نقد انیمیشن “دزدان دریایی ! گروه نا مناسب” The Pirates! Band of Misfits

اشتراک گذاری :

۴۰۲۰-نقد فیلم – نقد فیلم خارجی

بسم الله الرحمن الرحیم – نقد انیمیشن The Pirates! Band of Misfits را در ادامه بخوانید.
نام لاتین:  The Pirates! Band of Misfits

نام فارسی : دزدان دریایی ! گروه نامناسب

کارگردانان : پیتر لرد – جف نیوایت

قبل از نقد فنی و محتوایی انیمیشن در این انیمیشن تحریفی تاریخی وجود دارد که از آن دو مهم تر است.

 

تحریف های تاریخی

این فیلم دو تحریف دارد که هر دو در مورد ایران است. اولی که شاید حالا نتوان گفت تحریف اما نادیده گرفتن ایران است که در قسمت بعدی میبینید که در نقشه هم این طور کار شده . جالب اینجاست در نقشه گوگل هم دریای عربی و خلیج عمان است اما خلیج فاری نیست این یکجور به حساب نیاوردن است.

 

دومین تحریف نقشه ایران است وقتی در قسمتی از انیمیشن گزارشی را به ملکه از کشور گشایی و وحشی گریهای انگلیس میدهند نقشه ما تحریف شده است. در توضیحات کاراکتر در انیمیشن هم اشاره به چین میشود و این به ذهن متبادر میشود که ایران یک کشور بسیار کوچک بوده است.

نام آسیا را در کنار پرشیا در نقشه می بینیم.

نقد فنی

از جهت فیلمنامه ، خط تعلیق انیمیشن خیلی قوی نیست و آن طور که باید و شاید کشش لازم را برای دیدن آن تا به آخر ندارد. اگر شوخیهای گاه و بیگاه نبود. ضعف خط تعلیق بیشتر دیده می شد. به طور کلی فراز و نشیبهای فیلمنامه جای خودش نیست.

تکنیک به کار برده شده و تاکید کارگردانان برای استفاده نکردن از سه بعدی در اشیاء صحنه نقطه قوتی محسوب میشود. مثلا در آخر انیمیشن کف زیادی تولید شده که سه بعدی نیست.این تاکید تا به جایی میرسد که کف لیوانهایی که در دست دارند هم طراحی شده . البته تجربه تیم سازنده در والاس و گرومیت خیلی به کمکشان آمده و حس همان کار در این کار هم دیده میشود. نوع خاصی از تصویر برداری و بازی با خمیر های عروسکی . از جهت سرعت فریم ها هم همان تکنیک استفاده شده.

استفاده از فانتزی و تولید شوخی های که در صحنه خیلی فانتزی اتفاق میفتد تنها جذابیتی بود که میتوان به آن تکیه کرد.

نقد محتوایی

تحریفهایی که به آن اشاره شد را میتوان در محتوای فیلم دسته بندی کرد که در این گونه کارها که توقع حرفه ای بودن است یک ایراد عمده محسوب میشود. انصافا در این فیلم دزد دریایی که برعکس فیلمها و انیمیشن هایی که غربیها ساخته اند چهره مخوفی محسوب میشود اینجا خوب تلطیف شده. البته آن کشورگشایی که برای ملکه تشریح میشود قطعا دزدیه بزرگتری است از دزدی دریایی. مثلا انگلستان نزدیک به ۱۵۰ برابر خاک کشور خودش را غصب کرده و قتل عام ها و جنایات بسیاری در این راه انجام داده از جمله یکی از بزرگترین کشتارهای تاریخ همان کشتار بومیان آمریکا و یا کشتار بومیان استرالیاست.

دزدان دریایی اینجا خیلی رو سفید در از این کشور ها مخصوصا انگلیس هستند. هیچکس دزدان دریایی را تایید نمیکند اما این دزدان دریایی که در فیلمها و انیمیشنها هست آمده است تا حقیقت دزدان بزرگ دریایی و زمینی و هوایی تاریخ را از ذهن بشر پاک کند.

جدای از این تفکرات ضد دینی که در فیلم ترویج میشود هم حتی ربطی به مسیحیت هم ندارد . آن خدایان و الهه هایی که در فیلم هم صحبت از آن میشود و هم در نقشه آنها را میبینیم یک تفکر منحرف مربوط به قبل از قرون وسطی در غرب است.

خدایی که باد را به جریان میاندازد و چندین خدا و الهه دیگر

چند خدایی که اساسا یک مفهوم شیطانی برای بشر آن روز و امروز محسوب میشود. در این انیمیشن تبلیغ بسیاری از آن میشود . تحریف گسترده تاریخ و حقاقیق الهی در پرده طنز از دیگر مشکلات این کار است.

مرتضی حیدری

 

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 1 میانگین: 4]

Related Images:

Visits: 16

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

نقد فیلم کشتی جنگی battleship

چ مارس 13 , 2013
۳۹۸۹بسم الله الرحمن الرحیم نام فیلم : کشتی جنگی battleship (به معنای ناو هم میتواند باشد) کارگردان : پیتر برگ نویسندگان : اریک هابر – جان هابر نمره سایت اسلام مووی : ۵.۷ از ۱۰ نقد فنی مهم ترین نکته فنی فیلم جلوه های ویژه فیلم است. این تیم همان […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...