فیلم جدید ثار‌الله ،ساخت دومین فیلم درباره قیام امام حسین (ع)

اشتراک گذاری :

 کشوری که بیشترین شیعه را در خود جای داده است امروز در حوزه فیلم‌های دینی و تاریخی توانسته با آثار ارزشمندی چون «امام علی»،«یوسف پیامبر» و «مختارنامه» در منطقه و بین سایر کشورهای مسلمان نفوذ فرهنگی خوبی داشته باشد. اما نکته اساسی و مهم این جا است که این اثار موفق در حوزه سریال است نه فیلم سینمایی. در عرصه سنیما شاید «روز واقعه» تنها فیلمی است که تا این لحظه حرفی برای گفتن آن هم در حد و اندازه مرزهای داخلی کشورمان داشته است.

 فیلم سینمایی «محمد رسول الله» ساخته مجید مجیدی یکی دیگر از اثار ارزشی و دینی است که درباره پیامبر اسلام (ص) ساخته شده است اما به اکران عمومی در نیامده است تا شاهد بازخورد های آن باشیم اما شواهد نشان می دهد که می توان با این فیلم سینمایی در خارج از مرزهای ایران اسلامی عرض اندام کرد.

فیلم سینمایی «رستاخیز» که مستقیماً به واقعه کربلا می پردازد «از نگاه بکیربن حر» یکی دیگر از فیلم های سینمایی دینی و ارزشی ما بود که با هجمه هایی مواجه شد. این فیلم سینمایی از همان ابتدا با مخالفت های عده ای که اعتقاد بر تحریف واقعه کربلا توسط عوامل سازنده داشتند روبرو شد و در نهایت این اعتراضات باعث شد چهارشنبه هفته گذشته سازمان سینمایی طی اطلاعیه‌ای تا تامین نظر مراجع اعظام اکران فیلم سینمایی «رستاخیز» را به تعویق بیاندازد.

فیلم سینمایی «ثارالله» به نویسندگی و کارگردانی مجتبی فرآورده یکی دیگر از آثاری است که قرار است در عرصه سینما درباره قیام امام حسین(ع) در کربلا ساخته شود. پیش تولید این فیلم سینمایی اواخر سال ۱۳۹۳ آغاز شد و بعد توقفی دوباره به مسیر خود ادامه داد. این اثر سینمایی مقطعی از حرکت کاروان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) از مکه به سمت دشت کربلا را به تصویر می‌کشد. طبق گفته مجتبی فرآورده قرار است که این فیلم سینمایی تنها ظرف مدت ۹ ماه ساخته شود.

چند نکته که می‌توان در ارتباط با ساخت این گونه آثار و مخصوصاً فیلم سینمایی «ثارالله» به آن اشاره داشت. اول آنکه هزینه ساخت فیلم‌های تاریخی بسیار زیاد است و هرچند طبق گفته فرآورده هزینه ساخت این فیلم توسط مردم تقبل شده است، اما این حساسیت در خصوص هزینه ساخت فیلم «رستاخیز» و حتی «محمد رسول‌الله» نیز وجود داشت و در بیشتر مواقع میزان هزینه ساخت فیلم با کیفیت آن سنجیده می‌شود و به همین دلیل باید در زمان تولید دقت فراوانی داشت تا محصول نهایی ارزش هزینه‌های زیاد آنرا داشته باشد.

نکته دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد سابقه و پیشینه کارگردانی است که قرار است در این زمینه ورود پیدا کند. مجید مجیدی و احمدرضا درویش هر کدام افراد امتحان پس داده در عرصه کارگردانی هستند با نگاهی به کارنامه هر کدام از این کارگردانان می توان به راحتی دریافت که سینما را می شناسند مخصوصاً مجید مجیدی که به مقوله زیبایی شناسی در سینما به لحاظ ذاتی شناخت دارد و غالباً خالق تصاویر زیبا است این نکته از آن جهت عنوان شد که در ساخت اثری درباره کربلا و امام حسین باید فاکتور های زیادی را دارا بود و آنها را تثبیت کرد که در رأس همه آن ها شناخت زیبایی شناسی در سینما است که خود بحث مفصلی را می‌طلبد.

البته نمی‌توان از نام مجتبی فرآورده به عنوان یکی از تهیه‌کنندگان خوشنام سینمای ایران به سادگی گذشت، بخصوص اینکه در سابقه کاری وی فیلم عظیم «ملک سلیمان» نیز دیده می‌شود اما برای ساخت چنین فیلمی لازم است مشاوران مختلفی و حتی نیزدیک به مراجع عظام در طول نگارش فیلمنامه و حتی ساخت وجود داشته باشد، تا دیگر در آستانه اکران فیلم به تحریف تاریخ و وهن چهره ائمه محکوم نشود.

 نکته دیگر لزوم همراهی و پشتیبانی مدیریت سینما از چنین پروژه‌هایی است و پس از حساسیت‌هایی که برای فیلم «رستاخیز» پیش آمد سازمان سینمایی و مسولان مربوطه باید دریابند که موضوع کربلا حساس برانگیزتر از آن است که به صرف علاقه و اعتقاد قلبی یک فرد بتوان به این حوزه ورود کرد و با لحاظ مشکل پیش آمده برای «رستاخیز» چه خوب است که از همین حالا مسولان سازمان سینمایی همراهی مطلوبی با فرآورده داشته باشند و از همان ابتدا با لحاظ کردن نظرات مراجع شاهد ساخت فیلمی باشیم که ضمن روایت سینمایی از واقعه کربلا زمینه‌های امکان اکران گسترده و مطلوب فیلم نیز فراهم شود، موردی که حداقل در خصوص «رستاخیز» انجام نشد و یا خیلی دیر دوستان به فکر این موضوع افتادند.

پروژه‌های سینمایی دینی و ارزشی و حتی در حوزه سریال سازی زمان زیادی را برای ساخت به خود اختصاص داده اند تا جایی که افراد سازنده موی شان در آن فیلم‌ها همچون «مختار نامه» و «رستاخیر» سفید شده است. اما باید دید در این فرصت ۹ ماهه مجتبی فرآورده خواهد توانست فیلمی بسازد که حق مطلب را در مورد واقعه کربلا ادا کند یا خیر؟.

منبع : فارس

 

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 267

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

برخی معجزات امام زمان (عج) قبل و بعد از ظهور

س جولای 21 , 2015
 معجزه در اصطلاح این است که مدعى منصبى از مناصب الهى، براى اثبات صحت ادعایش، کارى را انجام دهد که خارق قوانین طبیعى است و دیگران از انجام دادن آن عاجز هستند، در اصطلاح قرآن این فرآیند «بیّنه» و «آیه» نامیده مى‌شود، خداوند متعال مى‌فرماید: «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...