مناسب سازی پایتخت برای سرمایه داران !
نودیها: این روزها زمزمه گران شدن مترو به گوش میرسد. بعد از تصویب طرح جدید ترافیک، شهرداری لایحهای پیشبینی کرده تا این بار قیمت حمل و نقل عمومیرا افزایش دهد. با این پیشنهادات شهر برای مردم عادی گران و برای سرمایه داران ممکن و راحت تر میشود.

بدر شورای شهر این روزها بحثهای مختلفی در جریان است؛ بودجه و طرح ترافیک و کرایه وسایل حمل و نقل عمومی.
لایحهای که شهرداری برای قیمت کرایه مترو پیشبینی کرده، شامل بندها و تبصرههایی است، درست مثل طرح ترافیک که در آن موضوع استفاده در ساعتهای پیک و غیرپیک مطرح شده است.ارائه تخفیف برای سفر با مترو در ساعات غیرپیک یا ارائه تخفیف در روزهای تعطیل از جمله این بندها و تبصرههاست.
افزایش نرخ کرایه مترو
بر اساس پیشنهاد شهرداری قیمت بلیت مترو در سال ۹۷ از ۸۰۰ تومان مصوب ۹۶ در صورت تصویب در صحن علنی شورای شهر تهران و تایید فرمانداری به هزار تومان افزایش خواهد یافت.همچنین پیشنهاد شهرداری برای بلیت تک سفره حومه به تهران که در سال ۹۶، ۸۰۰ تومان بود، ۱۵۰۰ تومان است.در شرح لایحه پیشنهادی شهرداری تخفیفاتی برای سفر با مترو در ساعات غیرپیک پیشبینی شده است.بر اساس محاسبات شهرداری، قیمت تمام شده بلیت مترو در سال ۹۷، ۲۲ هزار و ۷۰۰ ریال است که این رقم بدون احتساب استهلاک سرمایه و هزینه نگهداشت و تعمیرات دورهای در نظر گرفته شده است.همچنین به منظور تشویق شهروندان جهت استفاده از مترو در ساعات غیرپیک و در صورت آماده سازی بستر فنی خدمات در ساعات غیرپیک که روزهای عادی (از شروع زمان بهره برداری تا ساعت ۷ صبح، ساعت ۱۰ تا ۱۶ و از ساعت ۱۹ تا پایان ساعت بهره برداری) با ۱۵ درصد تخفیف و در روزهای تعطیل با ۳۰ درصد تخفیف نسبت به قیمت مصوب ارائه میشود.
مسائلی که البته هنوز تا تصویب در شورای شهر چند قدمیفاصله دارند.نکته جالب توجه در این لایحه افزایش ۱۲۰ درصدی بعضی از سفرهاست. در این لایحه پیشنهاد شهرداری برای سفر حومه به تهران هم با افزایش ۸۸ درصدی روبرو بوده است.این افزایش قیمتها در حالی است که شهرداری در این روزها برای ارائه طرح ترافیک جدید هم مورد انتقاد قرار گرفته است.
شائبه کسب درآمد از طرح جدید ترافیک
پیشنهاد حذف سهمیه جانبازان، معلولان و خبرنگاران از طرح ترافیک و برخی مسائل دیگر در شرایطی اتفاق افتاده که شهرداری کرایه حمل و نقل عمومیرا هم با افزایشی قابل توجه روبرو کرده است.اینکه برخی نمایندگان مجلس شائبه کسب درآمد از طرح جدید ترافیک را مطرح کردند، همین پیشنهادات معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار است؛ پیشنهاداتی که شهر را برای مردم عادی گران و برای سرمایه داران ممکن و راحت تر میکند.اگر به این مسائل پیشنهاد پولی شدن تونلها و پلها و بزرگراهها را هم اضافه کنیم معلوم میشود، تنها مساله مورد توجه شهرداری، ادامه همان رویکرد غلامحسین کرباسچی در گران کردن تهران و تهرانفروشی است؛ آنقدر که تنها کسانی که استطاعت مالی مدنظر وی را دارند بتوانند در پایتخت زندگی کنند.
لیست امید تا کچا پیش خواهد رفت؟
باید منتظر ماند و دید، لیست امید کرباسچی در شورای شهر، چقدر میتوانند آنچه وی به عنوان دستورکار در اختیار آنان قرارداده را در شهر پیاده کنند.هرچند به ظاهر برخی اعضای شورا با اقدامات نجفی، شهردار تهران مخالفند، مخالفتی که گویا قراراست به حذف نجفی و روی کار آمدن نفری، هم حزبی کرباسچی و از تبار کارگزاران بینجامد.
رجانیوز
برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]
Related Images:
بازدیدها: 7