مأرب در آستانه نبرد سرنوشت‌ساز؛ شکست طرح حمله گازانبری عربستان از سه محور به صنعا

اشتراک گذاری :

واحد موشکی ارتش یمن در روز جمعه گذشته پادگان محل استقرار نیروهای امارات، عربستان وبحرین در منطقه صافر در استان مأرب در شرق صنعا پایتخت یمن را با یک فروند موشک توشکا هدف قرار داد. در این حمله تعداد ۱۰۰ تن از این نیروها کشته شدند و مقادیر زیادی از تسلیحات این نیروها منهدم شد.

شکست طرح حمله گازانبری از سه محور به صنعا

بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای و با نگاهی به تمرکز حملات ائتلاف حمله به یمن، عربستان و امارات تلاش داشتند تا از سه محور به سمت صنعا پایتخت یمن حرکت کنند و این شهر را به تصرف خود درآورند.

 

محور اول حرکت از سمت جنوب و به ترتیب تصرف استان‌های تعز، إب،  ذمار و  سپس صنعا بود که این محور به دلیل مقاومت شدید نیروهای مردمی، ارتش یمن و زمین‌گیر شدن نیروهای منصور هادی در تعز نتوانست اهداف خود را محقق سازد. در حالی که استان تعز روزانه از سوی جنگنده های سعودی بمباران می شود، منصورهادی و فرمانده نیروهای وی در تغز خواستار افزایش حملات هوایی به این استان هستند.

محور دوم حرکت از سمت غرب به سوی صنعا بود که جنگنده‌های سعودی به شدت استان الحدیده و بندر این استان را بمباران کردند و چندین بار کشتی‌های جنگی عربستان برای پیاده کردن نیرو در بندر الحدیده نزدیک شدند ولی به دلیل آتش سنگین نیروهای انصارالله موفق به این کار نشدند.

ما محور سوم شامل وارد کردن نیرو از داخل عربستان از طریق استان حضرموت و سپس حرکت به سمت مأرب و بعد از آن صنعا بود. استان حضرموت پیش از این با حمایت‌های عربستان در اختیار نیروهای القاعده قرار گرفته بود و حتی در یک مورد که نیروهای منصور هادی در صدد بیرون راندن عناصر القاعده در این استان بودند با حمله شدید جنگنده‌های سعودی ۱۰۰ تن از آنها کشته شدند.

 

به این ترتیب حرکت نیروهای و تجهیزات اعزامی از عربستان از مسیر این استان به سمت مأرب با مشکلی مواجه نشد و این نیروهای در حضرموت با مقاومتی مواجه نشدند. ولی این نیروها در استان مأرب به دلیل مقاومت شدید نیروهای مردمی یمن متوقف شدند.

نبرد تصرف صنعا از واقعیت تا جنگ روانی

تنها چند روز پس  از حمله موشکی ارتش یمن به نیروهای اماراتی وسعودی در مأرب که کارشناسان از آن به عنوان «روز سیاه نیروهای متجاوز» در یمن یاد می‌کنند، احمد العسیری سخنگوی نیروهای ائتلاف حمله به یمن اعلام کرد که این نیروها در حال بازسازی خود هستند.

شبکه خبری الجزیره، نیز اعلام کرد که ۱۰۰۰ نیروی قطری به همراه ۳۰ بالگرد آپاچی و ۲۰۰ خودروی زرهی به یمن وارد شده‌اند و به سمت استان مأرب حرکت کردند تا با استقرار در این استان در تصرف استان مارب شرکت کنند.

 

شبکه خبری العربیه، نیز گزارش داد که سودان نیز ۶ هزار نیروی نظامی خود را به یمن ارسال خواهد کرد تا در این نبرد مشارکت کنند و در حالی که کویت اعلام کرده است که نیرویی به یمن اعزام نخواهد کرد روزنامه السیاسیه این کشور نوشت که کویت در حال تدارک نیرو و تجهیزات برای اعزام آنها به یمن است.

این در حالی است که رسانه‌های نزدیک به منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن اعلام کردند که ۱۰ هزار نیروی طرفدار عربستان آماده هستند تا در نبرد تصرف استان جوف در شمال یمن مشارکت کنند.

در چند روز اخیر رسانه‌های همسو با عربستان با تمرکز بر تعداد نیروهای ارسالی به یمن تلاش کردند تا با این وسیله از اثرات روحی ناشی از شکست مأرب بر نیروهای خود بکاهند.

نیاز مبرم عربستان به پیروزی روانی بعد از شکست در مأرب

منابع یمنی فاش کردند که واحدهایی از نیروهای ائتلاف حمله به یمن از پادگان‌های ۱۰۷ در صافر به سمت منطقه حریب و بیحان حرکت کرده‌اند تا در عملیات زمینی علیه نیروهای مردمی یمن و ارتش این کشور مشارکت کنند.

 

با توجه به اینکه دو محور از محورهایی که قرار بود به صنعا منتهی شود عملا به دلیل مقاومت و نبرد نیروهای مردمی یمن و ارتش این کشور متوقف شده است، می‌توان گفت که طرح نظامی عربستان از دو محور با شکست مواجه شده است.

بنابراین عربستان به ویژه بعد از شکست سنگین در مأرب تلاش دارد تا با تحریک احساسات قومی کشورهای حوزه خلیج فارس و ارسال تجهیزات نظامی سنگین و کمک گرفتن از نیروهای اضافی در محور مأرب در این جبهه پیروزهای فوری کسب کند تا با بهره برداری رسانه‌ای از آن برای تقویت روحیه محور متجاوز به یمن استفاده کند.

در همین رابطه ضیف الله الشامی عضو شورای سیاسی جنبش انصارالله یمن تاکید کرد ورود نظامیان قطری هیچ تاثیری بر صحنه یمن نخواهد گذاشت هرگز از نظامیان قطری و دیگران با دسته‌های گُل استقبال نخواهد شد و با آنها نیز همانند کسانی که قبل از آنها آمده بودند( نظامیان اماراتی و سعودی ) مقابله خواهد شد.

منبع:تسنیم

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 5

islammovie

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

درباره امامزاده "تنهایی لیلا" بیشتر بدانید!

چ سپتامبر 9 , 2015
امامزاده‌ای که در سریال «تنهایی لیلا» به آن پرداخته شد، امامزاده محمد بن موسی الکاظم(ع) در روستای بوجان لواسان است که متولی این آستان ناگفته‌های زیبایی از این امامزاده دارد مانند به تبرک بردن خاک محمد! باید از تهران خارج شوی. از دود و دم این شهر آلوده خلاص شوی […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...