مادران باردار ماهی “تیلاپیا” نخورند/ واردات این ماهی خیانت است

اشتراک گذاری :

نودیها:ارسلان قاسمی مدیرعامل اتحادیه تکثیر و پرورش و صادرات آبزیان در درباره علل مخالفتش به ورود ماهی تیلاپیا به کشور ضمن اشاره به سودآور بودن پرورش ماهی تیلاپیا گفت: هرچیزی که تولید آن سودآور است نباید وارد مملکت کنیم. در درجه اول گوشت تیلاپیا گوشت ماهی بی کیفیتی است که بعضا مضر هم هست. در بسیاری از مقالات علمی هم آمده که اقشار آسیب پذیر و خانم‌های باردار با احتیاط از این گوشت استفاده کنند و تا جای امکان استفاده نکنند. چه دلیلی دارد گوشتی را که می دانیم برای سلامت مشکل ساز است ترویج کنیم؟

قاسمی افزود: هیچ کس به دلایل محیط زیست برای مخالفت با ورود تیلاپیا به کشور توجه نمی‌کند. محیط زیست حضور این گونه را در آبهای داخلی کشور و در اکوسیستم آبزی پروری کشور و آبزیان کشور مضر می‌داند و دلایل کارشناسی هم پشت این مخالفت است.

چینی‌ها دندان ما را خوب شمردند/زیرساخت‌های عرضه تیلاپیا را نداریم

وی در پاسخ به این پرسش که اساسا چرا تیلاپیا در بازار ما جا افتاد گفت: چینی‌ها دندان ما را خوب شمردند و بازار ما را هم خوب رصد کردند. گوشت را به نوعی ارائه کردند که بازارپسند جامعه ما بوده است یعنی این که گوشت تیلاپیا را به صورت فیله شده، بدون استخوان و آماده طبخ وارد بازار ما کردند. آیا ما وقتی خودمان تیلاپیا را پرورش بدهیم هم می‌توانیم آن را به همین شکل عرضه کنیم؟ مسلما نه چون زیرساخت‌های لازمش را نداریم.

مدیرعامل اتحادیه تکثیر و پرورش و صادرات آبزیان تاکید کرد: ما بیش از ۳۵۰ هزار تن انواع ماهی کپورماهیان و قزل آلا را تولید می‌کنیم. اگر این زیرساخت‌ها را داشتیم می‌توانستیم همین‌ها را به این شکل عرضه کنیم و گوشت بسیار لذیذ و با کیفیت را به شکل بازارپسند ارائه می‌کردیم.

۶۰ میلیون دلار تیلاپیا وارد کردیم

قاسمی تصریح کرد: سال گذشته بر اساس آمار بیش از ۶۰ میلیون دلار واردات تیلاپیا داشته‌ایم و این در حالی است که تولید قزل آلای ما از ۱۶۰ هزار تن به حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار تن کاهش پیدا کرده و تولید میگوی ما از حدود ۲۰ هزار تن به نزدیک ۱۱ هزار تن کاهش پیدا کرده است. بر اساس پیش‌بینی‌ها، کپورماهیان ما امسال هم با کاهش تولید مواجه هستند یعنی ما ۶۰ میلیون دلار داده‌ایم و یک گوشت مضر را وارد مملکت کرده‌ایم و همین عدد را حاضر نشدیم هزینه کنیم تا زیرساخت‌های لازم را در کشور آماده کنیم.

پرورش خاویار را توسعه دهیم

مدیرعامل اتحادیه تکثیر و پرورش و صادرات آبزیان گفت: تیلاپیا گونه‌ای است که باید به صورت تک جنسیتی در کشور کشت بدهیم و نر و ماده آن در یک استخر نمی‌توانند باشند زیرا همدیگر را از بین می‌برند یعنی ما هنوز زیرساخت‌های تکثیرش را هم نداریم. از همه این‌ها گذشته ما یک ماهی داریم که گونه بومی خودمان است، از نظر ارزش افزوده بی‌نظیر است و کاملا می‌توانیم از این استفاده کنیم و آن ماهی خاویاری است. سال گذشته ما خودمان را کشتیم و یک تن خاویار پرورشی صادر کردیم در حالی که چین چیزی حدود ۱۰۰ تن خاویار پرورشی صادر کرده است. ما اگر هنرمندیم این همه امکانات و فشار و بحث را برای پرورش ماهی خاویاری‌مان بگذاریم و مشکلات آبزی پروری‌مان را حل کنیم و از سواحلمان استفاده کنیم نه این که تحت فشار چند دلال و واسطه قرار بگیریم که به دنبال توجیه واردات تیلاپیا هستند.

وی تصریح کرد: متاسفانه سازمان شیلات و سازمان دامپزشکی در بحث آبزی‌پروری بسیار ضعیف عمل کرده‌اند و فرصت‌های بی‌نظیر آبزی پروری در کشور را یکی یکی خراب می‌کنند و اکنون می‌خواهند تیلاپیا را به عنوان یک موضوع برای فرار به جلو مطرح کنند تا از پاسخگویی درباره وضعیت آبزی‌پروری خودمان طفره بروند. آقایان اگر بحث کارشناسی در دفاع از تیلاپیا دارند چرا از شنیدن صحبت‌های مخالف وحشت دارند؟

خیانت بزرگ به آبزی‌پروری کشور

مدیرعامل اتحادیه تکثیر و پرورش و صادرات آبزیان درباره همایش تخصصی ماهی تیلاپیا در دانشگاه تهران که شیلات روز دوشنبه برگزار کرد گفت: قرار بود ما به اتفاق کارشناسانی از سازمان محیط زیست در این همایش حضور پیدا کنیم. البته شیلات که می‌دانست ما مخالفیم ما را دعوت نکرده بود اما سازمان محیط زیست دعوت کرده بود تا به اتفاق کارشناسان این سازمان در همایش شرکت کنیم. بعد این طور که به من اطلاع‌دادند سخنرانی تمام مخالفان تیلاپیا در همایش را حذف کردند و در نتیجه نه دوستان محیط زیست و نه بنده در همایش شرکت نکردیم.

قاسمی در پایان خطاب به مسئولان شیلات کشور تصریح کرد: اگر می‌خواهید به هر شکل و شمایلی که شده تیلاپیا را وارد کشور کنید، هم ابزار و هم قدرتش را دارید بنابراین شاید روزی بتوانید این کار را بکنید اما بدانید که این خیانت بزرگی به آبزی‌پروری کشور است.

باشگاه خبرنگاران

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 27

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

دانلود مداحی ز جان گذشته هایت شدن عاقبت بخیر-حاج امیر عباسی

چ اکتبر 19 , 2016
دانلود روشنگری برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن [کل آراء: 0 میانگین: 0]Related Images:Visits: 27

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...