نظر هنرمندان در مورد توافق هسته ای؟/‌فریدون آسرایی،پوران درخشنده،امین زندگانی‌و…

اشتراک گذاری :
 این روزها مباحث هسته‌ای و اخبار مربوط به مذاکرات، مهمترین بحث جامعه و رسانه‌های ایران است و با توجه به اخباری که هر روزه در خصوص مذاکرات هسته ای منتشر می شود همه مردم نگران و منتظر نتیجه این مذاکرات هستند و درباره آن نظرهایی دارند. در این بین هنرمندان سینما و تلویزیون نیز از این قاعده مستثنی نیستند و نظراتی در این مورد دارند، نظراتی که البته انتشارشان در هفته‌های گذشته با واکنش‌های بسیار تندی هم از سوی رسانه‌های حامی دولت مواجه شده است.
 گفتگوهای زیر بخشی از واکنش‌های هنرمندان به اخبار مذاکرات هسته‌ایست که بسیاری از آنها ابتدا در خبرگزاری نسیم منتشر شده است و خواندن‌شان خالی از لطف نیست:
مرضیه برومند: غیرت من اجازه نمیدهد خارجی‌ها از مراکز نظامی‌مان بازرسی کنند 
کارگردان فیلم شهر موشها گفت: ما از یارانه انصراف دادیم و و نمی دانستیم قرار است اوضاع اقتصادی بدتر بشود.
برومند ادامه داد: من سراغ دارم عده ای از آدمهایی را که با وجود تنگناهای اقتصادی با حسن نیت رفتند و از یارانه انصراف دادند ولی نمی دانستند که قرار است هزینه های آب و برق و انرژی مدام بالا برود و الان به مشکل برخورده اند و نمی توانند زندگی شان را بچرخانند و با یک تناقض مواجه شده اند.
وی افزود: بالاخره ما می دانیم که بخشی از مشکلات کشور ناشی از تحریمهایی است که تحمیل شده و این گره باید باز شود؛ از طرفی غرور و غیرت ملی من می گوید این چه معنا دارد که خارجیها بیایند از تاسیسات دفاعی ما بازرسی کنند و با دانشمندان ما مصاحبه کنند و از طرفی دیگر دوست دارم همتی صورت بگیرد تا مشکلات معیشتی مردم هم حل شود و تنگناهای اقتصادی مرتفع شود و صلح و دوستی میان همه ملتها برقرار شود چرا که مردم از ناعدالتی خسته شده اند.
کارگردان فیلم شهر موشها در پایان اضافه کرد: آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است و ما ثابت کرده ایم که اهداف صلح دوستانه داریم و به هر حال معتقدم این گره باید به نحوی که منافع ملی ما خدشه دار نشود باز شود.
جلیل سامان: نگرانم که مساله هسته‌ای تنها بهانه‌ای برای غرب باشد 
جلیل سامان فیلمساز؛ سریال‌ تحسین‌شده‌ی «ارمغان تاریکی» در خصوص دو شرط بازجویی از دانشمندان هسته ای و بازرسی از تاسیسات دفاعی کشور از سوی ۵+۱ برای توافق هسته ای گفت: نگرانی که برای من به عنوان یک شهروند ایرانی ایجاد شده این است که در ظاهر مسئله آنها به دلیل مسئله هسته ای محدودیتهایی برای ما ایجاد کرده اند اما در واقع شاید پشت پرده موضوع چیز دیگری باشد و آنها اصولا با موجودیت انقلاب ما مسئله داشته باشند و موضوع هسته ای فقط بهانه ای برای رسیدن به هدف اصلی آنها باشد.
