موسیقی و جایگاه آن از نگاه اسلام

اشتراک گذاری :
هنر به عنوان یکی از جلوه های جمال الهی همواره از نظر اسلام مورد توجه بوده و مخالفت اسلام با برخی از رشته ها یا اشکال خاصی از آن ، دلیل دیگری دارد.
 
مشروح کامل در ادامه
 
منبع: جنبش مصاف

استاد شهید مطهّری در این باره می نویسد :
« آن چیزی که شاید بیشتر از همه نیاز به مطالعه دارد ، این است که آیا اسلام هیچ عنایتی به بعد چهارم روح انسان یعنی استعداد هنری نموده و در اسلام به زیبایی و جمال عنایتی شده یا نه؟
بعضی چنین تصور می کنند که اسلام از این نظر خشک و جامد و بی عنایت است و به عبارت دیگر اسلام ذوق کُش است و البته این ها که چنین ادعا می کنند به خاطر این است که اسلام روی خوش به موسیقی نشان نداده و نیز بهره برداری از جنس زن بطور عام و هنرهای زنانه یعنی رقص و مجسّمه سازی را منع کرده است.
ولی به این شکل قضاوت کردن درست نیست. ما باید راجع به مواردی که اسلام باآنها مبارزه کرده، تأمّل کنیم و ببینیم آیا اسلام با آنها مبارزه کرده از آن جهت که زیبایی است یا از آن جهت که مقارن با امر دیگری است ؛ که بر خلاف استعدادی از استعدادهای فردی یا اجتماعی انسان است؟ به علاوه ، ببینیم در غیر این موارد ممنوعه آیا با هنر مبارزه شده است؟».
امام خمینی (ره)می فرمایند : « از جمله چیزهایی که باز مغزهای جوانان را مخدر است و تحدیر می کند ، موسیقی است.کسی که جدی باشد ؛ از جدیت در می آورد و متوجه می کند به جهاتی دیگر.
از نظر اسلام دو نوع موسیقی وجود دارد که یک نوع از آن حرام می باشد. البته دهخدا در لغت نامه ی خود موسیقی را همان غنا می داند و فرقی برای آن دو قائل نمی شود. البته غنا در فقه به نوع خواندنی که حرام باشد ؛ اطلاق می گردد نه موسیقی حرام. شهیدثانی در تعریف غنا می نویسد : « کشیدن صدایی که همراه با ترجیع طَرَب انگیز باشد یا هر صدایی که در عرف ، غنا نامیده شود هر چند طَرَب انگیز نباشد و فرقی نمی کند  در خواندن شعر باشد یا قرآن یا غیر اینها».
مقام معظّم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای (مدّ ظله العالی)در جواب سؤال از فرق بین موسیقی و غنا و تبیین موسیقی حرام می فرماید :
« غنا یعنی ترجیع صدا به نحوی که مناسب با مجالس لهو باشد ؛ که از گناهان بوده و بر خواننده و شنونده حرام است. ولی موسیقی ، نواختن آلات آن است که اگر به نحو معمول در مجالس لهو و گناه باشد ، هم بر نوازنده و هم بر شنونده حرام است ؛ و اگر به آن نحو نباشد ، فی نفسه جایز است واشکال ندارد».
در جای دیگر ، ایشان در تبیین مرز موسیقی حلال و حرام می فرماید :
« بعضی خیال می کنند که مرز موسیقی حلال و حرام ، موسیقی سنتی ایرانی و موسیقی غیر سنتی است ؛ نه ، این طوری نیست. آن موسیقی که  منادیان دین و شرع ، همیشه در دوره های گذشته با آن مقابله می کردند و می گفتند حرام است ، همان موسیقی سنتی ایرانی خودمان است که به شکل حرامی در دربارهای سلاطین ، در نزد افراد بی بند و بار ، در نزد افرادی که به شهوت تمایل داشتند و خوض در شهوت می کردند ؛ اجرا می شده ؛ این همان موسیقی حرام است. بنابر این مرز موسیقی حرام و حلال ، عبارت از ایرانی بودن ، سنتی، قدیمی بودن ، کلاسیک بودن ، غربی بودن یا شرقی بودن نیست ؛ مرز آن چیزی است که عرض کردم که انسان را به بی کارگی ، ابتذال  ، بی حالی  و واخوردگی از واقعیت های زندگی بکشاند و نیز انسان را از مسئولیت ، از خدا و ذکر خدا غافل کند و به شهوت رانی تشویق کند».
 
