نقد فیلم محمد‌(ص) مجید مجیدی

اشتراک گذاری :

به نام حق – وقتی وارد سالن سینما می شدم انتظار یک فیلم شاعرانه ی بی روح را داشتم و تصمیم داشتم در صورت درست بودن فکرم کمی بخوابم.

صحنه های آغازین فیلم کم کم داشت چیز جدیدی را نشان می داد همه چیز جدید بود نورپردازی ، جلوه های ویژه ، صدا و موسیقی همه چیز با آن چه در سینمای ایران تا به امروز دیده بودم فرق داشت از این ها که بگذریم و سعی می کنم در بخش پایانی اشاراتی داشته باشم می خواهم در مورد مسئله ی دیگری بنویسم و آن روح فیلم بود.

حضور رسول خدا را با تمام وجودم حس کردم در تمامی صحنه هایی که رسول خدا را از بدو کودکی تا سکانس های پایانی فیلم می دیدم این احساس بیشتر در من زنده می شد این ارتباطی که کارگردان خودش گرفته بود و این منتقل شد. چند صحنه بسیار زیبا در فیلم بود که به انصاف فقط یک کارگردانی مثل مجیدی می توانست در بیاورد. صحنه ی معرفی نام پیامبر در میان مردم ، صحنه ی گیر کردن لباس پیامبر به آن گل سخت و خاردار بیابانی ، صحنه ی اولین حضور در غار حراء ، صحنه ی بازگشت به مکه و شنیدن صدا از کعبه ، صحنه ی ماهی ها و… اگر بخواهم نام ببرم شاید نوشته ام طولانی شود. گمان کنم آن هایی که فیلم را دیده اند حتما تصدیق می کنند. این روح داشتن فیلم خیلی مهم است در همین چند سال اخیر چندین فیلم از پیامبران الهی در هالیوود ساخته شد ولی هیچکدامش با تمام اینکه از جهت تکنیکی بسیار عالی هم بودند به این فیلم و بهتر بگویم گرد پای این فیلم از جهت روح داشتن رسیدند و اصلا روحی نداشتند.

حال کمی در مورد مسایل فنی بنویسم. اولا من توصیه می کنم همه فیلم را ببینند در سینما هم ببینند این فیلم ارزش چند بار دیدن را هم دارد.

طولانی بودن فیلم گرچه ضربه ای به جذابیت نمی زند و تا لحظه آخر شما فیلم را دنبال می کنید اما من کلا مخالف طولانی بودن فیلم هستم چون بالاخره از کیفیت فیلم کم نشود از کیفیت مخاطب کم می شود! یعنی مخاطب خسته می شود.

جلوه های ویژه در برخی از صحنه ها در قد و قواره این فیلم نیست و توقع بیشتری می رفت مثل پرنده های اول فیلم.

برخی از بازیگران و انتخاب آن ها می توانست بهتر باشد مثلا ذهنیت مخاطب از محسن تنابنده و نقش نقی معمولی در پایتخت با یک یهودی کمی تناقض دارد. البته انتخاب بازیگران شجاعانه بوده و جواب هم داده.

موسیقی فیلم در حد عالی است البته چیز جدیدی ندارد یعنی نوآوری خاصی ندارد ولی برای این فیلم است.

باید منتظر بود و دید ادامه این فیلم چه می شود چون حقیقتش من یه مقداری با فلش بکی که زده شد مشکل دارم به نظرم می شد قسمتهای بهتری از تاریخ انتخاب بشه.

مرتضی حیدری

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 3

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

رهبری:مذاکره با آمریکا یعنی نفوذ

چ اکتبر 7 , 2015
دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با رهبر انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جمعی از خانواده های آنان و همچنین خانواده های شهدای این نیرو، با اشاره به […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...