فیلمسازی که فریاد می زند، حتی اگر برایش گران تمام شود!

اشتراک گذاری :
نودیها:شیخ طادی با این فیلم تفکر انقلابی خود را به خوبی به نمایش می‌گذارد و نشان می‌دهد که یک فیلم ساز انقلابی چه خصوصیاتی باید داشته باشد. هرچند خیلی از منتقدان این فعلم را شعار زده خواندند. ولی آنچه که مهم بود اثری است که این فیلم به جای گذاشت و صهیونیسم را از خود عصبانی کرد.
ما یکبار با خون استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی را خریدیم …. ما از جنگ نمی‌ترسیم.. ما از شیعه لیبرال می‌ترسیم.. ما را از داعش، عربستان و آمریکا و روسیه نترسانید. ما از سرمایه داری افسارگسیخته سی ساله می‌ترسیم.. ما ازآن خودی.. ازآن رییس.. ازآن خودی که روی آنتن زنده بین المللی رمز مداخله و تفرقه را اعلام می‌کند می‌ترسیم.. ما ازآن خودی که روی آنتن زنده و درسطح جهانی اعلام می‌کند ای ملت از آمریکا بترسید و به من رأی دهید می‌ترسیم.. از کسانی که علنی و با شجاعت آدرس نقاط ضعف وطنش را می‌دهد می‌ترسیم.. ما از نامحرم می‌ترسیم آقا.. ما ازدولتی که براحتی سرش کلاه می‌رود می‌ترسیم.. ما ازکسانی که برای غارت بیت المال گردنه احد را به دشمن واگذار می‌کنند می‌ترسیم..
این چند سطر گوشه از سخنان هنرمند انقلابی است که نه به جناحی وابستگی دارد و نه وابسته زور و زر است. او به راحتی سکوت نمی‌کند. این کلمات واکنشی است به هراسی که به بهانه جمع کردن رأی با آن دل ملت ایران را خالی می‌کردند. و مردی از دیار مقاومت، آبادان قهرمان، با شجاعت بیان کرده است.
پرویز شیخ طادی، متولد ۱۳۴۰ در آبادان است. وی فعالیت هنری را در حوزه هنری تبلیغات اسلامی آغاز کرد. شیخ طادی در سال ۶۸ با دستیاری مدیر صحنه فیلم «مهاجر» ساخته ابراهیم حاتمی کیا به صورت رسمی وارد سینمای ایران شد. او در ادامه کار هنری خود، به عنوان گروه صحنه، طراح لباس و دکور، مدیر صحنه، طراح صحنه و تدوین به فعالیت پرداخت. وی در فیلم «از کرخه تا راین» برای اولین و آخرین بار به عنوان بازیگر ایفای نقش کرد.
شیخ طادی از سال ۷۸ به عنوان نویسنده و کارگردان با فیلم «دفتری از آسمان» به جمع کارگردان‌های جوان بعد از انقلاب اضافه شد. او در این فیلم به مقوله مادران شهدا پرداخته است. او در سال ۸۲ هم سه گانه ای ساخت که به دفاع مقدس ارتباط داشت.
یک سال بعد این هنرمند آبادانی به مقوله اجتماعی رو آورده و «پشت پرده مه» را ساخت. «سینه سرخ» فیلمی دیگر از این کارگردان است که در سال ۸۵ ساخته شده است.
شیخ طادی در سال ۸۶ فیلم «دایناسور» را می‌سازد فیلمی طنز که مباحث سیاسی و اجتماعی را هم در بر دارد. این فیلم اجازه نمایش عمومی به خود نمی‌گیرد و در شبکه خانگی هم با سانسور مواجه می‌شود. شاید بشود گفت که شیخ طادی بعد از این فیلم، روحیه عدالت طلبی و حقیقت گویی خود را آشکارتر کرده و وارد فضایی جدید می‌شود.
شیخ طادی در سال ۸۸ با فیلمی که می‌سازد به دنیای بین المللی قدم می‌گذارد. فیلم «شکارچی شنبه» محملی مهم برای این هدف بزرگ می‌باشد. اینکه یک نویسنده و کارگردان ایرانی علیه هالیوود غول فیلم سازی جهان که سالها در راستای اهداف صهیونیسم فیلم می‌ساخته، بایستد مسئله کوچکی نمی‌تواند باشد. «شکارچی شنبه» با بازی تحسین شده «علی نصیریان»، داستان زنی یهودی که پس از مرگ همسرش، با یک مرد مسیحی ازدواج کرده است، کودک ۸-۷ ساله خود را در پی اقدامات پدربزرگش که یکی از سران جریان فکری صهیونیسم است، برای مدت کوتاهی به وی می‌سپارد. این فیلم در واقع ماجرای استحاله فکری و ذهنی این کودک و حرکت از فطرت پاک انسانی تا تبدیل‌شدن به موجودی خشن، خطرناک و خون‌ریز است.
