ماجرای «آقادوربینی» و چند مورد مشابه جالب؛ «عصــبانی نیســتم»

اشتراک گذاری :
نودیها:عصبانیت امری طبیعی است که ممکن است به سراغ هر انسانی بیاید. حال چرا عصبانیت آقای قرائتی بیشتر مورد توجه قرار میگیرد و بهانه ای می شود جهت حملات پی در پی به ایشان؟ شاید بتوان از نگاهی دیگر پاسخ این سوال را اینگونه داد.

 دو روز پیش بود که فیلمی منتشر شد که در آن، حجت الاسلام قرائتی، مرد روزهای پنج شنبه بعد از ظهرهای شبکه یک، بر روی آنتن زنده تلویزیون، حسین زمانی، همان آقادوربینی معروف را به دلیل اینکه با توجه بیش از حد به دوربین موجب حواس پرتی وی می شود، جا به جا می کند و می گوید که آقا دوربینی در زیر پایه دوربین بنشیند. انتشار این فیلم در فضای مجازی بازخوردهای مختلفی را در پی داشت.

گروهی که با اخلاق و منش این استاد قرآن آشنا بودند از این اقدام وی شگفت زده شدند و با بیان اینکه عصبانیت امری طبیعی است و آقای قرائتی همچون سایر افراد ممکن است که عصبانی شود، سعی در توجیه این اقدام وی داشتند. در مقابل گروه دیگر، حملات تند و زیادی نسبت به این اقدام آقای قرائتی کردند که به اذعان بسیاری، بی انصافانه بود و بهانه ای جهت حمله به آموزه های قرآنی می‌دانستند.

چند ساعتی از انتشار این فیلم نگذشته بود که عزت الله ضرغامی در صفحه اینستاگرامی خود نوشت:

«…امروز با آقای قرائتی تماس گرفتم و در این مورد با ایشان صحبت کردم. کاملا معلوم بود که خود ایشان از این مسئله بسیار ناراحت هستنند… تصریح کردند که از رفتار خود پشیمان هستند. گفتند که ما فقط چهارده معصوم داریم و همه ممکن است خطا و اشتباه کنند…»

صفحه توئیتری آقای قرائتی نیز از قول ایشان نوشت: «ما فقط ۱۴ معصوم داریم و همه ممکن است اشتباه کنند. از خدا و جناب آقای نمازی و هرکس دیگری که به هردلیلی از بنده ناراحتی به دل دارد، عذرخواهی میکنم.»

اما ظاهرا این عذرخواهی کافی نبود و موج های گسترده حمله به شخصیت قرآنی آقای قرائتی همچنان ادامه داشت؛ تا اینکه وی در مقابل دوربین صدا و سیما نیز مجددا این اظهارات را تکرار کرد و با عذرخواهی و دلجویی، از اشتباهی که هر انسانی ممکن است آن را انجام دهد عذرخواهی کرد.

اقدامی شجاعانه که به نظر بسیاری به هر میزان که توقع آن برخورد را از آقای قرائتی وجود نداشت و کم بود،  احتمال این عذرخواهی بالا بود؛ اما ظاهرا ماجرا قرار نبود هنوز تمام بشود.

موج های دیگری حمله و تخریب به آقای قرائتی صورت گرفت؛ سعید سهیلی کارگردان فیلم های گشت ارشاد، در صفحه اینستاگرامی خود با توهین به قرائتی نوشت:

«…اگر شما پیر و حواستان پرت شده و اوایل انقلاب را از یاد برده اید، مردم حواسشان جمع است و خوب به یاد دارند، سالهایی که شما بیشتر از ایشان عشق دوربین بودی ، اگر الان نیستید چون میلیون ساعت فیلم از شما ضبط و پخش شده، بایدم که از دوربین سیر شوید… همانطور که ما از چهره شما سیر شده ایم. شما با پرخاش ایشان را به پشت دوربین ، به زیر پایه دوربین تبعید، اما من با مهر و افتخار ایشان را برای اولین فیلمم به جلوی دوربین دعوت و به این دعوت مباهات میکنم. دوباره تکرار میکنم؛ خشم و پرخاش ممنوع!»

بسیاری این اقدام سهیلی را نمونه ی بارز از آب گل آلود ماهی گرفتن می دانستند و معتقد بودند در فضایی که آقای قرائتی از حسین نمازی عذرخواهی کرده است، این متن جز توهین چیز دیگری را در بر نخواهد داشت.

اما این سخنان سهیلی بهانه ای شد تا نمونه های مشابهی از عصبانیت را مورد بررسی قرار دهیم؛

سعید سهیلی
سعید سهیلی کارگردان فیلم های گشت ارشاد در اعتراض به وضعیت خانه سینما بعد از یک مصاحبه بسیار تند که حاصل عدم رسیدگی به مسئله قاچاق فیلمش بود، کارت کانون کارگردانان و کارت خانه سینمای خود را آتش زد.

علیرضا داوود نژاد
علیرضا داوود نژاد کارگردان فیلم های سینمایی فراری، روغن مار و … در اقدامی عجیب و در اعتراض به پلمپ خانه سینما که به دلیل مسائل صنفی و قانونی صورت گرفته بود، با عصبانیت بسیار اقدام به پاره کردن پلمپ این دفتر کرد. اقدامی که اگرچه برخلاف قانون بود و باید بر طبق قانون داوود نژاد به حبس از سه ماه تا دوسال محکوم میشد، اما برخوردی با وی نشد.