سامان با اشاره به این سوال که  تعلیق هسته ای و کاهش ذخایر اورانیوم غنی شده یا معدوم کردن این ذخایر اگر منجر به کم کردن فشارهای آنها بشود آیا این اهرم به بهانه های دیگری غیر از هسته ای نمی تواند مجددا مطرح شود افزود:  این نگرانی برای شخص من وجود دارد که آیا آنها پس ا ز حل فرضی مسئله هسته ای مسئله حقوق بشر یا کمک به مردم غزه یا حزب الله لبنان را مطرح نخواهند کرد؟
او ادامه داد: ترس من این است که ما زیر بار تعهدات هسته ای که آنها دیکته می کنند برویم و آنها هم مقداری از محدودیتها را کاهش دهند اما آیا نمی توانند بگویند خب حالا بیایید درباره حقوق بشر مذاکره کنیم وگرنه دوباره شما را تحریم خواهیم کرد.
سامان تصریح کرد: به نظرم اگر قرار است توافقی صورت بگیرد باید در آن لحاظ شود که آنها دیگر حق نداشته باشند به بهانه های دیگر به این تحریمها متوسل شوند و اگر بهانه های دیگری وجود دارد خب همین حالا آن را حل و فصل کنند.
فریدون آسرایی: آیا ۵+۱ اجازه بازدید از مراکز نظامی خودشان را می‌دهند؟ 
فریدون آسرایی خواننده مطرح موسیقی پاپ نیز درباره اظهار نظر جدید گروه ۱+۵ مبنی بر بازدید از مراکز نظامی کشور گفته است: همیشه در طول تاریخ ما شاهد این زورگویی های بعضی قدرت ها بوده ایم و این چیز جدیدی نیست. ولی با توجه به تمام این زورگویی ها و زیاده خواهی ها آقای روحانی و تیم ایشان به نظر من رویکرد تعاملی خوبی با دنیا برقرار کرده اند  ولی خب بعضی حرف ها واقعا زور است و نمی شود پای آن ایستاد.
وی افزود: آن قدرت ها ادعا دارند که ما نگران این هستیم که شما بخواهید بمب هسته ای درست کرده و از آن استفاده کنید و یا اینکه نگران این هستند که ما گفته ایم اسراییل باید نابود شود. البته ما همیشه مخالف صهیونیست ها بوده ایم  و درواقع ساخت بمب هسته ای جزء سیاست های ما نیست .
آسرایی درباره بازدید از مراکز نظامی کشور هم گفت: مسئله مهمی که وجود دارد این است که این گروه ۱+۵ که از ما درخواست بازدید مراکز نظامی را خواسته اند، آیا به مسئولین آژانس اجازه بازرسی از مراکز نظامی خودشان را می دهند؟ اگر این بازدیدها فقط مخصوص کشور ماست که خب زورگویی  آنها را می رساند.
همچنین این خواننده موسیقی درباره جنگ های منطقه گفت:  ای کاش این مذاکرات به مذاکرات صلح تبدیل می شد و جلوی این همه جنگ دراطراف ما را می گرفت که اگر با دقت بیشتری به اهداف این جنگ ها بنگریم، می فهمیم که تمام سود این جنگ ها به کارتل های اقتصادی و کارخانجات اسلحه سازی آمریکا و اسراییل غرب ختم می شود.
پوران درخشنده: بازرسی غربی‌ها از مراکز نظامی توهین به غرور و حیثیت ملی است
پوران درخشنده با تأیید گزاره برگ ملی، گفت: بازرسی غربی‌ها از مراکز نظامی توهین به غرور و حیثیت ملی ایران اسلامی است و ما هنوز خاطره ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان را از یاد نبرده‌ایم.
پوران درخشنده، کارگردان مطرح کشور با تأیید گزاره برگ ملی اظهار داشت: غربی ها حق بازرسی از مراکز نظامی ما را ندارند چرا که آنها سابقه خوبی ندارند و ما هنوز خاطره تلخ ترور دانشمندان هسته ای کشورمان را از یاد نبرده ایم.
وی افزود: گروه مذاکره کننده۱+۵ حق ندارد از مراکز نظامی کشور بازدید کند چرا که تمامی کشورها دارای مراکز نظامی هستند و هیچ بازرسی بر آنها صورت نمی گیرد؛ پس دلیلی برای بازدید آنها از مراکز نظامی ما وجود ندارد.