غنا در قرآن و احادیث
خدای متعال در قرآن می فرماید :« فَاجتنبوا الرجس من الاوثان و اجتنبوا قول الزّور» یعنی : « از بت های پلید اجتناب کنید و از سخن باطل بپرهیزید».
علّامه طباطباییدر تفسیر گران القدر المیزاندر مورد این آیه می نویسد : « در مجمع البیان ذیل همین آیه نوشته : اصحاب ما روایت کردند که غنا و سایر سخنان لهو از مفاد قول زور است».
همچنین ایشان در ذیل آیه ی « لایشهدون الزّور» می نویسد : « مقصود از زور ، هر سخن بیهوده ای مثل غنا را شامل می شود». در مورد غنا ، آیات شریف دیگری نیز در قرآن آمده که در تفاسیر بحث شده است.
پیامبر اکرم *می فرماید : « ابلیس اولین کسی بود که غنا خواند».             
                 
 در احادیث آثار شوم زیادی برای غنا بیان شده  و اینجا به اختصار به آنها می پردازیم :
 
1- بی تقاوت شدن نسبت به ناموس
2- ایمن نماندن از مرگ و مصیبت ناگهانی
3-  قبول نشدن دعاها
4-  خانه ای که در آن غنا باشد ؛ از رحمت الهی دور مانده و فرشتگان بر آن داخل نمی شوند.
5-  پیدایش نفاق در دل ها
6-  خیر و برکت از خانه می رود.
7- سوق داده شدن انسان به سوی گناه زنا
8-  از میان رفتن حیا
9-  زیاد شدن غریزه ی جنسی
10- نابود شدن مردانگی
 
ضررهای موسیقی بر روح و روان
از نظر پزشکان و دانشمندان ، مطلق موسیقی ، چه از نظر فقهی حرام باشد یا حلال باشد ؛ اثرات منفی فراوانی بر روح و روان آدمی وارد می سازد. در این باره آمده است : « تمام کسانی که با موسیقی سر و کار داشته اند ، به نسبت ارتباط آن ها با موسیقی به روان و جان خود صدمه زده و 98% از موسیقی دانان به مرض های روانی و قلبی درگذشته اند و به حالت طبیعی از دنیا نرفته اند …. در بعضی موارد استثنایی ممکن است موسیقی دانی به عمر طبیعی رسیده و با مرگ طبیعی مرده باشد ؛ زیرا آن موسیقی دان ، در کار تعلیم موسیقی یا امور تنظیم برنامه های موسیقی بوده و در معرض موسیقی قرار نگرفته است».        
علّامه جعفریدر مورد منفی بودن موسیقی می نویسد : « اگر موسیقی آن چنان که عاشقان دلباخته اش می گویند ، حقیقتاً روح انسان را تصفیه می کند ؛ چرا با شیوع موسیقی در شرق و غرب ، بیماری های روانی و فساد اخلاقی به حدّی است که گفتگو درباره ی آن مایه ی  شرمساری است.   ما نمی دانیم که اگر انسانها به این اندازه ، به موسیقی اشتغال نمی ورزیدند و با خود واقعیت روبرو می گشتند ، چه اندازه راه ترقّی و اعتلا را می پیمودند».
ایشان در ادامه ، ضررهای موسیقی را بر جسم و روح را که از نظر پزشکی به اثبات رسیده ، این گونه برمی شمارد :
«ایجاد عدم تعادل و توازن بین اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک مرض مانی مرض سیکلوتیمی کوتاهی عمر مرض پارانویا ضعف اعصاب اختلال های دماغی (اغتشاش های مغزی ، هیجانات روحی ، جنون)  تأثیرات قلبی واسطه انتحار و  خودکشی بیماری فشار خون عامل فحشاء تضعیف و تضییع حسّ شنوایی  تضعیف و تضییع حسّ بینایی هیجان سلب اراده و شکست شخصیت سلب غیرت عامل جنایت جلب توجه غیر طبیعی از دست دادن نیروی فکری تضییع نیروی قضاوت افسردگی و خمودگی تهییج عشق شکست عمر و جوان مرگی و…. »
 با توجه به مطالب گفته شده ، تأثیرات منفی موسیقی مشخص می شود ؛ ولی برای تکمیل بحث در ادامه نوع مردن و بیماری های موسیقی دانان مشهور نقل می گردد. در کتاب موسیقی از نظر دین و دانش سرگذشت ناگوار چهل تن از موسیقی دانان مشهور از کتاب ها و مجلات معتبر نقل می شود ؛ که در اینجا به چند مورد اشاره می کنیم :
 
