موج‌سواری بی‌بی‌سی بر لو رفتن سؤالات امتحانی

اشتراک گذاری :

نودیها:بازهم تنور مسئله فروش سؤالات امتحانات نهایی دوران متوسطه تحصیلی در فضای مجازی داغ شد و رسانه‌های بیگانه همانند بی‌بی‌سی با پرداختن به این مسئله بار دیگر خود را صدایِ ملت ایران معرفی کردند!.

 

دو سالی است که بازار شایعه لو رفتن سؤالات امتحانات نهایی سال آخر دبیرستان در فضای مجازی داغ شده و عده ای از افراد سود جو با بهره گیری از این فضا اقدام به فروش سؤالات امتحانات نهایی در کانال های تلگرامی می کنند. سال گذشته ارقامی از قبیل ۹۰ الی ۱۰۰ هزار تومان برای دریافت سؤالات هر درس از دانش آموزان دریافت می نمودند و در امسال نیز مجموعه سؤالات امتحانی را با مبالغی حدود ۱۵۰ هزار تومان در کانال های ایجاد شده به فروش می‌رساندند. این امر تا جایی پیش رفت که پای پلیس فتا برای بررسی بیشتر به موضوع باز شد. 

خبر فروش سؤالات امتحانات نهایی آنقدر گسترش پیدا کرد که برخی از رسانه های خارجی از قبیل بی بی سی در برنامه های اختصاصی بدان پرداختند و گزارش ویژه ای در این خصوص منتشر نمودند. برای بررسی ابعاد این موضوع با ما همراه باشید.

خواستگاه دانش آموزان چیست؟

از آنجایی که امتحانات پایان تحصیلات متوسطه کشور به صورت نهایی برگزار می شود و معدل آن نیز در کنکور تأثیرگذار خواهد بود بسیاری از دانش آموزان این مقطع تحصیلی با اعلام اعتراض خود خواستار برداشته شدن تأثیر معدل نمرات این امتحانات در کنکور هستند. برخی از آنها می گویند که ما از همان روزهای اول شروع امتحانات به مسئله لو رفتن سؤالات اعتراض نمودیم اما صدایمان به گوش هیچ مسئولی در این خصوص نرسید.

در برخی از موارد دیده شده که کانال های تلگرامی بعد از دریافت پول از دانش آموزان، آنها را بلاک نموده اند و سؤالی هم در اختیارشان نگذاشته اند.

اگر چه مسئله لو رفتن سؤالات از طریق مبادی آموزشی و وزارت آموزش و پرورش همواره تکذیب شده، البته آنها اصل موضوع انتشار سؤال را تکذیب نکرده اند و گفته اند که سؤالاتی در کانال های تلگرامی توسط افرادی سودجو و به منظور کلاه برداری منتشر شده اما این سؤال ها همان سؤال های اصلی نبوده اند و به نوعی نمونه سؤال و مشابه سؤالات اصلی بوده اند اما شاهدان عینی (دانش آموزان) در این خصوص چیزهای دیگری می گویند و معتقدند که ما یک ساعت قبل از شروع امتحان از طریق دوستانمان در کانال های تلگرامی به سؤالات دسترسی داشته ایم  و وقتی تعدادی از آنها را حفظ کرده و سر جلسه امتحان رفتیم دقیقأ با سؤالات برگه امتحانی مشابه بوده لذا از مسئولین درخواست داریم که نگرانی ما را برطرف و تأثیر معدل نمرات امتحان نهایی در کنکور را تا حد امکان از بین ببرند یا کم کنند.