درخشنده، بازرسی غربی ها از مراکز نظامی را توهین به غرور و حیثیت ملی ایران اسلامی دانست و گفت: قطعا ملت بزرگ ایران چنین اجازه ای به زیادی خواهی گروه ۱+۵ نخواهد داد.
وی ادامه داد: ملت ایران در طول تاریخ صلح طلبی را ثابت کرده است و همواره به دنبال ارتباط خوب با جهان است اما متأسفانه طرف های مقابل با زیادی خواهی های خود موجب سلب اعتماد ما از آنها شده اند.
زنوزی جلالی: اگر در مقابل آمریکا عقب بنشینیم درخواست دستگیری دانشمندانمان را نیز می‌دهند  
فیروز زنوزی جلالی نویسنده مطرح کشور و برنده جوایز ادبی جلال آل‌احمد و  قلم زرین نیز با بیان اینکه قطعا درخواست بازدید از مراکز نظامی و بازجویی از دانشمندان هسته ای کشورمان زیاده خواهی است، گفت: در تمام دنیا عرف اینگونه است که افراد و کارشناسانی که در مقام های حساس قرار دارند، حتی اسامی شان نیز محرومانه خواهد بود.
وی با اشاره به ترور دانشمندان هسته ای اظهار داشت: آمریکا دانشمندان هسته ای ما را ترور کرد و اجازه بازجویی از دانشمندان هسته ای به آنها اصلا با عرف جهانی همخوانی ندارد.
این نویسنده کشورمان تصریح کرد: اگر در مقابل آمریکایی ها یک قدم عقب بنشینیم حتما می گویند که می خواهند دانشمندان هسته ای مان را دستگیر کنند؟! باید این سوال را پرسید که کدام کشور حاضر است اسامی سرمایه های فکری خود را در اختیار دیگران قرار داده تا از آنها بازجویی کنند؟
زنوزی جلالی با بیان اینکه باید در مقابل آمریکایی ها جدی تر باشیم و محکم بایستیم، ادامه داد: تصورم این است که دشمنان تیری را در تاریکی می اندازند؛ از این رو باید جدیت خود را به انها اثبات کنیم تا متوجه شوند که ما به هیچ وجه اصل شوخی نیستیم.
وی با اشاره به تسلیحات هسته ای رژیم صهیونیستی افزود: این رژیم بمب هسته ای و تشکیلات پنهان و آشکار زیادی دارد و در همه امور نیز دخالت می کند؛ با این حال این رژیم اجازه می دهد که دیگر کشورها از آن درخواست بازدید از مراکز نظامی و بازجویی از دانشمندان اش را بدهند.
صحرایی: علی‌رغم اختلافات سیاسی در کشور همه اقشار با زیاده‌خواهی‌های آمریکا مخالف‌اند 
اکبر صحرایی، نویسنده کتاب «حافظ هفت» سفرنامه رهبرانقلاب به شیراز، با بیان اینکه اصل وارد شدن خدشه به منافع ملی هر کشوری از سوی مردم آن کشور قابل قبول نیست, گفت: زیاده خواهی های آمریکا برای گرفتن امتیاز حداکثری از کشورمان است و طبیعتا زیاده خواهی های آمریکا مقاومت تیم مذاکره کننده را می طلبد.
وی ادامه داد: بحث بازدید از مراکز نظامی در کشور عراق نیز اتفاق افتاد که در نهایت منجر شد آمریکا در حمله به این کشور از این مسئله استفاده کند و قطعا بازدید از مراکز نظامی و همچین بازجویی از دانشمندان هسته ای خط قرمز ما محسوب می شود.
این نویسنده کشورمان با بیان اینکه خط قرمز مردم برای هنرمندان اولویت به شمار می رود، افزود: علی رغم وجود اختلافات سیاسی در کشور همه گروه ها و اقشار مختلف مردم در خصوص مسائلی چون بازدید از مراکز نظامی و بازجویی از دانشمندان هسته ای کشور هم نظر هستند.
