«فرمول‌های فیزیک، تانژانت و کتانژانت» چه فایده‌ای در زندگی دارند؟!

اشتراک گذاری :

نودیها:رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی آموزش و پرورش گفت: هیچ‌کس روز اول، زمانی که در مدرسه است فکر نمی‌کند فرمول‌های فیزیک و قواعد ریاضی روزی به دردش بخورد، ما کاربری علوم را یادآور نمی‌شویم و آموخته خود را کاربردی نمی‌کنیم.

«علومی که در کتب درسی به ما آموزش داده می‌شود به چه کار می‌آید؟» این پرسشی است که مدت‌هاست در اذهان مطرح است و بارها و بارها برخی از مردم در محافل خصوصی و عمومی با این پرسش که فلان درس واقعاً در طول زندگی به چه کار می‌آید، به نقد کتب درسی پرداخته‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی  در پاسخ به این پرسش که «مثلاً تانژانت کتانژانت و دروسی از این قبیل، چه فایده‌ای در زندگی آینده افراد دارد؟»، اظهار داشت: این سؤال را من هم زمانی از معلمم پرسیدم، او در پاسخ گفت «وقتی که بزرگ شدی و سربازی رفتی و احیاناً جنگی در کار بود و دیده‌بانی از برج، وظیفه‌ تو بود، آن موقع است که این مطالب به دردت می‌خورد» و واقعاً هم برایم اتفاق افتاد و زمانی که برای شناسایی در جنگ می‌رفتم و پشت بیسیم بودم و باید مختصات نقطه را می‌دادم خطاب به معلمم در دلم گفتم خدا پدرت را بیامرزد! 

وی افزود: هیچ‌کس روز اول زمانی که در مدرسه است فکر نمی‌کند فرمول‌های فیزیک و قواعد ریاضی روزی به دردش بخورد و گاهی حتی افراد در سنین بزرگسالی هم اینگونه هستند؛ ما کاربری علوم را یادآور نمی‌شویم و یا آموخته خود را کاربردی نمی‌کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان با بیان مثالی در این زمینه، ادامه داد: در بسیاری از منازل، چینی‌هایی وجود دارد که ترک خورده یا لب‌پَر شده است، وقتی ظروف چینی را روی همدیگر در سینک ظرفشویی به صورت نامناسب و بدون توجه به نقطه ثقل اجسام قرار می‌دهیم به یکباره آنها می‌شکنند یا لب‌پَر می‌شوند، اگر دانش فیزیک را خانم‌ها در منازل در مورد نقطه ثقل اجسام به کار می‌بردند چنین اتفاقی نمی‌اُفتاد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به ماجرای آتش‌سوزی در یکی از مدارس که باعث سوختگی چند دانش‌آموز شد اشاره کرد و بیان داشت: به نظرم، معلم آن مدرسه نه درسی که تدریس کرد را فهمید و نه به کار بست، در کتاب‌های درسی خوانده‌اید آتش برای سوختن نیازمند ماده سوختنی و حرارت و اکسیژن است و برای اطفای حریق باید یکی از آنها را کم کرد؛ راهکار آن آتش‌سوزی بیرون بردن دانش‌آموزان از کلاس یا انداختن چیزی روی بخاری مشتعل بود اما معلم در آن زمان به جای استفاده از دانش خود، بخاری را برداشت و در مقابل در کلاس دیگر نتوانست آن را بیرون ببرد و افراد بی‌دانش دیگری هم به جای شکستن میله، شیشه را شکسته بودند و باعث کوران هوا در آن محیط شدند به طوری که بسیاری از دانش‌آموزان با آتش نسوخته بودند بلکه حرارت عامل آسیب‌دیدگی آنها شده بود.

وی با بیان اینکه نداشتن محفوظات کافی باعث تعطیلی ذهن می‌شود، تصریح کرد: یکی از ریشه‌های آلزایمر، نداشتن محفوظات است و ما گاهی یک چشمی عالم را می‌بینیم، حافظه را نمی‌شود تعطیل کرد، مثلاً خیلی از افراد دانش گذشتگان را مثال می‌زنند اما نمی‌گویند که آنها تمام گلستان را حفظ می‌کردند بعد ایراد می‌گیرند دانستن اینکه قله اورست چند متر است به چه کار می‌آید؟!  

*با مدعیان بی فایده بودن کتب درسی مناظره می‌کنم

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان گفت: برخی می‌گویند کتب درسی حافظه‌محور است و عده‌ای هم خوششان می‌آید و بدون تفکر آن حرف‌ها را تکرار می‌کنند من با ادعای اینکه از همه بیشتر کتاب درسی خوانده‌ام که شامل ۱۱۵۰ عنوان کتب قدیمی درسی و تمام کتب جدید به خصوص کتب دوره نظری است با کسانی که مدعی بی‌فایدگی این کتب هستند حاضر به مناظره هستم؛ این کتب در حد بضاعت خود تفکر، دانش، معرفت و عناصر تربیتی را داراست و معتقدم اگر کتاب‌های درسی را کنار هم بگذارند یک دایرهالمعارف گسترده می‌شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با انتقاد از هنجار گریزی و فاصله گرفتن از ادبیات فخیم و پخته همچون ادبیات فردوسی و سعدی عنوان کرد: شعر «به‌نام خداوند جان و خرد» و شعرهای وزین را به اسم سنگین بودن از ادبیات ابتدایی که حذف کنیم نتیجه‌اش می‌شود شعرخوانی «به‌نام خداوند رنگین‌کمان»! 

وی با بیان اینکه هیچ مسئولی حق ندارد زبان ملی خود را تحقیر کند و از واژگان بیگانه در سخنانش استفاده کند، گفت: حریم زبان را باید نگاه داشت زمانی در شعر کودک اجازه مرخّم کردن الفاظ را نمی‌دادیم اما اکنون در نوشته‌های فضای مجازی جملات را مختصر می‌نویسیم و کلمات را مرخّم می‌کنیم که این امر به زبان فارسی آسیب وارد می‌کند.

فارس

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 13

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

تمدید مهلت ۱ ماهه واردات برنج در فصل ممنوعیت

ی جولای 23 , 2017
نودیها:گمرک ایران در ابلاغیه ای اعلام کرد، مهلت واردات برنج در فصل ممنوعیت سال جاری به جای پایان تیرماه، انتهای مردادماه خواهد بود و به این ترتیب عملا فصل ممنوعیت با یک ماه تاخیر آغاز خواهد شد.   در بخشنامه گمرک آمده است، بر اساس نامه‌های وزرات جهاد کشاورزی و […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...