ناباروری را دور بزنید!!

اشتراک گذاری :

هر زوجی که به خانه بخت می‌روند، احتمال دارد یک رقم به آمار زوج‌های نابارور کشور اضافه کنند. همیشه احتمال نابارور بودن وجود دارد و به جایگاه اجتماعی افراد یا توان مالی‌شان هم ربطی ندارد چون این مشکل، افراد مختلف را از طیف‌های گوناگون درگیر می‌کند.

آمارهای رسمی کشور، ناباروری ۱۲ درصد زوج‌ها را تائید می‌کند که می‌شود ناباروری برای حدود ۳ میلیون زوج. به روایت آمارهای جهانی، عوامل ناباروری میان زنان و مردان به طور مساوی تقسیم می‌شود، به طوری که ۴۰ درصد عوامل نازایی به زنان و ۴۰ درصد به مردان مربوط می‌شود. از ۲۰ درصد باقیمانده نیز ۱۵‌درصد عواملی است که میان زنان و مردان مشترک بوده و ۵ درصد بقیه عوامل ناشناخته است.

کمتر زوجی را پیدا می‌کنید که در پی اطلاع از ناباروری با این موضوع کنار بیاید و به تکاپوی درمان نیفتد، اما کسانی که در این راه افتاده‌اند، گواهی می‌دهند مخارج درمان ناباروری بسیار سنگین است. ناباروری دلایل مختلفی دارد؛ از اشکال در اسپرم و تخمک گرفته تا مشکل در ساختار رحم و ایراد در محیط فیزیکی و شیمیایی که برای رسیدن اسپرم به تخمک و انجام لقاح لازم است.

داروهایی که این اختلالات را درمان می‌کند، گران است؛ مثل آمپولی که تخمک‌گذاری در زنان را تحریک می‌کند و قیمتش از ۱۵ هزار تا ۸۰ هزار تومان نوسان دارد. نکته این که برای تحریک تخمک‌گذاری لازم است، برخی بیماران تا بیش از۷۰ بار تزریق را تکرار کنند که ممکن است این کار برای عده‌ای نتیجه هم نداشته باشد.

بدماجرا این که با وجود هزینه بر بودن درمان ناباروری، بیمه‌ها پشت زوج‌های نابارور را خالی کرده‌ و آنها را در دنیای پرآرزوی خودشان تنها گذاشته‌اند.

سال ۹۲ رئیس سازمان غذا و دارو قول داد، در گام نخست ۱۰ قلم داروی درمان ناباروری در فهرست بیمه قرار بگیرد، به طوری که قیمت آنها دست کم تا ۵۰ درصد کاهش یابد، اما از آذر آن سال تا امروز، این وعده عملی نشده است. بیمه‌ها اکنون برای زوج‌های نابارور در بهترین حالت، همراهی برای هزینه‌های نسخه یا برخی آزمایش‌هاست که بی‌تردید، رقم آن در ازای قیمت دارو‌ها واقعا ناچیز است.

بی‌علت نیست که بهمن ۹۳، مشاور فنی دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت ترجیح داد، بی‌پرده با مردم سخن بگوید و اعلام کند بیش از ۲ میلیون زوج نابارور به دلیل مشکلات مالی عملا امکان بچه‌دار شدن ندارند و این، یعنی تحمیل شرایطی خلاف میل باطنی به دوسوم زوج‌های نابارور. گفتنی است، براساس آمارهای رسمی، ۳ میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد.

پس وقتی درِ درمان بسته است، می‌توان درهای دیگری را دق‌الباب کرد، مثل درِ فرزندخواندگی. گرچه ورود به این مسیر آسان نیست و بسیاری از زوج‌ها ممکن است شرایط مندرج در قانون را نداشته باشند، اما عده‌ای که قانون شامل حالشان می‌شود، می‌توانند این راه را انتخاب کنند.

البته انتخاب با دید باز به گفته روان‌شناسان درگیر پرونده‌های فرزندخواندگی، شرط لازم است؛ به این معنی که زوج‌ها، فرزندخوانده را نه نوزاد امروز که انسان بالغ فردا بدانند که همیشه درباره گذشته‌اش کنجکاو است و اگر راز فرزندخواندگی‌اش فاش شود، شاید بدجوری به هم بریزد.

این سختی‌ها به اندازه‌ای است که حتی گفته می‌شود، بزرگ کردن فرزند خونی راحت‌تر از فرزندخوانده است؛ پس باید با تامل فرزندخوانده اختیار کرد.

به هرحال اگر زوجی با چشم باز، پا در این وادی بگذارند، می‌توانند رنج خود را التیام دهند و عاملی باشند برای رسیدن یک کودک به آرامش. درمان ناباروری در ایران، پرهزینه و گاه بی‌نتیجه است، اما با فرزندخواندگی می‌ توان این ناکامی را دور زد.

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 5

محمد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

دانلود صوت مداحی شهید گمنام سلام خوش اومدی مسافر من از مجتبی رمضانی

د آگوست 24 , 2015
دانلود صوت مداحی شهید گمنام سلام خوش اومدی مسافر من از مجتبی رمضانی پخش آنلاین بارگیری صوت منبع : تبیان برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن [کل آراء: 0 میانگین: 0]Related Images:Visits: 5

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...