نتیجه معکوس پروژه استفاده انتخاباتی از برجام

اشتراک گذاری :

نودیها : اشاره ابتکار -که هیچ ربطی هم به حوزه کاری وی نداشت!- اولین نشانه از نوع نگاه برخی جریانات سیاسی داخلی به قضیه هسته ای نبود. جریاناتی که پرونده های ملی اینچنینی را ابزاری برای کسب و تداوم قدرت خویش می دانند. ظاهراً محاسباتشان نیز دقیق و بی اشکال بود. در قضیه هسته ای امتیاز می دهیم، «هرطور دلمان خواست درباره دشمن حرف نمی زنیم»، سیاست خارجی مدارا را در پیش می گیریم، از سیاست به اقتصاد یارانه می دهیم (بخوانید عقب نشینی های سیاسی به امید کسب منافع اقتصادی) و… از عواید سیاسی و اقتصادی این راهبرد استفاده می کنیم.
مشکل این جریان در این معادله آن بود که روی دو متغیر زیادی حساب باز کردند و به نوعی دچار اختلال محاسبه شدند. اول آنکه گمان می‌کردند با درپیش گرفتن این سیاست، دشمن نیز تغییر رویه خواهد داد و دوم آن که برجام حلال همه مشکلات ریز و درشت اقتصادی خواهد بود و به سرعت اوضاع رکود، بیکاری، کمبود سرمایه ‌داری، معضلات تولید و… را حل خواهد کرد. یکی از وزرای دوره اصلاحات درباره این فرمول گفته بود؛ اصلاح طلبان باید میوه لوزان (توافق هسته ای پیش از برجام) را در انتخابات بچینند!
برجام با تمام فراز و نشیب ها و حرف و حدیث‌ها به نتیجه رسید اما نتیجه ای که قرار بود از آن گرفته شود، حاصل نشد. آمریکایی ها نه تنها تغییری در رفتار خود نشان ندادند بلکه دست به اقداماتی زدند که اثرات حداقلی و احتمالی برجام را نیز خنثی سازند. از طرح تحریم تجاری در پوشش مبارزه با تروریسم تا خیز برای برداشت حدود ۲میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده ایران.
اگر چه دولت یازدهم بدون توجه به نقض برجام، با سرعتی بقول غربی ها بیش از انتظار در حال انجام تعهدات خود است و امید دارد پیش از انتخابات، کارناوال دیگری تحت عنوان رفع تحریم ها به راه اندازد اما خوش بین ترین کارشناسان اقتصادی نیز اذعان دارند، تاثیر این موضوع براقتصاد بسیار کم خواهد بود. موضوع از چنان شفافیتی برخوردار است که مقامات بلندپایه دولتی پیشاپیش به استقبال سوالات بی پاسخ جامعه رفته و هشدار می دهند نباید به انتظارات مردم دامن زد! در چنین شرایطی، برجامی که قرار بود اسب تیزروی اصلاح‌طلبان برای فتح بهارستان باشد، اینک به پاشنه آشیل آنها تبدیل شده است و کمتر شخصیت اصلاح‌طلبی در این فضا از فتح الفتوح و شق القمر برجام سخن می گوید.
انتظار معجزه داشتند!
بهرام بیرانوند نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با کیهان با بیان این که کوه مذاکرات موش زایید، گفت: عناصری در داخل کشور با سوء استفاده از توافق برجام، از اصرار بر مذاکرات نیات دیگری بر سر داشتند. برخی از جریانات داخلی از آوردن نام توافق و ورود به مذاکره انتظار معجزه داشتند، حال آنکه بالندگی واقعی کشور در بازوان جوانان ما است و از طریق معامله با گرگ به دست نمی آید. اما ۴ اقدام ضد ایرانی اخیر آمریکا، حسن ظن دولتمردان به برجام را بیشتر از قبل در بین مردم زیر سؤال برد. بنابراین آمریکا به توافق هسته ای به عنوان درگاه نفوذ به باغ جمهوری اسلامی می نگرد تا با تغییر محاسبات مردم و مسئولین دست به چپاول بزند که تا کنون تیرشان به سنگ خورده است.
نماینده مردم بروجرد در مجلس گفت: دشمنان می خواهند از طریق برجام و ادامه مذاکرات با هر چارچوب و روشی که می شود آسیب خود را بزنند اما مقام معظم رهبری راه دشمن برای نفوذ و غارت کشور را بست و به صراحت و کرارا بیان کردند که در هیچ موضوعی با آمریکا مذاکره نخواهیم کرد. اگر در هسته ای هم مذاکراتی شده، همراه با ملاحظاتی بوده است. اکنون نقشه‌های آمریکا از طریق برجام برملا شده اما عده‌ای در داخل همچنان دوست دارند عمله آمریکا باشند.
