نتایج جستجو در گوگل واقعی است؟

اشتراک گذاری :
جدیدترین تحقیقات انجام شده نشان می دهد که شرکت گوگل نتایج جست و جوهای صورت گرفته را به شکلی کنترل شده و مناسب با خود نشان می دهد.
 تحقیقات انجام شده نشان از این دارند که گوگل نتایج جستجو را با تغییراتی به نفع شبکه اجتماعی گوگل پلاس نمایش می دهد.

حتی لحظه ای هم به این فکر نکنید که شرکت های بزرگ دنیا همچون گوگل به کاربرها اهمیت می دهند اصلی ترین هدف غول های فناوری و به طور کلی کمپانی های مطرح دنیا تنها رسیدن به سود بیشتر است. آنها حتی از دعواهای ایجاد شده میان کاربرها استقبال می کنند.

کاربرها با طرفداری از محصولی خاص بدون هیچ هزینه ای وظیفه تبلیغات داخلی شرکت های مختلف را برعهده دارند. گوگل که در حال حاضر پرکاربردترین موتور جستجوی اینترنتی را در اختیار دارد، سال هاست به واسطه محبوبیتش در فضای مجازی توانسته خود را در حوزه های دیگر مطرح کند. از طراحی سیستم عامل همراه گرفته تا تلاش مداوم برای ساخت رقیب فیس بوک از جمله مواردی هستند که در طول سال های اخیر تمام انرژی گوگل را به خود اختصاص داده اند.

در شرایطی که به طور مثال گوگل پلاس وضعیت خوبی را پشت سر نمی گذارد، شرکت سازنده آن سعی دارد با تغییرات در نتایج جستجو، کاربرها را به سمت شبکه اجتماعی خود جذب کند. مسئله ای که نه تنها تاثیری در انتخاب کاربرها نداشته بلکه باعث شده نتایج جستجوی آنها به شکل مناسبی نمایش داده نشود.

۱) براساس پژوهش تازه ای که توسط شخصیت حقوقی تیم وو و شرکت یلپ (که در زمینه انتشار نقد کاربران از خدمات و کالاهای مختلف فعالیت دارد) صورت گرفته، جزییات جدیدی درباره دستکاری گوگل در نتایج جستجوی اینترنتی منتشر شده است. یلپ یکی از رقبای گوگل محسوب می شود و به همین خاطر بهتر است با اندکی احتیاط به گفته های هر یک از طرفین نگاه کنیم. تیم وو هم یک محقق حقوقی و از مشاوران پیشین کمیسیون تجارت دولت مرکزی آمریکاست.

این فرد در سال ۲۰۱۳ میلادی و پس از انتشار نتایج بررسی های کمیسیون تجارت دولت فدرال آمریکا در مورد احتمال دستکاری گوگل در نتایج جستجویش، در مقام حمایت از این غول جستجو برآمد. مطالعه صورت گرفته در این رابطه نشان می دهد که گوگل در تلاش است تا بهره گیری از موتور جستجوی محبوب خود کنترل بازار را در دست بگیرد و رقبایش را محدود کند.

گفته می شود که این قبیل اقدامات گوگل به جای آنکه بهترین نتایج ممکن را در اختیار کاربران قرار دهد، بیشتر به آنها صدمه می زند.

۲) بر اساس پژوهش انجام شده، برخی فاکتورهای مشخص و مهم برای اهالی مانتین ویو حتما در الگوریتم های آن وجود خواهد داشت که از آن جمله می توان به احتمال وجود محتوای گوگل پلاس و نقدهایش در نتایج جستجو اشاره کرد.

در پژوهش انجام شده توسط شرکت یلپ از پلاگینی استفاده شده که نتایج طبقه بندی شده آن موسوم به وان باکس (بخشی از نتایج جستجو که درون کادر متمایز می شوند، مانند عکس های مرتبط با عنوان موضوع) را در جستجوهای کلی به حساب نمی آورد.

گفته می شود این افزونه به جای آنکه با کم کردن تعمدی تعداد نتایج به نفع گوگل عمل کند، انتخاب هایی را در اختیار مشتریان قرار می داد که به نفع آنهاست.

۳) در این پژوهش از ۲۶۹۰ داوطلب کمک گرفته و مشخص شده زمانی که فاکتورهای اضافی در نظر گرفته نمی شوند، افراد برای دریافت جزییات یک موقعیت خاص، ۴۵ درصد بیشتر روی نقشه ها کلیک می کنند و این نشان می دهد سیستم کنونی گوگل دارای نقص است.

نتایج جستجو زمانی که وان باکس (یا نتایج طبقه بندی شده) در آن وجود نداشت، نقدها و نظرات بیشتری را در بر می گرفتند که در واقع به نفع مشتریان بودند.

از طرف دیگر، گوگل نتایجی را در اختیار کاربران قرار می داد که تنها حاوی تعدادی نقد منتشر شده در فضای گوگل پلاس هستند. هیچ گونه تصور بدی در مورد خالقان اندروید وجود ندارد اما در نهایت این شرایط می تواند به ضرر مصرف کنندگان تمام شود.

علاوه بر این، می دانیم که این ادعاها نمی توانند از اساس هم دروغ باشند. حقیقت این است که در نتایج جستجوی گوگل، محتوای گوگل پلاس پیش از هر منبع دیگری در نظر گرفته می شود و گوگل اولویت را به سرویس های خودش می دهد اما کدام شرکت این کار را نمی کند؟ شرایط کمی مبهم است و مشخص نیست که آیا باید گوگل را برای این کار سرزنش کرد یا خیر. (هفت صبح)

باشگاه خبرنگاران

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 4

محمد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

جواد رضویان و برادرش در سه سالگی+ عکس

س جولای 21 , 2015
جواد رضویان در ششمین روز مرداد ماه ۱۳۵۴ در تهران به دنیا آمد. او از طرف مادری یزدی است و از طرف پدری قمی است. رضویان لیسانس نقاشی دارد و سبک نقاشی اش الیستراسیون است. جواد رضویان به طور اتفاقی وارد این رشته شده و سال اول دانشگاه با مهران […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...