ماجرای افتتاحیه ورزشگاه کربلا

اشتراک گذاری :

مجله نودیها : هر قوم و قبیله‌ای به یک نام صدایش می‌کرد. عبریان آن را عمورا می‌نامیدند. عده‌ای «عَقر» و عده‌ای دیگر «حایر». در میان عرب‌ها به «نینوا» مشهور بوده و حالا کربلا نامی‌ست که بر او مانده. سرزمینی در جنوب عراق و در کنار فرات. شهرتش پیوند وثیقی با شهادت اباعبدالله دارد؛ سرزمینی که در آن نبردی رقم خورده به وسعت تاریخ؛ میان حق و باطل. نبردی بین هفتادوتن از یاران حسین‌بن‌علی با لشکری به وسعت سی‌هزار نفر از یزیدیان. 

کربلا در میان شیعیان جایگاه خاصی دارد؛ از آن‌نظر که خون امام شهیدشان در آن جاری شده و جسم‌اش در آن خاک. کربلا راویان زیادی هم دارد. یکی از راویان کربلا سیدمرتضی آوینی‌ست. او کربلا را حرم راز می‌داند، حرمی که جز اصحاب سیدالشهدا کسی را یارای رسیدن به آن نیست. همانجا که می‌گوید «و کربلا را تو مپندار که شهریست میان شهرها و نامــــی میان نامها، نه، کربلا حــــرم حق است» 
 
آوینی با تعبیری شاعرانه کربلا را یک افق می‌داند. افقی که ما آن را به تعداد شهدایمان فتح کرده‌ایم. نه یک بار نه دوبار… به تعداد شهدایمان.
 
حالا در این سرزمین مقدس و این شهر آسمانی اتفاقی افتاده که باعث رنجش خاطر شیعیان جهان گشته. ماجرا از آن جایی شروع شد که مسابقات فوتبال غرب آسیا با شرکت ۹ تیم ملی به میزبانی عراق آغاز شد.
 
در این مسابقات تیم‌هایی از کشور‌های عربی بحرین، عراق، اردن، کویت، لبنان، فلسطین، عربستان سعودی، سوریه و یمن، حضور دارند. 
 
اما آنچه باعث ایجاد واکنش‌های اخیر شده مربوط است به بخش افتتاحیه‌ی این مسابقات که در شهر کربلا و در استادیومی نزدیکی حرم سیدالشهدا برگزار شده است.
 
در این افتتاحیه خواسته شده تا مراسم شبیه نمونه‌های خارجی‌اش برگزار شود. برای همین در افتتاحیه‌ی این مسابقات سه زن بدون پوشش اسلامی وارد زمین شده و به اجرای حرکات نمایشی پرداخته‌اند. اتفاقی که باعث شد در کسری از زمان فیلم این نمایش در فضای مجازی دست به دست شده و موجی از اعتراضات را به همراه داشته باشد.
 
معترضان حرفشان این است که در شهری به قداست کربلا اجرای چنین نمایشی توهین محسوب می‌شود به مقدسات دینی و مذهبی شیعیان.
 
حاشیه‌های این اقدام تاجایی پیش رفت که امام جمعه نجف اشرف در خطبه‌های نماز جمعه این اقدام را محکوم کرد و باعث و بانیانش را مستحق مجازات دانست. صدر الدین القبانچی امام جمعه شهر نجف گفته:
«وزیر ورزش و جوانان مسئول اول هتک حرمت  به قدسیت شهر کربلا می باشد و باید برکنار شود.»
 
اما ماجرا به همین جا ختم نشد و کار به شکایت از مسئولان رسید.
 
دیوان وقف شیعه اعلام کرده که علیه اتحادیه فوتبال عراق به دلیل برگزاری مراسم افتتاحیه بازی‌های غرب آسیا در ورزشگاه بین‌المللی کربلا شکایت قضایی خواهد کرد. این دیوان اعلام کرده که این مراسم بر خلاف ضوابط و ویژگی‌های شهرهای مقدس و آداب و ارزش‌های اخلاقی عمومی برگزار شده است و به همین دلیل اتحادیه فوتبال عراق باید پاسخگو باشد.
 
«نوری المالکی»، نخست‌وزیر اسبق عراق نیز با صدور بیانیه‌ای مخالفت خود را با این مراسم که آن را هتک حرمت قداست شهر کربلاء نامیده، اعلام کرده و خواستار بازخواست نهادهای دخیل اعم از دولت محلی کربلاء، وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال شده است.
 
همزمان با افزایش انتقادات به حاشیه مراسم ورزشگاه کربلا، دولت محلی استان کربلا به ریاست استاندار این استان نیز پنجشنبه هفته گذشته بیانیه‌ای صادر و با اشاره به انتقاداتی از برگزاری مراسم افتتاحیه اعلام کرده بود که نقشی در برنامه ریزی و برگزاری این مراسم نداشته و صرفا مانند دیگر برنامه های مشابه، حمایت و پشتیبانی برای برگزاری اصل مراسم انجام داده و مسئولیت برگزاری و جزییات مراسم با وزارت جوانان و ورزش بوده است.
 
از آن سو اما مسئولین امر در عراق زیربار عمدی بودن ماجرا نمی‌روند و آن را اشتباهی سهوی می‌خوانند. وزارت ورزش عراق که ریاستش بر عهده‌ی «احمد ریاض طالب» است در اطلاعیه‌ای اعلام کرده که رویداد ورزشگاه کربلا عمدی نبود و تکرار نخواهد شد. 
 