بیرانوند با ذکر این نکته که آمریکایی ها در نقض برجام می خواهند با کارت ایران بر ضد ایران عمل کنند، ادامه داد: آمریکایی ها می‌خواهند در منطقه بلوا و کشتار  و جنگ شیعه و سنی یا درگیری دینی به راه بیاندازند تا ما را متهم به خونریزی ها و قتل ها کنند و بگویند که ببینید ایرانی ها با ما تفاهم کردند. غرب و آمریکا به دنبال شکست هایی که در معادلات منطقه‌ای خورده و می خورد، حتما بدعهدی‌های خود را در طول دوران توافق بیشتر از این ها هم نشان خواهند داد، آنها فشارها را حتی بر دولت روحانی افزایش می دهند و مجموع این مسائل باعث شده است امید اصلاح طلبان به برجام به عنوان اهرم سیاسی و انتخاباتی، سرابی بیش نباشد.
نمد توافق برای کلاه انتخابات
همچنین علیرضا سلیمی نماینده مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این که سیاست زدگان پرونده های ملی را در چتر ملاحظات جناحی تنزل می دهند، افزود: نگاه این آقایان نسبت به مسائل ملی نگاه غیر منطقی و غیر معقول است و آن قدر دچار سیاست زدگی شده اند که مصالح ملی را تشخیص نمی دهند. نکته دیگر این که شگفت آور است که برخی به اجانب تا این اندازه اعتماد می کنند و با دادن کدهایی به اجانب می‌خواهند رقبای داخلی خود را شکست دهند که نمونه این رفتارها در وزارت خارجه این دولت سابقه داشته است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان این که نمی توان از نمد توافق برای خود کلاه انتخاباتی تهیه کرد و تیر اصلاح طلبان در این قضیه به سنگ خورد، گفت: ورشکستگان سیاسی باید در پیشگاه ملت بزرگ و تاریخ در رابطه با اعمال امروز خود پاسخگو باشند که با رفتار خودشان باعث تأخیر در حرکت پرشتاب کشور می شوند. مسئله بعدی این است که همان طور که روند قضایا تا الآن نشان داده به برجام نمی توان اعتماد کرد چرا که آمریکا غیر قابل اعتماد است. آمریکایی ها اخیرا در وضع تحریم‌های پشت سر هم مانند قانون محدودیت روادید،  سرقت کردن بلوکه های ایران به بهانه غرامت به حادثه دیدگان موسوم به تروریسم ایرانی، تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تخصیص بودجه برای براندازی نرم ایران، برجام و تعهدات خود را نادیده گرفته و نقض کرده اند. این روند پیوسته و ادامه دار نشان می دهد که برخی چقدر ساده‌اندیشانه فریب لبخند زهرآگین غربی ها را خورده اند.
سلیمی با بیان این که برخی همه چیز از جمله وضع آب و هوا و بارندگی را به برجام ارتباط می‌دادند، گفت: اما روشن شد که نباید از توافق برجام انتظار معجزه داشت بلکه باید روی پای خود ایستاد. نسخه نجات اقتصاد همان عمل به اقتصاد مقاومتی است که بارها مقام معظم رهبری به آن تأکید کرده اند. با تحریم های مجدد و اخیر آمریکا روشن شد که تنها راه نجات اقتصاد عمل به اقتصاد مقاومتی است.
برخی به دنبال کارکرد سیاسی
و نه اقتصادی برجام بودند
زهره طبیب زاده نوری دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی با ذکر این نکته که تمام مطلعین و منتقدین دلسوز نظام از همان ابتدا که دولت سرنوشت خود و اقتصاد کشور را به برجام پیوند زد متذکر شدند که مشکلات کشور ریشه‌ای و ساختاری و ناشی از اقتصاد تک محصولی و نفتی است، ادامه داد: مقام معظم رهبری از سال های دور بر این موضوع تأکید داشته اند اما کارگزاران چه در دولت سازندگی و چه اصلاحات بر آن وقعی ننهادند. البته ناگفته نماند که هر چند دولت مهرورزی با برنامه ها و طرح های تحول نظام اقتصادی خود از قبیل هدفمندی یارانه ها، تحول نظام بانکی، مالیاتی و گمرکی اقدامات خوبی را شروع کرد اما باز به دلایل متعدد نتوانست بیماری نفتی اقتصاد کشور را حل کند.
طبیب زاده نوری ادامه داد: دولت اعتدال نیز طرح موضوعات اقتصادی را شگردی برای جذب توده های خاکستری دید و بهبود معیشت مردم را در اولویت قرار داد. دولت روحانی با طرح این مسائل و این که می خواهیم چرخ معیشتی مردم را بچرخانیم به دنبال کارکرد سیاسی این شعارها بود. روحانی با نگاهی سیاسی به اقتصاد پا به عرصه گذاشت و مردم امید بسته بودند که در سایه توقف چرخ سانتریفیوژها معیشتشان حل می شود، حال آن که تحریم ها ۲۰ درصد مشکلات است و دیدیم که اتفاقی نیفتاد و نخواهد افتاد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان این که ۸۰ درصد مشکلات اقتصادی کشور، ساختاری و مدیریتی است، افزود: باید به دنبال انقلاب اقتصادی در درون انقلاب خودمان باشیم. با تحریم های مجدد و اخیر آمریکا روشن شد که تنها راه نجات اقتصاد عمل به اقتصاد مقاومتی است که مقام معظم رهبری در دهه سوم انقلاب بارها آن را مطرح کرده بودند. باید با اتکا به قدرت درونی و توجه به تولیدات داخلی، اقتصاد مقاومتی را تحقق بخشیم چرا که ثابت شده نفت، کالای متزلزلی است.