شیخ طادی با این فیلم تفکر انقلابی خود را به خوبی به نمایش می‌گذارد و نشان می‌دهد که یک فیلم ساز انقلابی چه خصوصیاتی باید داشته باشد. هرچند خیلی از منتقدان این فعلم را شعار زده خواندند. ولی آنچه که مهم بود اثری است که این فیلم به جای گذاشت و صهیونیسم را از خود عصبانی کرد.
طادی بعد از دو سال این بار با به ژانر دفاع مقدس به صحنه سینما برمی‌گردد. در سال ۱۳۹۰ کارگردان «شکارچی شنبه» این بار با مستند قرار دادن زندگی یک پزشک فداکار به نام همتی فیلمی می‌سازد تا تقدیری از این قشر فداکار که در دوران دفاع مقدس فداکاری‌های زیادی از خود نشان داده‌اند بشود.
«روزهای زندگی» سیمرغ بهترین فیلم را از جشنواره فجر گرفت. شیخ طادی هم با این فیلم سیمرغ بهترین کارگردانی را از آن خود کرد. هنگامه قاضیانی برای بهترین بازیگر زن، امیرکریمی به خاطر بهترین فیلم برداری، عباس صالحی به عنوان بهترین چهره پرداز. و در نهایت محسن روزبهانی به عنوان بهترین جلوه‌های میدانی از دیگر عوامل فیلم بودند که در سودای سیمرغ فجر، این جایزه معتبر را از آن خود کردند.
شیخ طادی بعد از «روزهای زندگی» در این چند سال فیلمی تولید نکرد. او با نکته سنج بودن این بار هم حوادث بین المللی رو خوب رصد کرد. و در نهایت در مقابل ظهور داعش از خود واکنش نشان داد. واکنشی که از یک هنرمند انقلابی انتظار می‌رود. «امپراطور جهنم» فیلمی جدید شیخ طادی است. این فیلم به تهیه‌کنندگی محمد خزاعی در بخش رقابتی جشنواره فیلم فجر سال ۱۳۹۵ پذیرفته نشد و به دنبال آن تهیه‌کننده و کارگردان در نامه‌ای خطاب به حجت‌الله ایوبی رییس سازمان سینمایی کج‌سلیقگی و ناتوانی درک ضرورت‌های فرهنگی و اجتماعی و نبود تشخیص درست اولویت‌های مضمونی و موضوعی آثار را دلیل نادیده گرفتن این اثر دانستند و انصراف خود را از شرکت در جشنواره فیلم فجر اعلام کردند.
شاید به جرأت می‌توان گفت «امپراطور جهنم» یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های بین‌المللی سینمای ایران در سال‌های اخیر محسوب می‌شود که به فلسفه و چگونگی به وجود آمدن گروه داعش و دیگر گروه‌های تندرو و رادیکال اسلامی در اروپا و آمریکای شمالی نگاهی دارد و پشت پرده‌های «پیوند عربی- عبری» و همکاری صهیونیسم بین‌الملل و خاندان آل سعود را روایت و تصویر می‌کند.
«امپراطور جهنم» امسال در لیست فیلم‌های جشنواری فجر ۹۶ قرار گرفته است. پرویز شیخ طادی در ارتباط با روند نهایی مراحل فیلم سینمایی «امپراطور جهنم» گفته است، میکس نهایی این فیلم سینمایی برای نمایش در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر سینمای ایران در حال انجام است و به هیچ عنوان برای رساندن فیلم مشکلی وجود ندارد؛ چرا که اصلاح رنگ و نور فیلم هم در زمان خوبی انجام و به پایان رسیده است. اگر جشنواره برای فردا هم بخواهد فیلم را نمایش دهد، ما آمادگی‌اش را داریم. همچنین شیخ طادی در مورد بازی علی نصیریان گفته است که سطح بازی وی به قدری در «امپراطور جهنم» بالا است که مخاطب را شگفت زده می‌کند.
اما آنچه که از مرور زندگی هنری شیخ طادی می‌توان نتیجه گرفت این است که وی مراحل رشد را به پله پله طی کرده و هرچه زمان گذشته اثر گذارتر از دیروز در صحنه هنر درخشیده است. همان چیزی که از یک هنرمند انقلابی انتظار می‌رود.
رجانیوز
برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 10

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

جرم‌گیری دندان با ۶ ماده طبیعی و موثر خانگی

ش ژانویه 27 , 2018
نودیها:مسواک زدن به روش صحیح، کشیدن نخ دندان و استفاده از دهان شویه، اصول اولیه برای حفظ سلامت و بهداشت دهان و دندان‌ها هستند. اما اگر این اصول بهداشتی رعایت نشود مواد غذایی و باکتری‌ها به شکل لایه‌ای به دندان‌ها می‌چسبند و تشکیل پلاک‌های دندانی را می‌دهند که اگر بازهم […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...