صحرایی گفت: قطعا همه آحاد مردم با زیاده خواهی های آمریکا مخالف هستند و با این رفتار آمریکایی ها مقابله می کنند.
امین زندگانی: هیچ کشوری حاضر نمی‌شود کسی از مراکز نظامی‌اش بازدید کند
امین زندگانی؛ بازیگر سینما و تلوزیون کشور با توجه به مرحله حساسی که پرونده هسته ای ایران در مذاکرات با ۵+ ۱ با آن مواجه است گفت: به عنوان یک ایرانی فعال در حوزه فرهنگ و هنر کشور من فکر می‌کنم که حتما این عزیزان( تیم هسته ای) مصالح و منافع ملی را با آن تخصصی که دارند رعایت می‌کنند و در حقیقت زیر بار  قواعدی که برای کشوری خاص تعریف شده و موجب تحقیر ملت ایران می شود نمی روند.
وی خاطرنشان کرد: البته من اطلاع کافی از قواعد بین المللی ندارم اما بازرسی از مراکز نظامی را هم منطقی نمی‌دانم چون فکر می کنم هیچ کشوری حاضر نمی‌شود که کسی از مراکز نظامی‌اش بازدید کند.
این هنرمند اضافه کرد:  اگر قرار است ما به قواعد و قوانین آژانس پایبند باشیم و در عین حال  اگر این مسائل در قوانین آژانس بین المللی انرژی اتمی وجود دارد و همه مردم هم حمایت می‌کنند خوب بالطبع ما هم موظف هستیم که اطاعت کنیم اما اگر آنها دنبال یک تبصره ویژه‌ای هستند که فقط برای ما لحاظ شده است حتماً دیپلمات‌های ما برای این راهکار در نظر گرفتند و زیر بار نخواهند رفت.
زندگانی افزود: این سوال هم پیش می آید که آیا آژانس مورد اعتماد ما هست یا نه که داریم با آن مذاکره می‌کنیم اگر مورد اعتماد هست خوب باید بدانیم که آدم‌هایی که آژانس معرفی می‌کند مورد اعتماد هستند یا نه و قاعدتاً نباید اطلاعات امنیتی را انتقال بدهند و این دغدغه درستی است.
این بازیگر سینماتصریح کرد: به نظرم اگر ما به آژانس اعتماد نداریم از ابتدا نباید به این مذاکره ورود پیدا می کردیم و باید ببینیم سابقه آژانس چگونه است و باز این سوال مطرح است که آیا آژانس وابستگی‌هایی دارد که امنیت دانشمندان هسته‌ای ما را به خطر بیاندازد.
او در پایان افزود: اگر انسان بخواهد خارج از احساس ملیت گرایی  نظر بدهد این موضوع مطرح می شود که  اگر قوانین عمومی بین المللی باشد ما هم نباید اعتراض کنیم و باید بپذیریم اما اگر قواعدی ویژه و محدودیت زا فقط برای ایران تعریف می‌شود باید مسئله منافع ملی در نظر گرفته شود.
محمود پاک‌نیت: مسئله هسته‌ای بهانه‌ای بیش نیست  
محمود پاک نیت بازیگر پیشکسوت سینما و تلوزیون هم در گفتگویی درباره شروط کشورهای عضو ۵+۱ جهت بازجویی از دانشمندان هسته ای و بازرسی از تاسیسات دفاعی کشورمان گفت: سوالی که مطرح می شود این است که آیا خود این کشورها اجازه چنین کاری را به دیگران می دهند که انتظار دارند ایران چنین اجازه ای به آنها بدهد؟
پاک نیت با اشاره به اینکه کارنامه خود آنها در استفاده از بمب و سلاحهای غیر متعارف در جهان سیاه است افزود: با توجه به سابقه  تاریخی جهان؛ جامعه جهانی باید از فعالیتهای هسته ای قدرتهای جهانی بیمناک باشد چرا که آنها سابقه استفاده از سلاحهای کشتار جمعی را در کارنامه خود دارند.