وی افزود: آمریکا در راستای مهار اقتصاد و توقف قدرت ایران، توانست با ابزار برجام علاوه بر عقب گرد هسته ای کشور، قیمت جهانی نفت را هم کنترل کند. آمریکا با کمک عربستان توانست روی قیمت نفت به عنوان پروژه تکمیلی برجام تأثیر منفی بگذارد. ابزار تسلط آمریکا برجام است همچنان که بعد از این توافق توانسته است وقفه ۲۰ ساله در صنعت هسته ای ایجاد و محدودیت‌های نظامی و تجاری برای ما درست کند. تمام این اتفاقات در راستای سناریوهای غرب و آمریکا است تا بتواند انقلاب اسلامی را به لحاظ اقتصادی و نظامی در حمایت محور مقاومت کنترل نماید و از طریق این دو نقشه قدرت فزاینده انقلاب اسلامی را مهار کند.
برجام با اقدامات خصمانه آمریکا
حتی گشایش سیاسی هم ندارد
همچنین علی علیلو نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با کیهان تصریح کرد: تقریبا از حدود یک سال پیش تا امروز در مصاحبه های مختلف اعلام کرده ایم که فضای واقعی در اروپا و آمریکا به آن شکلی نیست که اگر توافق شود تأثیر آنچنانی بر اقتصاد ما بگذارد. آنها برای عبور از تنگناهای مالی خود به دنبال فرصت توافق با ایران بودند. نامه هایی که آمریکایی ها و شخص اوباما در دولت گذشته به مقام معظم رهبری می‌فرستاد، واسطه هایی که برای مصالحه و مذاکره می گذاشتند و اصرارهایی که می کردند به خوبی گویای نیاز آمریکا برای مذاکره را می‌رساند نه آن که برای کشور دل سوخته باشند یا هنری در بین مسئولان و دولتمردان کنونی کشور دیده باشند که بخواهند پای میز مذاکرات بیایند و حق ۳۶ ساله نظامی را که خورده اند پس دهند.
علیلو با بیان این که هیچ گروهی نمی تواند مذاکرات اخیر و توافق برجام را مصادره به مطلوب کند چرا که طرف مقابل با نیاز و اصرار آمده چون در بحران قرار دارد، تصریح کرد: طبق گزارش ۶ سال پیش سازمان مرکزی اطلاعات و جاسوسی آمریکا اگر آمریکا می خواهد در آینده حضور خود در خاورمیانه را حفظ کند چاره ای ندارد جز این که با انقلاب اسلامی ایران کنار بیاید. فلذا  آمریکایی‌ها خواستند نظر ما را جلب کنند. از طریق برجام هیچ گشایش اقتصادی حاصل نخواهد شد چون اقتصاد غرب رو به زوال است. ۱۶۰ بانک آمریکا ورشکسته است و چندین هزار کارگران کارخانه های آنان بیکار شده اند، چطور می خواهند منجی ما باشند؟
عضو کمیسیون صنایع و معادن ادامه داد: آنها می خواهند از بازار و فرصت به وجود آمده از ایران نهایت استفاده خود را ببرند و زخم خود را مرهم بگذارند حالا ما در انتظار گشایش اقتصادی از جانب دشمنان خود باشیم؟ بلکه باید به توان داخلی خود اتکا کنیم، همین توانی که توانسته باعث پیشرفت های علمی و منطقه ای بسیاری برای کشور شود و به دنبال آن بن بستی برای غرب به وجود آورد و آنها را به این نتیجه برساند که بدون کنار آمدن با ایران به پیروزی نخواهند رسید. چرا که فهمیده اند انقلاب اسلامی منشأ بسیاری از اتفاقات جهانی است.
وی اظهار داشت: آنها که می خواستند توافق برجام را برای خود اهرم انتخاباتی کنند خوب فهمیده اند که اکنون این اهرم به دست خود آمریکایی ها با اقدامات خصمانه آنها خنثی شد.

منبع : کیهان

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 12

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

خواص ترشک ایرانی

ج ژانویه 1 , 2016
نودیها : پویان پژوهشگر گیاهان دارویی : ترشک ایرانی گیاهی متعلق به خانواده علف هفت بند است که برخی منابع طب گیاهی آن را حماض نامیده‌اند. برگ‌های آن ترش مزه است، ساقه آن برافراشته و گل ها در ساقه گل دهنده پراکنده‌اند. در ترشک پتاسیم اگزالات و تارتاریک اسید وجود […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...