتر است بگویم مخلوط است یعنی ممکن است قسمتهایی باشد که اسلامی هم باشد اما مخلوط شده است. البته فاجعه این سریال آن جایی است که یک روح از دختری که خودکشی کرده با این پسر با هم دوست هم میشوند و کار به عشق و عاشقی میکشد. خدا رحم کرد اگر سریال نود قسمتی بود شاید کار به ازدواج و مراسم عروسی و پارتی و اینها می کشید.

خودکشی دو نوجوان از جمله تاثیرات مستقیمی بود که این سریال گذاشته بود و متاسفانه از جها محتوایی بسیاری از آن چیزی که در فیلم دیده شد تایید نشد . مثلا اینکه مفهومی به عنوان روح سرگردان و اینها اصلا رد شده است و شخص بعد از مرگ در یک مسیر قرار میگیرد. بهتر است مسئولان سازماهن دیگر این سریال را از شبکه های برون مرزی مثل آی فیلم پخش نکنند که مایه آبروریزی است برای ما نزد آنها.

واقعا یک نفر در سازمان عریض و طویل صدا و سیما نیست یک فکری به حال اینگونه مسایل کنه ؟

اگر قرار باشه آن چه غربی ها به صورت خرافی تحویل جامعه میدهند در زدن دین ما هم آن گونه عمل کنیم که خیلی بد میشود.

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 13

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

نقد سریال ایرانی پایتخت ۲

س آوریل 9 , 2013
بسم الله الرحمن الرحیم – نقد فا – برای اینکه در تلویزیون و آن هم سریال های مناسبتی مخاطب داشته باشی ، دو راه دارد ، یا به زبان غریزه و هجو سخن بگویی و یا به زبان مردم سخن بگویی. ما متاسفانه معمولا راه غریزه و هجو را بر […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...