پاک نیت به سابقه ترور دانشمندان هسته ای کشورمان در خیابانهای تهران اشاره کرد و خاطرنشان کرد: چه مرجعی هویت دانشمندان ما را به سرویسهای جاسوسی اسرائیل انتقال داد تا آنها برای کشتن این عزیزان اقدام کنند و آیا غیر از این است که غربیها از حسن نیت ما و همکاری که با آژانس داشتیم سوء استفاده کردند؟
این هنرمند پیشکسوت کشورمان فشار برای بازرسی از تاسیسات دفاعی و بازجویی از دانشمندان هسته ای ایران را با توجه به سوابق سیاه غربیها در تعامل با ایران و سوء استفاده از حسن نیت ایران نادرست و غیر منطقی دانست.
پاک نیت تاکید کرد: به نظر می رسد که آنها به دنبال چیزهای دیگری هستند و مسئله هسته ای را بهانه کرده اند تا اطلاعات مورد نیاز خودشان را جمع آوری کنند و اصولا برخی از درخواستهایی که آنها دارند هیچ ربطی به برنامه هسته ای ایران پیدا نمی کند.
مهران رجبی: تنها راه حل هسته ای ایران مقاومت است
مهران رجبی؛ بازیگر سینما و تلوزیون هم درباره زیاده خواهی ۵+۱ برای توافق هسته ای گفت: آنها خودشان می‌دانند که چه کسی بمب دارد چه کسی ندارد و به طور مطلق هم خودشان و هم جهانیان فهمیده اند که همه چیز بر پایه یک بهانه شکل گرفته است.
رجبی با بیان اینکه آنها خودشان هم می‌دانند که ما قصد ساخت بمب نداریم خاطرنشان کرد:  ما در این باره  فتوا هم داریم لذا ما اگر در همه مراکز نظامی را باز کنیم و فرش قرمز هم برای بازدید آنها پهن کنیم بهانه تراشی آنها تمام نمی شود.
او اضافه کرد:  تمام دانشمندان هسته ای که هیچ اگر آبدارچی مؤسسات هسته‌ایمان را هم به طور تمام قد در اختیار آنها بگذاریم باز یک چیز جدید درست می کنند و می گویند که اینکار را هنوز نکرده اید باید این کار را هم بکنید تا ما راضی شویم.
این بازیگر سینما و تلوزیون در ادامه تاکید کرد: لذا تنها راه حل اتمام این قضیه مقاومت است و اولش هم مقاومت بود همه عقلا هم این را می‌دانند اما اینکه برای جامعه جهانی و ما یک خاطراتی از مذاکرات بماند که نگویند اینها از مذاکره می ترسند و ما هم منطق خودمان را رو کنیم حالا مذاکرات بشود اشکالی ندارد.
 به اعتقاد رجبی ملت ایران به نتیجه نمی‌رسد مگر اینکه مقاومت صورت بگیرد و به نظر من تا همین اندازه هم که ما عقب نشستیم و برای مثال آنها گفتند فقط تعداد خاصی سانتریفیوژ کار کند هم به نتیجه نمی رسیم چون آنها زیاده خواه هستند.
او در پایان تاکید کرد: اگر شما یک قدم عقب بروید آنها ده قدم  جلو می آیند و این پروسه ادامه پیدا می کند تا انتها و تا جایی که روی موجودیت شما پا بگذارند.
منبع : رجانیوز
برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 6

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

این غذاها را در وعده سحری نخورید!

د ژوئن 15 , 2015
یک محقق علوم تغذیه با هشدار درباره مواد غذایی که در وعده سحری معده را به آتش می‌کشند، در خصوص کل نیاز آب بدن نیز گفت: در طول افطار تا سحر باید به‌ازای هر ۲۰ کیلوگرم از وزن بدن حدود ۷۰۰ سی‌سی تا یک لیتر مایعات مصرف شود.  با نزدیک […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...