* اسحاق موصلی(معروف به ابن ندیم و موسیقی دان ایرانی تبار خلفای عباسی) عاقبت کور شد و به مرض اعصاب مرد.
* لئوناردو وارندر برابر چهارصد نفر در اپرای متروپولتین افتاد و سکته ی مغزی کرد و مرد.
* دیمیتری مترو پولوس (آهنگ ساز یونانی) در حال اجرا در اُپرای لاسکالای به سکته قلبی درگذشت.
* ابوالحسن صبا(آهنگ ساز و نوارنده ی برجسته ی ایرانی) در اثر سکته ی قلبی و اختلال درجه ی فشار خون درگذشت.
* آنتون دووراککارش به جنون و دیوانگی کشید و مرد.
* نیچه(وی علاوه بر فلسفه ، پس از آشنایی با  ویلهلم ریچارد واگنر- آهنگساز و رهبر ارکستر- در موسیقی نیز فعّالیت هایی داشت و قسمت دوم کتاب تولّد تراژدی ، با دنیای موسیقی سر و کار دارد) به جنون و دیوانگی مبتلا شد و از ضعف اعصاب مرد.
* لودویگ وَن بتهون(موسیقی دان برجسته ی آلمانی و تأثیر گذارترین شخصیت موسیقی دوران کلاسیک و رمانتیک) در26 سالگی کر شد و تا آخر عمر از بیماری اعصاب رنج می برد.
* ولفانگ آمادئوس موتزارت(آهنگساز اتریشی و از بزرگترین آهنگ سازان موسیقی کلاسیک) گاه و بی گاه دچار تشنّج می شده و بیماری های روانی فوق العاده ای داشت و در 36 سالگی مرد. * یوهان سباستین باخ(آهنگساز و اُرگ نواز آلمانی) نابینا و کور شد.
* نیکولای ریمسکی کرساکف(آهنگساز و آموزگار موسیقی روس) دچار حمله و مرض اعصاب بود و در اثر همین حمله ها مرد.
* پرگولزی(یکی از آهنگسازان اوایل دوره ی کلاسیک) ضعف اعصاب داشت و در 26 سالگی مرد.
* فرانتس شوبرت(آهنگساز برجسته ی اتریشی در دوران رمانتیک) اختلالات روانی داشت و دیوانه شد و در 31 سالگی مرد.
* نیکلای دو گرینی(نوازنده ی فرانسوی) اختلالات روانی داشت و در 32 سالگی مرد.
برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 44

islammovie

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

دانلود تیتراژ پایانی دیروز امروز فردا جدید حامد زمانی _ به این عکس ها خیره شو...

س آوریل 14 , 2015
دانلود تیتراژ پایانی دیروز امروز فردا جدید با صدای حامد زمانی تیتراژ پایانی جدید برنامه دیروز امروز فردا – به این عکسها خیره شو خیره شو به اون روزهای پر از خاطره … پخش آنلاین دانلود صوت برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن [کل آراء: 0 میانگین: […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...