وزارت ورزش و جوانان عراق روز جمعه در اطلاعیه خود تاکید کرده که نقش این وزارتخانه در حد پشتیبانی و فراهم کردن امکانات برای برگزاری مراسمی آبرومند بوده ؛ در حالی که ورزشگاه‌های عراق همچنان در تحریم بین المللی قرار دارند. این وزارتخانه در ادامه گفته:
«مسئولیت تدوین و اجرای برنامه‌های افتتاحیه‌ بر عهده کنفدراسیون غرب آسیا بوده است»
 
فدراسیون فوتبال عراق نیز که در این مدت تحت فشار رسانه‌ای منتقدان بوده با انتشار بیانیه‌ای در خصوص برگزاری مراسم افتتاحیه مسابقات فوتبال غرب آسیا اعلام کرد: 
«فدراسیون فوتبال عراق بر خود لازم می‌داند به واکنش‌هایی که در قبال برگزاری مراسم افتتاحیه مسابقات غرب آسیا دیده شد احترام بگذارد و بر این نکته تاکید دارد که شهر کربلا دارای قداست خاصی است. در خصوص وقایع مراسم افتتاحیه لازم به ذکر است که برگزاری این مراسم بر عهده وزارت ورزش و جوانان بوده و در خصوص بخش‌هایی از این مراسم قراردادی با یک شرکت لبنانی به امضا رسیده بود که با حضور کارمندان این شرکت برنامه اجرا شد و تنها هدف از این اقدام نشان دادن زیباترین چهره کشور پس از رهایی از ظلم نیروهای تکفیری بود… با توجه به آنکه برخی بر این عقیده هستند آنچه در این مراسم روی داد توهین به وجهه دینی و مذهبی استان کربلای مقدس است فدراسیون فوتبال عراق مراتب عذرخواهی جدی خودش را اعلام می‌دارد با ذکر این موضوع که چنین قصد و هدفی وجود نداشته و تمامی عوامل تنها به دنبال خدمت به کشور بوده‌اند.»
 
در اعلامیه‌ی فدراسیون فوتبال عراق نکته‌ای جالب وجود دارد. این اعلامیه به صراحت اطلاعیه‌ی وزارت ورزش عراق را زیر سوال می‌برد. درحالی که وزارت ورزش عراق اعلام کرده در این مراسم تنها نقش تسهیل کننده داشته و این اتفاقات زیر سر کنفدراسیون فوتبال غرب آسیاست، در بیانیه‌ی فدراسیون فوتبال عراق، روشن می‌شود که وزارت ورزش خود با یک شرکت لبنانی قرارداد بسته تا زیبایی کشور عراق را به نمایش دربیاورند.
 
اینگونه که از بیانیه‌ی فدراسیون فوتبال عراق بر می‌آید، آن‌ها می‌دانستند که قرار است چه اتفاقی بیافتد و دست روی دست گذاشته‌اند. 
 
مسئولین عراقی که حرف‌هایشان با هم نمی‌خواند به یک مسئله توجه نکرده‌اند. از مدت‌ها پیش قانونی در شورای استانی عراق تصویب شده مبنی بر قداست شهرهای کربلا و نجف. 
 
طبق این قانون: «ورود زنان بی‌حجاب به شهر، نمایش لباس‌های زنانه و مانکن‌های خاص در مغازه‌ها، اجرای برنامه‌ی موسیقی و کنسرت، گذاشتن موزیک بلند در مکان‌های عمومی، شرب خمر و فروش ادوات قمار» ممنوع و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.
 
در مراسم افتتاحیه‌ی مسابقات غرب آسیا، رسما این قوانین زیرپا گذاشته شده‌اند. قوانینی که بیش از همه مسئولین عراقی باید به آن‌ها پایبند باشند. 
 
حالا باید پرسید که قرار است چه کسانی به عنوان متخلف محاکمه شوند؟ وزارت ورزشی که به گفته‌ی بیانیه‌ی فدراسیون فوتبال عراق از ماجرا خبر داشته و با شرکتی لبنانی قرارداد بسته؟ یا فدراسیون فوتبال عراق که به دنبال توجیه کردن این اتفاق است؟
 
در این میان البته یک نکته‌ی مهم مغفول مانده وجود دارد. وزارت ورزش عراق به دنبال رفع تحریم ورزشگاه‌های این کشور است و همین احتمالا یکی از عواملی‌ست که باعث شده مسئولان عراقی به فکر برگزاری مراسم افتتاحیه به روش کشورهای اروپایی بیافتند. 
 
چراکه بعد از ایجاد جنجال‌ها این وزارتخانه اعلام کرده، این سروصداها برای رفع تحریم از ورزشگاه‌های عراق مضر است!
 
به هرحال اتفاقات اخیر که باعث اعترضات گسترده شیعیان عراق و دیگر کشورها شده، باعث شد که مسئولان عراقی با همه‌ی جواب‌های ضد و نقیضشان، از مردم عذرخواهی کنند. وزارت ورزش اعلام کرده بود که قصدی در انجام کار نداشته و کربلا را شهری مقدس می‌داند و فدراسیون فوتبال عراق نیز قول داده دیگر این اتفاقات رقم نخورد. 
 
رجانیوز
برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 26

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

آهنگ جدید ابی در مورد شهدا و اسپانسر قمار باز!

ی آگوست 4 , 2019
مجله نودیها : آخه یکی نیست بگه داداش این تو نبودی چند سال قبل ضد انتخابات مردم آهنگ خوندی؟! این تو نبودی که پارسال قبول کردی در مورد ایران(خلیج فارس) تو کنسرت کشور حاشیه خلیج فارس نخونی ؟! بیایم با خودمون رو راست باشیم! واقعا بهتر از این دیگه نمی […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...