چرا رسانه های بیگانه بر روی این مسئله موج سواری نمودند؟

برخی از رسانه های بیگانه از جمله بی بی سی فارسی که همواره به دلیل های مختلف و سودجویانه خود سعی در انتشار اخبار سوء راجع به ایران را دارند در این خصوص هم ساکت نشسته و با اختصاص بخشی از زمان برنامه های خود به مسئله لو رفتن سؤالات امتحان نهایی پرداخته است. شاید هدف اصلی بهره برداری سیاسی از موضوع توسط این رسانه باشد که در ذهن مخاطب خود اینگونه القاء نماید که ما صدای ملت ایران هستیم و مردم در ایران نمی توانند صدایشان را به گوش مسئولان برسانند پس باید از طریق ما اقدام کنند. آنها بر این باورند که در بین قشر جوان نفوذ ویژه ای دارند پیس از این حیث به دنبال ایجاد حس اعتراضات در بین جوانان آنهم در مقابل نهادهای قانونی هستند.وقتی نوجوانان اعتراض را تجربه نمایند در آینده نیز از این امر برای مطالبات دیگر استفاده می کنند. در اینجا دانش آموزان، اولیا و حتی برخی از معلمان نیز در برنامه شبکه ماهواره ای بی بی سی که به این مسئله اختصاص داده شد اعتراضات خود را اعلام کرده و خواستار رسیدگی مسئولان مربوطه به مسئله فوق شدند.

و اما چاره چیست؟

انتشار سؤالات امتحانات نهایی از شایعه تا واقعیت به هر حال مسئله بود که ذهن عده کثیری از دانش آموزان این مقطع تحصیلی و حتی اولیاء آنها را به خود اختصاص داد ولی اینکه صدای اعتراضات دانش آموزان در رسانه های بیگانه پیچیده شود مسئله چندان مناسبی نیست. اگر بلافاصله بعد از انتشار خبر لو رفتن سؤالات امتحانات سامانه ای توسط وزارت آموزش و پرورش طراحی با اطلاع رسانی گسترده به دانش آموزان فعالیت خود را آغاز می‌کرد دانش آموزان برای اعلام اعتراض خود به جای مراجعه به شبکه های بیگانه، به آن وارد می شدند و ثبت اعتراض می کردند. 

وجود این سامانه از جنبه های دیگر نیز می تواند حائز اهمیت باشد چراکه می‌تواند خود تبدیل به مرجعی شود برای پیشگیری از وقوع چنین اتفاقاتی یعنی دانش آموزان برای دریافت نمونه سؤال ها به این سامانه مراجعه کنند تا دیگر فریب افراد سودجو را نخورند. برای جلوگیری از اقدامات افراد سود جو راهکار دیگر این است که از دانش آموزان مستنداتی مبنی بر انتشار سؤالات در فضای مجازی دریافت شود و برای بهتر شدن امنیت سؤالات با رجوع به این مستندات و ریشه یابی آن اقدامات لازم صورت پذیرد. باید توجه داشت که همواره سؤالاتی در امتحانات نهایی به علت اهمیت و حجم بالای آزمون های برگزار شده توسط آموزش و پرورش امکان تکرار دارند لذا شاید این افراد سودجو با این ترفند تعدادی سؤال هایی را منتشر و پول های کلانی نیز از دانش آموزان دریافت نموده اند. طراحی چند نمونه سؤال نیز می تواند مکانیزم مناسبی باشد، یعنی زمانی خبر لو رفتن سؤالات منتشر گردد به راحتی سؤال های جدید جایگزین می گردد. 

دانش آموزان باید آگاه باشند که فریب افراد سودجو را نخورند چرا که لو رفتن سؤالات آن هم امتحانات نهایی کار بسیار راحتی نیست و برای برگزاری امن این امتحانات مکانیزم های گسترده ای وجود دارد. در برخی از موارد دیده شده که کانال های تلگرامی بعد از دریافت پول از دانش آموزان، آنها را بلاک نموده اند و سؤالی هم در اختیارشان نگذاشته اند. البته پلیس فتا با شناسایی دقیق تعدادی از این افراد سودجو که سؤالات امتحانات نهایی را منتشر کرده اند اقدام به دستگیری آنها نموده و برخورد قانونی نیز آنها انجام شده است.

تبیان

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 13

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

چرا شبه روشنفکران وطنی از «مهران مدیری» شاکی هستند؟ / حکایت «مهران مدیری» و پادشاهی که لخت است

ی جولای 2 , 2017
نودیها:مهران مدیری هیچ وقت فردی مورد علاقه در نگاه روشنفکران مدعی در عرصه های هنری نبوده و دورهمی نشان می دهد که همچنان نخواهد شد. این یک افتخار بزرگ برای مشهورترین کمدین تلویزیون محسوب می شود.    نقد برخی از نارسایی های اجتماعی در کشور و داشتن مشی مطالبه از […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...