بهناز جعفری
اما داستان برخورد نامناسب و عصبانیت های بدون عذرخواهی به همین جا ختم نمی شود. بهناز جعفری، بازیگر سینما و تلویزیون در نشست خبری فیلم زیرپای مادر که در ماه مبارک رمضان از شبکه یک پخش می شد، نتوانست انتقاد خبرنگاران را تحمل کند و با توهین به آنها گفت: شما باید بپرسید.

نقد و بررسی یعنی چی؟ آقای خمار! می گویم نقد و بررسی یعنی چه؟

مثل اینکه یک چیزی انداختی بالا! خبرنگار مربوطه گفت: من خمار نیستم و جعفری باز هم ادامه داد: نه! یک چیزی ننداختی بالا؟ فقط بلدید بگویید به ما بی احترامی می کنید! این از بی سوادی شماست. فقط بلد هستید بگویید ما هستیم.

این اقدام بهناز جعفری نه تنها از سوی هم صنفی های خودش تقبیح نشد بلکه جعفری مورد حمایت آنها قرار گرفت.

باران کوثری و کمال تبریزی
به غیر از برخوردهای نامناسب بازیگران و عصبانیت های حاصل از خودبرتربینی سلبریتی ها با عموم مردم، برخوردهای زشت و زننده در دورن خانواده سینما نیز به چشم میخورد. علیرام نورایی یکی از قربانیان این برخوردهاست. نورایی به دلیل بازی در فیلم قلاده های طلا، مورد بی مهری خانواده سینما قرار گرفت. باران کوثری، بازیگری سینما که معتقد است، قصاص نوعی ایجاد خشونت است و با حمله به احکام اسلامی به دنبال غیر انسانی نشان دادن این احکام است؛ پس از اکران فیلم قلاده های طلا، در محوطه تئاتر شهر، به همراه دو فرد دیگر، به علیرام نورایی حمله و فحاشی میکند.

کمال تبریزی نیز به بهانه ای مشابه، علیرام نورایی را از یک نشست خیریه اخراج می کند و نمی گذارد که این بازیگر سینما و تلویزیون در یک اقدام انسانی شریک باشد.

اما به غیر از قشر هنری جامعه، عصبانیت ها و از کوره در رفتن ها، در شخصیت های سیاسی نیز به چشم میخورد.

سید محمد خاتمی
میتوان یکی از معروف ترین برخوردهای نامناسب در این زمینه را برخورد سید محمد خاتمی با دانشجویان دانست. خاتمی در دانشگاه تهران خطاب به تعداد کمی از دانشجویان معترض به وی گفت: «آدم باشید! کار نکنید که بگم شما را بیرون بیندازند.»

یوسف صانعی
یوسف صانعی فرد دیگری است که او نیز از این جنس عصبانیت های همراه با توهین در کارنامه خود بسیار دارد. صانعی پس از مناظره سال ۸۸ بر روی منبر سخنرانی، بعد از انتقادات تند به محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور مستقر نظام اسلامی، تهمت حرامزادگی می زند؛ اقدامی که هیچگاه با برخورد همراه نشد.

عباس آخوندی
چند ماه پیش بود که برخورد زشت و زننده عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم و دوازدهم با یک خبرنگار خانم، به تیتر روزنامه های منتقد دولت تبدیل شد. آخوندی با عصبانیت بسیار زیاد در پاسخ به یک خبرنگار خانم گفته بود: خبرنگار باید یک جو عقل داشته باشد. سپس میکروفون این خبرنگار را می گیرد و مانع مصاحبه وی می شود.

اما این اقدام زننده آخوندی، هیچگاه از سوی رسانه ها و روزنامه های حامی دولت تقبیح نشد. آخوندی حتی بابت این حرکت به کسی پاسخگو نبود و هیچ وقت عذرخواهی نکرد.

حسن روحانی
برخی معتقدند که حسن روحانی را می توان عصبانی ترین فرد در کابینه دولت یازدهم و دوازدهم دانست. البته طرفداران دولت نظر دیگری دارند و بر این باورند که فشارهای زیاد به وی باعث شده است که روحانی گاهی با ادبیاتی تندتر، حرف های درست را بزند. منتقدان دولت از صفاتی همچون، جهنمی، بی شناسنامه، بی سواد، عصر حجری، ماشین دودی و … که از سوی رئیس جمهور به آنها نسبت داده شده بود بی نصیب نماندند.

این نمونه های نشان دهنده این است که عصبانیت امری طبیعی است که ممکن است به سراغ هر انسانی بیاید. حال چرا عصبانیت آقای قرائتی بیشتر مورد توجه قرار میگیرد و بهانه ای می شود جهت حملات پی در پی به ایشان؟ شاید بتوان از نگاهی دیگر پاسخ این سوال را اینگونه داد. عملکرد این استاد قرآن در طول عمرش آنچنان درست و بدون حاشیه بوده است که چنین خطایی، زود دیده می شود و کثرت خطاهای نمونه های ذکر شده در بالا انقدر زیاد بوده است که عصبانیت هایشان به چشم نیامده است.

خبرنامه دانشجویان

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 1 میانگین: 2]

Related Images:

Visits: 21

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

دانلود مداحی حاج حسین سیب سرخی - شب ۲۴ محرم ۹۶

ج اکتبر 20 , 2017
دختر فاطمه بازار خدا رحم کند (روضه) منم و گریه و ناله (زمینه جدید) حرف حرم که پیش میاد (شور جدید) ای سلام هر شبم حسین (شور جدید) راسخون برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن [کل آراء: 1 میانگین: 2]Related Images:Visits: 21

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...